När är det dags att bli vuxen?

doglover

Trådstartare
Känner mig inte något särskilt vuxen, trots att jag är gravid i 21-a veckan. Ska flytta med min älskling den 2 maj. Har bott hemifrån 2 ggr tidigare, 3-e gången gillt!
BF planerat enligt UL den 7 sept.
Jag tar hand om mig själv. Har skärt ner avsevärt mycket på rökningen, alkohol är bannlyst sedan länge och jag försöker äta lite bättre mat när jag väl äter.
I hela mitt liv har jag alltid önskat att man ska slippa ansvar. Slippa undan saker, vill inte gå i skolan och jobba osv osv. Vill bara göra som jag vill.

Har betalat av alla mina skulder snart, har bara en liten summa kvar.
Ser fram emot att bli mamma, längtar som ett svin tills flyttningen. Sparar pengar så gott som det går. Har ordnat så att hunden får vara på foder den jobbigaste perioden.

Ni som är gravida eller har varit det, när insåg ni att ni var tvugna att växa upp? När ordnade ni upp allting?
Vi har pratat om vilka möbler osv vi ska införskaffa. Barnsäng, skötbord, barnvagn. Något mer man måste ha? Kläder och dyl. givetvis.
Vi är 20 (han) och 23 (jag) år gamla.
Puh, det här blev ju långt.......
Någon med erfarenhet?
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

Jag vet inte om man verkligen MÅSTE växa uppdet viktiga är väl att man tar ansvar för sitt barn och boende... Jag menar jag är 23 och har 3 dagar till BF och jag känner mig inte det minsta annorlunda än innan... Jag vet vad som behövs av mig för att sköta ett hem, banret och djuren så det är bara att ta tag i det sen är jag lika barnslig som vanligt på alla andra sätt :D

Angående det som ska köpas innan förlossningen så beror det ju lite på... Men om man har bil kan det vara bra med en bilbarnstol och kanske en bärsele eller bärsjal... Nappflaskor och lite annat smått och gott... Febertermometer... Ja lite sånt
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

Äsch, nog kan du vara barnslig eller ha barnasinnet kvar, och ändå vara en bra mamma. Men du bör lära dig ta ansvar, om du inte kunnat det innan. Du kommer absolut inte att kunna göra som du vill när du fått barnet, i början kommer allt handla om ditt barn. Och varefter tiden lider så kommer barnet alltid i första hand. Men det kommer förhoppningsvis automatiskt för dig, även om du kan vara redo för det.

En del tycker att man automatiskt blir tråkig bara för att man får barn, så behöver det inte alls vara. Jag har koll på mode, trender och allt jag gillade förr. Men intresset svalnar lite, det finns ju numer något som är viktigare.

Det hjälper om man kan se sunt på saker och ting, om man kan hålla reda på tider, vara ekonomisk, och tänka på både det man säger och hur man uppför sig.

Skriv en lista på allt du behöver, man kommer på mer och mer.
Barnvagn, säng/vagga och skötbord är en bra gund. Men du behöver komplettera med eventuell bilstol (?), sängkläder, madrass, filt, nappar och flaskor, madrass till skötbordet, puder, olja, salva, tvättlappar, tvättcreme, nagelsax, badbalja, termometer, alvedon, kläder, nappar och eventuellt flaskor. För att nämna det jag kom på rakt av.

Sedan kan man handla mycket begagnat, och spara pengar på det. Småsakerna är kul att handla när magen är större och man bara tycker att tiden går så långsamt.

Lyscka till med allt! (Hoppas dessutom att du lyckas sluta röka helt :bow: )
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

Vuxen blir man nog aldrig ;)

Jag och sambon ordnade upp allting innan jag blev gravid. Boende, bilar, häst, jobb osv osv osv.

Vi håller på att planerar nu hur vi ska måla där och måla här ;)

Spjälsäng, vagga, bilbarnstol, bebisfilt (en stor man har på golvet) och lite till har vi fått från kompisar.

Jag har BF 22/10 så det känns inte aktuellt att köpa på sig t.ex. 2hygienprylar" osv.

Det finns en massa listor i tidningar och på nätet som det bara är att kryssa för :)

Vi är 21 båda två.
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

Vuxen på så sätt som jag antar :confused: att du menar blir man om man vill..

Alltså som någon annan skrev: så länge du kan ta ansvar och sköter barnet kan du ju ha barnasinnet kvar.

Men sluta för guds ( eller mer exakt: barnets ) skull upp med ALL rökning :crazy: :( !!!
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

Oj, jag är 31 och är inte så stor eller vuxen heller. Känner mej inte äldre än 23, bara lite klokare och med lite mer erfarenhet än vad jag hade vid den tidpunkten när jag faktiskt var 23. Men vuxen.... nääääää..... Pratade med mamma om detta för ett tag sen, hon kände likadant och hon är 56.. Man växer med erfarenheter och lär av sina misstag men vuxen är väl bara ett samlingsnamn för personer över 20 och inte ett riktmärke för hur mogen man är..? eller..?

Men jag känner mej mogen uppgiften att bli förälder nu, jag är lugn, trygg och har träffat mitt livs kärlek. För mej hände detta vid 30 års ålder, jag har "landat" och känner att, jajjemänn, det är detta jag vill! En kompis kände det när hon var 19, hon är idag 30 med 3 ungar och lycklig med sin man som hon varit tillsammans med sen hon var 17. Jag kan ju säga att där var _inte_ jag när jag var 19...:o Det fanns inte i min värld att vilja skaffa barn då, jag hade säkert klarat det om det hänt, men jag var inte mogen för det då, jag hade andra planer, men min kompis var definitivt redo. Det är så olika, åldern har nog mindre betydelse..

Att ta ansvar betyder inte att man inte gör som man vill, tvärtom, man gör precis det man vill men man vet varför man gör det och står för det man gör. Det låter ju som om du har börjat ta ansvar och prioritera rätt saker nu, det är bara att köra på i samma anda! (men som sagt, rökningen klarar du helt klart av att sluta helt med..)

Ps.Jag är oxå i v. 21, beräknad till den 7 sept! :)
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

Oj, jag är 31 och är inte så stor eller vuxen heller. Känner mej inte äldre än 23, bara lite klokare och med lite mer erfarenhet än vad jag hade vid den tidpunkten när jag faktiskt var 23. Men vuxen.... nääääää..... Pratade med mamma om detta för ett tag sen, hon kände likadant och hon är 56.. Man växer med erfarenheter och lär av sina misstag men vuxen är väl bara ett samlingsnamn för personer över 20 och inte ett riktmärke för hur mogen man är..? eller..?

Men jag känner mej mogen uppgiften att bli förälder nu, jag är lugn, trygg och har träffat mitt livs kärlek. För mej hände detta vid 30 års ålder, jag har "landat" och känner att, jajjemänn, det är detta jag vill! En kompis kände det när hon var 19, hon är idag 30 med 3 ungar och lycklig med sin man som hon varit tillsammans med sen hon var 17. Jag kan ju säga att där var _inte_ jag när jag var 19...:o Det fanns inte i min värld att vilja skaffa barn då, jag hade säkert klarat det om det hänt, men jag var inte mogen för det då, jag hade andra planer, men min kompis var definitivt redo. Det är så olika, åldern har nog mindre betydelse..

Att ta ansvar betyder inte att man inte gör som man vill, tvärtom, man gör precis det man vill men man vet varför man gör det och står för det man gör. Det låter ju som om du har börjat ta ansvar och prioritera rätt saker nu, det är bara att köra på i samma anda! (men som sagt, rökningen klarar du helt klart av att sluta helt med..)

Ps.Jag är oxå i v. 21, beräknad till den 7 sept! :)

samma här. samma datum och allt!
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

håller med att man ska sluta helt med rökningen, men det är inte så lätt som det låter. men som sagt, jag försöker och det går ganska bra faktiskt.
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

begagnat ska vi köpa om det går. det är lite svårt för vi har ingen bil. men det finns alltid second hand som har hemkörning, det är iallafall nånting.
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

Äsch, nog kan du vara barnslig eller ha barnasinnet kvar, och ändå vara en bra mamma. Men du bör lära dig ta ansvar, om du inte kunnat det innan. Du kommer absolut inte att kunna göra som du vill när du fått barnet, i början kommer allt handla om ditt barn. Och varefter tiden lider så kommer barnet alltid i första hand. Men det kommer förhoppningsvis automatiskt för dig, även om du kan vara redo för det.

En del tycker att man automatiskt blir tråkig bara för att man får barn, så behöver det inte alls vara. Jag har koll på mode, trender och allt jag gillade förr. Men intresset svalnar lite, det finns ju numer något som är viktigare.

Det hjälper om man kan se sunt på saker och ting, om man kan hålla reda på tider, vara ekonomisk, och tänka på både det man säger och hur man uppför sig.

Skriv en lista på allt du behöver, man kommer på mer och mer.
Barnvagn, säng/vagga och skötbord är en bra gund. Men du behöver komplettera med eventuell bilstol (?), sängkläder, madrass, filt, nappar och flaskor, madrass till skötbordet, puder, olja, salva, tvättlappar, tvättcreme, nagelsax, badbalja, termometer, alvedon, kläder, nappar och eventuellt flaskor. För att nämna det jag kom på rakt av.

Sedan kan man handla mycket begagnat, och spara pengar på det. Småsakerna är kul att handla när magen är större och man bara tycker att tiden går så långsamt.

Lyscka till med allt! (Hoppas dessutom att du lyckas sluta röka helt :bow: )

håller absolut med om att man inte bör ge upp sina intressen eller blir genomtråkig bara för att man får barn. men barnet skall ju självklart komma i första hand. det är det vi kommer att prioritera mest. df köper vi sånt vi vill ha osv nu. för sedan kommer ju de utgifterna gå till barnet..
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

Jag vet hur j'äkla jobbigt det är att sluta upp med något som framkallar starkt beroende, TRO MIG!

Jag vet att det inte är lätt att sluta tvärt av, men helt ärligt är det värst riskerna du utsätter ditt barn för ?
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

Jag vet hur j'äkla jobbigt det är att sluta upp med något som framkallar starkt beroende, TRO MIG!

Jag vet att det inte är lätt att sluta tvärt av, men helt ärligt är det värst riskerna du utsätter ditt barn för ?

klart att det inte är värt riskerna. men det finns risker med allt man äter och gör istort sett. t.ex ska man inte dricka för mycket läsk, eller få i sig för mycket sötsaker. viss mat osv osv....det behöver inte bara vara rökningen. då menar jag kanske 2 cigg i veckan. innan var det ju ett halvt om dan eller nåt....
har slutat nästan helt tvärt och det dröjer nog inte länge till innan det bli helt å hållet.
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

Ja men bara för att det finns andra farliga saker man KAN stoppa i sig gör det ju inte mer försvarsbart att röka...

Men det är ju bra att du trappat ner så pass mycket.

Vill inte vara en "gnällig" moraltant men helt ärligt, det finns få saker som får mig att må dåligt som att se gravida som går och röker / mammor( annan person ) som röker medan det skjuter på barnvagnen...
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

Men det finns ingen ursäkt för att röka när man är gravid. Tycker inte jag i alla fall. Man utsätter barnet för en så onödig risk.
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

Jag var 21 år när jag fick min dotter. Fort jag fick red apå att jag var gravid så slutade jag att röka direkt. Då hade jag rökt i många år. Men jag tyckte att det var ett enkelt val.
Jag kände aldrig så som du gör. Att man var tvungen att växa upp. Allt fall så naturligt och jag tänkte lixom inte på det.
Klart man ska ha kvar sitt barnsinne och det har jag. Håller fortfarande på med mina intressen.
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

Ja men bara för att det finns andra farliga saker man KAN stoppa i sig gör det ju inte mer försvarsbart att röka...

Men det är ju bra att du trappat ner så pass mycket.

Vill inte vara en "gnällig" moraltant men helt ärligt, det finns få saker som får mig att må dåligt som att se gravida som går och röker / mammor( annan person ) som röker medan det skjuter på barnvagnen...

jo men bara för att mammor eller pappor röker när de har barn så är de ju inte sämre föräldrar för det. ja menar inte att du skrev det men de kan ju tolkas som det. ja tycker inte du låter gnällig alls. detta är ju ett diskussionsforum där alla får säga sin åsikt.
jag försvarar inte rökningen, men jag försöker så gott jag kan.
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

jag vill bara klargöra en sak: jag bryr mig lika mycket om mitt ofödda/barn som vilken annan förälder gör. även fastän det inte var planerat. mern nu är vi lyckliga över att få bli föräldrar och kommer att göra det bästa vi kan. jag försöker så gott som jag kan. mer kan jag inte begära av mig själv.
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

De är inte kanske sämre föräldrar ur ett känslomässigt perspektiv, men genom att de utsätter sina barn för ev passiv rökning ( alt rökning genom mamman till ofödd bebis ) så är det ju en klart negativ bit som kan tolkas ( jag tolkar den ) som sämre..

Förstår du ?

Jag tror inte att du älskar ditt barn mindre än någon annan lyckligt blivande, det är mycket bra att du försöker..

Jag tror dock att du kan sluta tvärt, bara du vill det tillräckligt mycket..

Jag tror på dig!
 
Sv: När är det dags att bli vuxen?

De är inte kanske sämre föräldrar ur ett känslomässigt perspektiv, men genom att de utsätter sina barn för ev passiv rökning ( alt rökning genom mamman till ofödd bebis ) så är det ju en klart negativ bit som kan tolkas ( jag tolkar den ) som sämre..

Förstår du ?

Jag tror inte att du älskar ditt barn mindre än någon annan lyckligt blivande, det är mycket bra att du försöker..

Jag tror dock att du kan sluta tvärt, bara du vill det tillräckligt mycket..

Jag tror på dig!

aha okaj det är så du mena. då e ja med.
tack för att du tror på mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp