Sv: mt | mh

*kl*
Men ska man inte göra mentalbeskrivning på brukshundar man ska tävla med? Man får väl inte tävla om man inte gjort mh?

Kan ha fått det om bakfoten men jag har för mig det!!?

Jo, men om det tex , är för många hundar anmälda till ett MH, så går de brukshundar som ska i avel före. :)

Senast ändrad:

Hehe, jag bor på landet och min bk har nog aldrig haft kö :laugh:
När vi gjorde mh så anmälde jag väldigt sent och fick plats direkt, under den dagen var det tydligen återbud för de ringde två ggr och flyttade min tid till tidigare tid.
Nu i höstas så var min svägerska på mh (från Stockholm och väntat länge på plats här och där) häruppe med sin Cane Corso.

Inom min ras så är det ett krav att föräldradjuren till en kull ska ha gjort MH om någon av föräldrarna inte har gjort det så står det alltid i valphänvisningen och ibland kan de även bli rödmarkerade. Dock tycker jag att det ska vara ännu hårdare krav angående mh:t inom rasen då det finns rötägg som avlar på hundar som är kassa rent mentalt (en av anledningen till att jag kommer byta ras sedan). När jag gjorde mh:t med min så var det rasklubben som anordnade då min uppfödare ville ha ett för båda hennes kullar och numera så anordnar klubben mh emellanåt runt om i landet.

Att brukshundar går före andra raser är ju något man får acceptera.

Men att det enbart skulle gå efter om en hund (oavsett ras) ska tävla, det är en lite annorlunda prioritering.
Från SBKs hemsida:
Då lokalklubb är arrangör gäller följande prioriteringar:

1. Från den egna klubben oavsett ras i behov av MH för tävlande.

2. Hund oavsett ras i behov av MH för tävlande.
Därefter hund som ska utbildas för tjänstehundsverksamhet.

3. Hund av ras för vilken SBK har avelsansvar som är i behov av MH för registrering av avkomma.

Alltså, brukshundar har inte företräde så jag blev korrekt bortlottad!
Sedan kan man ju ha olika åsikter om man tycker det är bra eller dåligt.:)

Jag gjorde inofficiellt med rottisen istället för att gå den officiella korningen. Den hade hon inte klarat ändå.

Alla lokalklubbar har inte att de egna medlemamrna har företräde, men många. Och Mh Är från grunden avelsutvärdering, dock har det blivit att många fler vill göra det, vilket är kanon, och då har lokalklubbarna de prioriteringarna ovan. :)

Om du inte hade ambitioner att ha hunden i tjänst då? För även lokalklubbar får ansöka för att öht få ha med blandraser att öva på/utbilda funktionärer på :crazy:

haha, den hunden hade inte dugt till tjänst med tanke på hur dålig han va mentalt.:crazy:
Dock var det just pga hans mentalitet och uppväxt som jag ville gå MH:t för att få ett liet hum om hur han skulle reagera..

Då gör man som jag och gör det privat. Där är man dessutom inte styrd av reglerna på samam vis så man kan anpassa testet efter hunden. Vill man belasta hårdare går det och man kan även hoppa över moment. De kan också göras om ifall man vill titta efter något specifikt.

mjo, har för mej att du rådde mej till det när jag tog upp det här.

nu va vi sist ut och det gick bättre än förväntat men nu i efterhand så har jag insett att det hade varit bättre att lyssna på ditt råd.

Äh, hunden är väl inte död. Du kan alltid göra det senare. Jag gjorde också MH med Lille Fjant, men valde sedan bort korningen till förmån för L-test-banan.

Jo Mulle är död, han avlivades för 2.5 år sen.

Numera har man renrasig golvmopp :D och honom tvivlar jag på att jag kommer gå ett MH med, även om det skulle vara kul.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 263
Senast: hastflicka
·
Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
561
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 386
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
803
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka