Nå, blev in imponerade?

Sv: Nå, blev in imponerade?

min hund var som din och kastar sig på marken och spretar med tassarna när hon får se klotången (klipper med hunden liggande på sidan). jag har inte brottats med min hund, jag tror inte att jag hade haft ansiktet kvar om jag hade gjort det. man kan komma längre än man tror med mutor.

jag såg inte programmet, det går så jag hinner inte hem från träningen innan det är slut. någon som vet om det går i repris eller går att se på nätet?

Håller med. Tycker det är mycket konstigt att vi inte får se när han går iväg och "lånar" hunden och vem vet hur länge han gör detta:grin:.
Av ett avsnitt är det svårt att dömma men jag tycker det verkar vara en dålig kopia av cesar. Sen tyckte jag hela inledningen gjorde programmer töntigare då han åker upp med en liten chihuahua i famnen när han kör bilen. har han sett att cesar har sin ahundar med på sina besök. Så kändes det, han var tvungen att ha hunden med sig ur bilen för att visa att han hade en hund :grin:

Jag håller med. Hellre "muta" hunden lite än att bli ovän med den eller skapa stress. Vissa hundar kan ju ligga stilla när dom klipps men ändå vara stressade och jag vill inte att min hund ska vara det över något vi måste göra en gång i veckan. :crazy:
Jag tyckte dock att det var bra att han sa att hunden fick bita när han gjorde som han gjorde (höll i halsbandet och trängde hunden). Äntligen någon som förstått att hundar får försvara sig när man utsätter dom för "hot". Har varit med om folk som tycker det är konstigt at hunden biter dom när dom lyfter hunden i öronen :crazy:. Jag tycker att våra hundar tål och accepterar mycket mer än vad dom borde göra.

KL

Angående labben som han tränade med så fattade jag inte poängen riktigt... Vad lärde sig hunden av att det kommer in en främling och rycker, sliter och skapar obehag? Vad lär sig hunden överhuvud taget om man ger den obehag när den ser hundar som den är ilsk mot? Man ger den bara mer anledningar till att hata hunden som närmar sig då man då får obehag när man ser den och frustration, ilska och stress kommer öka hos hunden.

Nu ska vi ju få se nästa vecka vad Fredrik ska lära hussen att göra med hunden, men vi lär väl inte får se allt...

Jag förstår personligen inte hur folk kan gå med på att göra sina hundar illa på detta sättet. Har man ingen empati? (Behöver iofs inte bero på det).
Hade någon hundtränare sagt åt mig att rycka i kopplet eller trycka ner min hund, dra den i öronen eller vad som helst när han gör utfall så hade jag sagt nej. Det finns andra sätt än att orsaka hunden obehag.

Jag blev inte imponerad utan satt nästan och skämdes i tv-soffan. Bara för att välja lite: dubbel (trippel) kommandon hela tiden (sitt, sitt sa jag, ligg då)och dessutom verkade han själv gå upp i varv och bli stressad. Konstant pussande på hundens nos, varför? Dåligt med förklaringar.
Men hundnörd som jag är kommer jag säkert att se detta program igen för att se om han blir bättre.

Det med berner sennen, funderar på hur bra det är att låsa en hund i en situation där den är panikslagen som den var inför kloklippningen, och varför klippa klorna på en hund direkt när man träffat den?

Fast nu vare ju hunden långt ifrån panikslagen. Den var lite fjösig med tassarna och hade ännu fjösigare ägare som ömkade den utav bara 17 när de själva tog i tassarna. Låst var den inte heller, den låg för att han ville det, inte för att han pressade ner den. Varför klippa klorna? Jo, för att det behövdes, och för att han kunde.

*kl*

Jag tyckte programmet hade... potential? Vissa saker var bra, att han såg hunden för vad den var - en hund. Kloklippningen var klockren, så gör jag med min hund som är lite fjantig. Det ska göras så då görs det, inget larv, men beröm och gos efteråt.

Men det måste utvecklas så man får se vad han GÖR med hundarna? Det var för mycket "flascha in i sportbil med värsta glajjorna och leka hundexpert" och dessutom tyckte jag att han var alldeles för stimmig och "på". Men det kanske var nerver för att det var första programmet. Och allt pussande...?? "Nu ska jag framstå som go å gulligullig!" typ. Mindre kul att se.

Jag reagerade också på labbekorsningens helomvändning... Att få hunden att sitta och ha fokus på ägaren, dvs lära hunden sitt-stanna kvar, är en bra metod tycker jag. Men frågan är hur den genomfördes? Det var dock väldigt skönt att se ägarens lättnad när han insåg att det var möjligt att få fason på hunden. :) Han grät ju till och med. Sen borde han fått mer hjälp men det kommer ju i nästa program.

Programmet kan gott göras till en timme långt och mer utförligt.

Jag säger varken bu eller bä - väntar på fler avsnitt innan jag fäller min "dom".

Något i labbens sätt säger mig att det inte var korv han fick på promenaden. Men eftersom det är ett TV-program borde han ju visa det, nu verkar det som om hunden såg hans bil eller något och började se upp till honom automatiskt.

Ursäkta om ironin inte framgick, vi är av samma åsikt. ;)

Stressig, stimmig, osympatisk karl. Gillade dock en del saker som sas, det här med att låta hunden vara hund. Tvångspussarna tyckte jag dock var enbart obehagliga. Och labbekorsningen som "automagiskt" tyckte att han var Gud? Nja. Hunden behövde korrigering på rätt sätt och fick det säkerligen under promenaden med tanke på hur fjäskig den var när den kom tillbaka. Det är ju sånt som ska visas om någon ska lära sig något av programmet, men TV4+ fegade väl ur där.

Nej, ingen större hit, men jag kommer säkerligen se varenda avsnitt ändå, är det hundar på tv så är jag fast. :o
Berner sennen-hanen tyckte jag han tog bra (förutom tvångspussarna då).

Progammen ska finnas att se i efterhand på tv4.se om man går in på alla program i den grå menyraden & hundcoachen.

Länken direkt till programmets sida

Jag vill avvakta med att ge något omdöme, vissa saker var bra och andra saker känns :confused: .. Men precis som med Herr Milan så tror jag att man kan plocka vissa saker & lära sig något. Så jag kommer garanterat sitta klistrad ett par program till.

Jag blev inte imponerad utan satt nästan och skämdes i tv-soffan. Bara för att välja lite: dubbel (trippel) kommandon hela tiden (sitt, sitt sa jag, ligg då).

Jo, visserligen. Men nu var det ju inte sitt han tränade, utan bara något han drog till med för att se hur kontaktbar hunden var. Det är ju ägaren som tränat "sitt" och som inte lärt in det tillräckligt bra för att hunden ska sätta sig på första kommandot.

Om de hade tagit dit honom för att träna just sitt hade han nog inte kört med dubbelkommandon.

Jag tyckte faktiskt ingenting än. Det som jag blev lite irriterad på är hur lite man fick se? Jag hoppas ägarna blev mer instuerade än det som visades.

"Ok, jag lånar din hund. Så lagad, vassego. Träna nu."

Istället för att låta ägarna bli instruerade exakt hur dom ska göra när ett problem uppstår så löste han det "åt" dom. Vilket inte gynnar någon.

Håller med dig.. Man fick ju inte SE vad han gjorde....

Blev inte imponerad. Såg inte ens hela programmet. Tyckte han verkade lite frustrerad. Ser hellre på Cesar Millan.

*KL*

Jag tyckte som någon annan skrev att han själv verkade stressad. Sen det där pussande i ansiktet på hunden, inget jag tycker man gör på en helt okänd hund.

Men hunden som hade problem med klorna, det var inte direkt något stort problem. Inget mirakel att lösa. Någon utomstående kommer in, helt utan relation till hunden och ställer krav. De flesta hundar brukar bli lite spaka då.

Själv hade jag löst det på likande sätt, fast inte så mycket duttande. Utan här klipper vi klorna för att jag säger att man gör det. Inga mutor eller annat. Skulle aldrig muta en hund för att klara av en simpel hantering. Mina hundar får heller inget "BRA!!" efteråt, utan har dom kvar i samma position för lite gos och mys. Vilket gjort att mina hundar nästan somnar vid kloklippning.

jag tar ned min hund när han visar dominans när han inte ska. och då välter jag ned honom på baken och låter honom ligga där tills jag anser han har blivit lugn och det funkar. jag gjorde det första gången för 8 år sedan å då ville han verkligen inte att jag skulle ha övertaget men det fick jag.
att "slå vält" på en hund är inte skadligt utan det är något som vargar gör i en flock på dom som ska visa sig på styva linan, även hundar gör det i en flock. du visar bara vem som är flockledaren mellan dig och hunden...svaret är DU.

Jag vet att det inte är direkt skadligt, men det känns väldigt Hedenhös.
Efter att ha läst Barry Eatons bok "Dominans och Ledarskap, fakta eller fantasi", så har jag faktiskt börjat fundera.
Är våra tamhundar verkligen så lik vargen?
Vetenskapen om alfa och allt vad det heter, grundar sig på forskning på vargar och höns (?!) i fångenskap. Hur sannorlikt är det egentligen att det stämmer på min vovve som ligger och snarkar under matbordet.

Funderar han verkligen på att ta över mitt hem? Är han överhuvudtaget intresserad av att basa över familjen?
Jag är inte så säker längre.

Jag jobbar enbart med sammarbete när det gäller hundar, jag tar mycket sällan tag i dem och korrigerar om än ännu mer sällan. Jag vädjar till deras ego att samarbeta med mig som ett fungerande system. Det ska löna sig att samarbeta med matte. Punk slut. Inget, "Om jag inte gör si eller så, så får jag på skallen"

Rätt eller fel, går ju egentligen inte att säga, men jag stör mig på att en sk. hundtränare visar, en i mina ögon, icke hundmäniska att det är lämpligt att vända på sin hund lite nu och då.

*kl*

Jaa.. Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om programmet. Blev iaf INTE imponerad. Programmet kändes torrt och liksom.. Väldigt lite instruktioner och vad han tyckte var bra metoder. Innehöll liksom inget.

En POSITIV (eller snarare, den positiva saken jag kom på;)) sak var att han, trots att han är matcho-kille, vågde berömma mycket och med mjuk röst.Inte som CM som på sin höjd kan säga ett kort & surt 'bra'. Hans belöningar är ju mer eftergifter; han slutar dra i kräksnaran alt strypkopplet.

Sen hoppas jag inte att folk börjar alfarulla sina hundar dock:crazy: OK om vargar gör så på varandra, men hundar är inte vagar och vi människor är definitivt INTE vargar, vilket hundarna vet mycket väl.

Kommer att kolla på några fler program. Är nyfiken.:)

Gilly

Jag vill inte se på den muppen... Har sett trailern och hans schäferuppfödning, det räcker för att ge mig kvälvningar.

Nu har jag inte sett programmet så kan inte ha en åsikt alls. Men har sett trailer och anser inte att man har rätt att kalla någon mupp efter så lite.

Observera att jag inte känner till denna tränaren tycker bara att många är lite väl snabba med att ha en massa åsikter.

*kl*
Jag tyckte inte att han uppvisade några alfarullningar igår. För mig är en "alfarullning" när man i affekt vräker omkull en motspänstig hund och håller kvar den.
Det som Fredrik gjorde igår liknar jag vid hanteringsövningar. Likväl som en lugn hund kan sitta och ligga, så kan den ligga på rygg också.

Jag tyckte faktiskt ingenting än. Det som jag blev lite irriterad på är hur lite man fick se? Jag hoppas ägarna blev mer instuerade än det som visades.

"Ok, jag lånar din hund. Så lagad, vassego. Träna nu."

Istället för att låta ägarna bli instruerade exakt hur dom ska göra när ett problem uppstår så löste han det "åt" dom. Vilket inte gynnar någon.

Fick också den uppfattningen. Han gick in dit, tog hunden, skickade in ägarna i huset och lullade runt med hunden på gården, och matade den med korv. (syftar nu på Berner Sennen-hunden, vilken var den enda jag såg) Han sa att han inte mutade hunden, men fick ändå lite den uppfattningen...
*delvis kl*
Tyckte han verkade för stimmig/stressig också... Såg trailern på reklamen och blev redan då skeptiskt till honom...
"Åh heeeej hunden! Pussipuss på diiiig!"
"Sitt! Sitt! Nej, sitt! Sitt!! Ligg! Ligg! LIGG! Ligg!"

Så näääe, ingen jag skulle vilja ta i min hund... Fick lite "wannabe-Cesar"-feeling när jag såg honom. Dock så har jag ju bara sett ett program, så jag kanske är lite snabb att döma, men det här är min känsla efter första programmet iallafall!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte man kan säga nånting om programmet igår. Jag vart mest

"jaha, är de slut nu? är de nästa hund? men vad menade han att han gjorde?"

Dåligt med förklaringar och så får man inte se när han "lånar hunden" vilket jag antar att DÄR sitter en stor del. Okej man såg när han mata Sennen med godis, men jag vill se meeeer, vet mer VAD gjorde han, NÄR gjorde han och HUR gjorde han? Att han sedan visar "ha kontakt med hunden när den andra passerar" va väl nästan skit sak samma.

Skärpning TV4+ vi vill ju se vad han gör, inte färdiga resultatet...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 386
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 875
Senast: Otherside
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
582
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka