Nå, blev in imponerade?

Sv: Nå, blev in imponerade?

Håller med till fullo. Den där labben hade nog fått sig några rejäla korrigeringar med tanke på hur tryckt den var efter "promenaden".

Det kan ju vara så , men det är ju inte säkert. En granne till mig har precis skaffat en eng staff som hon ska försöka ha hos sig. 9 år gammal, vart vid två års ålder uppbunden utanför en butik varpå en lös hund kommer och så gott som sliter honom halvt i stycken-det har givetvis satt sig och han har gått i sju år nu utan att kunna se på andra hundar-han ska döda.
Man har kört köttbullsmetoden +vattenflaska på den hunden. Mopsa upp sig= sprutt. Sköta sig och ha kontakt med föraren vid möte=köttbulle och smek.
Det är en bit kvar att gå än, men idag kunde den sitta en meter från en stooor rottishane med full kontakt. Då har dom ändå bara påbörjat övningarna igår kväll :)

För att ge ett kort och koncist svar på ursprungsfrågan:

NÄE - jag är inte imponerad!

Cesar rules!:banana::banana::banana:

Jo, att det går med shyssta metoder är självklart. Men om han nu använde några metoder överhuvudtaget på skogspromenaden borde vi ha fått sett det. Det är inte som i matlagningsprogram, "Here's one I prepared earlier".

Nu kom han ut ur skogen med en uppmärksam, lite tryckt hund som uppförde sig mindre utåtagerande, och han hade dessutom svårt att förklara hur man gjorde.

Nu har jag inte sett programmet så kan inte ha en åsikt alls. Men har sett trailer och anser inte att man har rätt att kalla någon mupp efter så lite.

Observera att jag inte känner till denna tränaren tycker bara att många är lite väl snabba med att ha en massa åsikter.

Att medvetet avla fram hundar med fruktansvärt ohållbar exteriör.
Att marknadsföra ett stackel som det nya mirakelmedlet.
Att slänga sig med uttryck som "du ska fråga dig varje dag, är min hund imponerad av mig?".

Ja muppstämpeln är ju inte oförtjänt direkt. :grin:

Att avla på dåliga hundar är fruktansvärt och att sedan bidra till att dessa dåliga hundar premieras på utställning är förkastligt.
Att marknadsföra ett halsband som faktiskt är olagligt i sverige är skrämmande.
Sen uttalandet om imponerade hundar. Vad menar han? Hundar är ju skitlätta att impa på, min hund blir jätteimpad av mig varje morgon när jag lyckas trolla fram en delikat frukost utan att hon ens hunnit se bytesdjuret.

Larv säger jag.

Sen uttalandet om imponerade hundar. Vad menar han? Hundar är ju skitlätta att impa på, min hund blir jätteimpad av mig varje morgon när jag lyckas trolla fram en delikat frukost utan att hon ens hunnit se bytesdjuret.

:bow:

Tyckte oxå att det där om hunden var imponerad av en lät lite... Konstigt? Flummigt? Vet inte vad jag ska kalla de :p

Jag tyckte iof inte att man fick se mycket metoder på någon hund, så man vet ju inte om han haft brottningsmatch med berner hunden heller...men hans händer gav ju ledtrådar... Han är ju mycket för att säga "godis godis godis".
Jag har hört rykten om att han går in fysiskt och därmed skadar sig själv (oftast). Vi får väl se till nästa avsnitt.

:bow:

Tyckte oxå att det där om hunden var imponerad av en lät lite... Konstigt? Flummigt? Vet inte vad jag ska kalla de :p

Nej, han var ju inte precis pedagogisk..

Men det jag tolkade det som att han menade var om hans tolkning av ledarskap (för han pratade väl om ledarskap i samma veva?) Att man ska vara en ur hundens synvinkel 'bra' person som hunden ser upp till/känner sig trygg runt. Men som sagt, pedagogik var inte hans starka sida..;)

Gilly

Jag blev inte så himla imponerad, men han kanske är duktig men upplägget var ju lite löjligt.
Värsta sportbilen.....är det en bil för en schäferuppfödare:confused: Var har han hundarna? Ovesäntligt men ändå, löjligt.

Man fick ju se så lite av vad han verkligen gjorde med hundarna, och så plockar man fram otroligt mesiga hundägare. Hade ju varit mer kul att se hur han fick ordning på dom men det kanske han inte fick.

Nä jag håller mig nog till Cesar även i fortsättningen.

Han imponerade inte ett dugg på mig, kändes som han mest är macho och söker en stund i rampljuset.

Han krävde att hunden skulle se på honom men dolde sina ögon med solglasögon hela tiden. :crazy:

Det med berner sennen, funderar på hur bra det är att låsa en hund i en situation där den är panikslagen som den var inför kloklippningen, och varför klippa klorna på en hund direkt när man träffat den?

Nej, detta programmet impade inte det minsta på mig, se hur det blir nästa avsnitt.

"Jag förväntar mig att hunden ska göra si och *poff* då gör den si!"

Jag håller med fullständigt! Det är inte lätt att se någon i ögonen när han döljer dem...

och det jag tyckte var konstigast var just det "hejhej, gå lite, korvkorv, sitt, ligg, kloklipp!" Hunden verkade ju inte direkt glad i att lägga sig ner från början och då tycker jag att det är konstigt att man vill klippa klorna första gången den lagt sig ner....
Jag tycker att hunden ska tycka att det är lite roligare än så....

Och den andra hunden... Visst, det är ju bra att man går en sväng med hunden och ser vad man har att arbeta med, men som sagt, man vill ju se hur lösningen ser ut.
Alla vet vi ju hur arga kemi/matte lärare blir när man inte visar hur man kom fram till sitt svar, vare sig det är rätt eller inte...
Så varför kan inte de visa hur de kom fram till svaret?
Var är själva lösningen?
Det är ju faktiskt det man vill se... Inte fråga-svar, för vad lär man sig på det?

KL
Har inte sett programmet pga kanalbrist, men mina föräldrar har spelat in det "så att jag kanske kan få några tips om kloklippning". :crazy:

Efter vad jag har läst i den här tråden så känner jag rent spontant att resultatet i sig är i princip ointressant att se i jämförelse med VÄGEN DIT!
Åter kommer efter att jag sett programmet.

Jag har problem med min hund, om man försöker hålla i tassen så kan hon vrida och sprattla tills det knakar i benet på henne. Nu ringer jag veterinären istället, så får vi träna med mutor under tiden utan att känna oss pressade. Att min know-it-all-aktiga pappa (som aldrig ägt ett djur i hela sitt liv) lägger sig i och tror att allting är "bara att fixa" gör mig så arg. Särskilt när han, efter att jag påpekat att jag inte är säker på om jag gillar tränaren i frågas metoder (vilken det nu skulle vara), säger att "men om det fungerar så måste det ju vara bra!"
NEJ PAPPA !! Alla metoder är inte bra bara för att de "fungerar"! :mad:

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Fast uttrycket "är min hund imponerad av mig?" tycker jag inte är så pjåkigt. Om man ställer följdfrågan: "varför?".

Är min hund imponerad av mig för att jag kan trolla fram köttbullar och grisöron? Fantastiskt.

Eller är min hund imponerad av mig för att jag är en bra filur att ty sig till, jag är ett stöd/skydd/ledarskap i kniviga situationer. Jag kan boosta hunden att ta sig igenom situationer den själv tvivlar på och den kommer ut starkare efteråt. Jag tillhandahåller vettig aktivering och är rolig att umgås med.
En hund imponerad på viset har jag väldigt gärna!

Likaså, av vilken anledning vill jag att hunden gör som jag ber den om? För köttbullen, eller för mig? Spelar det någon roll? Det tycker jag.

Jag håller med! För är det inte just det som detta snart utslitna ordet Ledarskap egentligen betyder? INTE en person som hunden är rädd för eller kuvad av, en envåldshärskare som kräver lydnad till varje pris. Utan en Ledare är en som hunden själv väljer, nerifrån sin position - en person som hunden känner trygghet hos, som hunden skulle välja och våga följa till världens ende genom eld och vatten, för att den är övertygad om att personen verkligen fixar det hela! En person som hunden är imponerad av, beundrar, ser upp till och "älskar".
Om sen Fredrik är den rätte att lära ut hur man blir en sån fantastiskt person, det vet jag inte. Jag såg inte hans program heller. Men visst, jag håller med om att hunden faktiskt borde vara imponerad av sin ägare! Annars är det nog nåt fel...

Krävde han verkligen att hunden skulle se på honom??? Då bad han ju, på ett orimligt vis, att hunden skulle utmana honom! Signalen då hunden INTE tittar utmanaren i ögonen, är ju snarare den rätta, då hunden säger att den inte vill strida! Nu har jag,. som sagt, inte sett programmet, men just den detaljen tycker jag låter märklig. Och inte speciellt kunnig.

Men så tränar vi väl allihopa? Kontaktträning? Eller är det bara jag...?

Hunden stred aldrig med honom, runt sin husse och Fredrik var det en go hund. Hunden var inte intresserad av att ta strid med folk.
Men när den gjorde utfall mot andra hundar krävde man att hunden istället skulle fokusera på den som höll i kopplet.

Inte för att vara uppkäftig, men se programmet först. :)

Och jag håller med om att det är ett trevligare sätt att definiera "ledarskap", ett ord som har spårat ur lite.

Näe du är inte uppkäftig alls, det är jag som uttalar mig utan att veta vad jag uttalar mig om! :o
Jag fick automatiskt en bild för mitt inre av en rädd hund som försökte ge Fredrik lugnande signaler genom att vända bort blicken. Att "beordra" en sån hund att stirra honom i ögonen är både fel och antagligen omöjligt.
Men nu var det nog inte alls så och jag borde tittat på programmet först och fått den verkliga bilden!
Jag jobbar också jättemycket med ögonkontakt, min hund måste se mig i ögonen innan han får lov att t.ex. springa iväg efter att ha kopplats loss, ta godisbiten, etc etc.
Jag ber om ursäkt...! :)

Lugnt. Oavsett om programmet är en hit eller ej så verkar det iaf vara sevärt med tanke på alla reaktioner här i tråden!

(Delvis lånat från mitt inlägg i annan tråd:)

En sak står tydlig: svenskar är inte som amerikaner och svensk TV är inte som amerikansk!
Rörigt, otydligt och totalt meningslöst för alla utom de han hjälper (för jag utgår ifrån att de får bättre coaching än vi i soffan!?).

Lite suddigt, luddigt snack, men ingen riktig tydlig förklaring av vad han står för i "hundcoachingvärlden". Inte ens en presentation av honom, ordentligt. Nu har ju detta inte det minsta att göra med hur han jobbar med hundar, men kanske är det just det jag undrar: hur jobbar han med hundar? Vi fick ju inte se någonting?

(Kanske får jag ge mig till tåls, men ni vet vad man säger om första intrycket...)

Oavsett vad man tycker om CM, så nog vet man vad han står för, vilken som är hans filosofi och hur han ser på hundar. Detta hade jag, om jag producerat, sett till framgick tydligt i det första programmet, så att folk vet vad de ska titta på (eller låta bli att titta på).

"Är min hund imponerad av mig?" tolkade jag inte som ett allmänt råd till hela hundägar-Sverige, jag tolkade det som en självförtroendeövning för just denna hundägare. Ett sätt för mannen i fråga att tänka kring sin relation med hunden (för något ledarskap, oavsett hur man definierar begreppet, hade han inte direkt. Det tror jag vi är överens om?).

Och absolut! Våra hundar är skitimpade av oss som är så skickliga matproviders! Vi behöver inte ens jaga, juh! För en del är detta ett naturligt förhållningssätt till sin hund, men för andra kan den frågan hjälpa oss att tänka på det sättet så att vi ser att vi har något att erbjuda hunden som hunden värdesätter, imponeras, av. Ser man bara "jag kan inte, jag vet inte hur jag ska göra, det är tur att hunden är så snäll", då lär man ju få en hund som behandlar en på det sättet. Tänker man "Haha, Fido, kolla va´ skicklig jag är! Aldrig att du skulle klara dig i den stora världen utan en så ståtlig, trygg och imponerande ledare som mig!!" så får man ju en hund som ser en på det sättet, istället.

Nä, jag lär väl kolla, men inte att jag kommer säga "Äh, vi får väl prova vad Steen sa i förra avsnittet" på samma sätt som jag kan kommentera saker som CM sagt eller gjort. (För min del gäller det CMs tydlighet och klara "struktur" i sitt hundtänk. Det är ett sammanhängande system där jag gillar allt utom tilltron till "rätt" koppel. För mig är målet uppsatt längre bort: en trygg, god och rättvis kommunikation och samarbete utan "trådar" alls. Bara som livlina mot omvärldens farligheter.)

/Syrsa

P.S. Jag skulle ALDRIG tillåta att främmande människor pussade Keo i ansiktet! Det är min grej! (Nej, inget hångel!!) Veterinärer och andra som ska kolla tänderna kan få greja i ansiktet på honom, men gosa där? NEJ! Det är det jag och sambon som gör!!!

Senast ändrad av en moderator:

Nej, han var ju inte precis pedagogisk..

Men det jag tolkade det som att han menade var om hans tolkning av ledarskap (för han pratade väl om ledarskap i samma veva?) Att man ska vara en ur hundens synvinkel 'bra' person som hunden ser upp till/känner sig trygg runt. Men som sagt, pedagogik var inte hans starka sida..;)

Gilly

Nej, det var han inte..
Och jag förstod oxå vad han menade med "imponerad", men jag tycker att han kanske kunde ha uttryckt sig annorlunda... "Ser min hund upp till mig?" eller "Vill min hund följa mig?" tycker jag skulle låtit bättre.
Tycker jag;) :angel:

Men hunden som hade problem med klorna, det var inte direkt något stort problem. Inget mirakel att lösa. Någon utomstående kommer in, helt utan relation till hunden och ställer krav. De flesta hundar brukar bli lite spaka då.

Det var ingen mer än jag som reagerade över att han var helt skrapad och blodig över knogarna när han gick in och visade ägarna hur han klippte tass nummer två?

Man funderar ju en del över vad han gjort med hunden som man inte fick se, jag tror inte på att han gick från korv och puss på nosen till gos i knät och klippa klor helt odramatiskt. Hunden var ju helt slut när den låg där. Nått mer hände, undrar vad...?

Jag tyckte programmet var extremt pinsamt!
Jag klipper klor dagligen i mitt yrke, men inte sjutton springer jag runt och pussar och kör kontaktövningar ....det finns det inte tid till.
Jag hanterar hunden helt själv utan att hänga i galge, stor som liten, och även de krångligaste hundarna (med aggressiva beteenden)tar det max 20 min.
Blev lite; jaha.....han kan klippa klor.

Andra inslaget blev jag riktigt förbannad över. Han tar gubbens hund och går iväg. Kommer tillbaka, hunden "fixad", visar hur duktig han varit, lämnar över kopplet med ett varsegod......Vad sjutton skulle gubben ha lärt sig av det, annat än att han är misslyckad.

Såg att gubben kommer tillbaka i nästa program, hoppas verkligen att han faktiskt får hjälp då!!!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 386
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 874
Senast: Otherside
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
582
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka