Motionera hund med bilen.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare janis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 729
Sv: Motionera hund med bilen.

Möjligt. Men då skulle jag i sådana fall, leta rätt på någon som jag betalar en slant för att rasta mina hundar.

Och hur rastas de (om det är så att du faktiskt är fysiskt helt oförmögen att gå) tills du funnit den där människan som mot betalning rastar dem?

Och hur rastas de (om det är så att du faktiskt är fysiskt helt oförmögen att gå) tills du funnit den där människan som mot betalning rastar dem?

Nå, den helt oförmögna människan att gå kunde iallafall ta sig till bilen ;)
Nu kanske den tänkta invalidiserade människan i och för sig bor ute i skogen med 10 mil till närmaste granne, vad vet jag. Men i annat fall brukar det nog inte vara något större problem att få någon fattig student eller granne att tjäna lite extra pengar.
En annan lösning kanske kan vara att lämna in vovven på ett hunddagis.

Jordbruks verkets föreskrivter...

15 § Hundar får inte bindas vid motorfordon om inte en speciell uppbindnings-anordning anbringas till fordonet. Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas. Hundar får heller inte rastas eller tränas med hjälp av bil.**

Jag vet att deta förekommer då jag vet många som tränar sina draghundar med bil..inget jag över huvud taget föredrar , har anmällt en del såna här händelser men tyvär även om lagen finns så göras inget!

Du får lov att köra fyrhjuling som tex ATV men inte vanlig person bil.
dom dagar vi har ett 20 tal hundar att träna så är de lätt att sätta 6 hundar framför en ATV , oftast så har vi vanliga 4 hulingar (barmarks cyklar) men 6 hundar är de svårt att hitta en bra vikt vi får lägga tyngder på cyklen för att inte åka i backen..
Och att sätta 6 kannon bra draghundar i ett span får upp självförtroendet hos hundarna.

Många köper för många hundar umgås med mycket dragfolk och där har man sällan mindre än ett 10 tal hundar..

Senast ändrad av en moderator:

Nå, den helt oförmögna människan att gå kunde iallafall ta sig till bilen ;)
Nu kanske den tänkta invalidiserade människan i och för sig bor ute i skogen med 10 mil till närmaste granne, vad vet jag. Men i annat fall brukar det nog inte vara något större problem att få någon fattig student eller granne att tjäna lite extra pengar.
En annan lösning kanske kan vara att lämna in vovven på ett hunddagis.

Ja, kanske mha. rullstol eller en människa (en människa som inte kan/vill rasta hundarna).

Hunddagis finns inte i hela landet och även om de finns är det inte säkert att man får plats. Bor man ute på landet kan det även vara svårt att komma åt fattiga studenter eller andra som ofta brukar ställa upp som hundpromenerare.

Världen är inte svart eller vit, det finns en massa grånyanser och även fast jag inte är någon anhängare av att man ska rasta hundar med bil så kan jag försöka se på människor lite mer positivt än att bara utgå ifrån att de är bara är lata.

Nu ska jag starta trådstorm!
Jag är "bilrastare" ibland, sommartid kör jag fyrhjuling och vintertid skoter men under hösten blir det ofta bil.
Jag släpper hundarna en i taget och de springer före och bestämmer farten när jag kör bil.
Jag har svårt att gå pga en ryggskada och hundarna behöver springa långa sträckor per dag för att må bra.
Jag har gott om skogsbilvägar som är folktomma så jag stör ingen annan och en lätt signal med tutan så vänder hundarna och kommer till bilen.
Jag sköter morgonsvängen och sönerna/mannen kvällssvängen som sker med cykel eller skidor beroende på årstid.
Tror inte att mina hundar far illa av detta snarare tvärtom eftersom de har enormt stort behov av att springa.

I författningen står att man inte får motionera med BIL vilket innebär att det är tillåtet med övriga motorfordon.
Har själv provat att köra hundspann framför bil o upplever riskerna som mkt större än framför fyrhjuling.
PL

Ja, kanske mha. rullstol eller en människa (en människa som inte kan/vill rasta hundarna).

Hunddagis finns inte i hela landet och även om de finns är det inte säkert att man får plats. Bor man ute på landet kan det även vara svårt att komma åt fattiga studenter eller andra som ofta brukar ställa upp som hundpromenerare.

Världen är inte svart eller vit, det finns en massa grånyanser och även fast jag inte är någon anhängare av att man ska rasta hundar med bil så kan jag försöka se på människor lite mer positivt än att bara utgå ifrån att de är bara är lata.

Man kan, om man vill dra allt till ytterligheter. Och nej världen är varken svart eller vit. Men det fallet jag bevittnade, när man rastade en 6 månaders hund med hjälp av bil (pga sjukdom eller lathet?) tyder iallafall i mitt tycke på en mycket stor okunnighet.

Jag har inte hundarna bundna i bilen då får de springa lösa, fyrhjuling kör jag 2-spann (finns det?) med. Vintertid tar jag skoter och hundarna får vara lösa.
Det är ju skillnad på hur man ordnar det också. Skulle aldrig köra ifrån hundarna eller ha dem kopplade till bilen.

Liknande trådar

Relationer En liten berättelse som jag försöker vara så opartisk i som möjligt, men har lite svår att ta ställning till utan att sätta mig på kant...
2
Svar
37
· Visningar
3 904
Senast: Petruska
·
Hundhälsa Jag vet inte ens hur jag ska beskriva senaste tidens helvete. Våran 10 månaders valp blev i natt dålig och kom liksom inte till ro, hade...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Snuffsan
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 984
Senast: Lavinia
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 759
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?