Motionera hund med bilen.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare janis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 729
J

janis

Stötte idag på en människa när jag var ute i skogen och red.
Hon hade tre till fem hundar (såg aldrig alla jyckarna samtidigt) springandes lösa medan hon körde bilen på skogsvägen som vi red på.
Jag personligen tycker att det är en olämplig motionsform, speciellt då hon inte hade någon koll på hundarna (jag fick ryta i flera gånger då de var påväg i full fart mot hästarna)

Tyvärr lyckades jag inte få kontakt med människan eftersom hon tryckte gasen i botten så fort vi kom i närheten med hästarna.

Min fråga till er är hurvida det överhuvudtaget är lagligt att rasta hundar medan man kör bil?
Skulle vilja ha lite kött på benen om jag lyckas komma fram och prata med henne eftersom jag vet att hon gör så ofta, då andra har sett henne göra samma sak.

Att det är olämpligt att hundarna kommer farande mot hästarna är ju en sak som jag ska påtala, men vad säger lagen?

Tackar på förhand :)

Sv: Motionera hund med bilen.

Det har i alla fall funnits lagar mot att motionera hundar med motorforden.
Jag kollade upp det på den tiden jag regelbundet bröt mot den. (trehjulig elmoped)
Men kan inte gå ed på att det fortfarande är så, kolla på jordbruksverkets hemsida.

Tack, ska göra det!
Verkar ju vara viss skillnad på att motionera jycken med elmoppe än med bil :angel::laugh:

Det är inte tillåtet att motionera hundar med bil.
Anmälde en i stan för några år sedan som körde runt med kopplet hängande ut ur rutan med hunden i andra änden:mad:

Körde tidigare(innan förbudet) slädhundspann framför fyrhjuling på hösten innan snön. Utomordentligt sätt att träna på barmark med kontroll.
PL

Hur slö kan man bli???!!! :crazy:

I mitt fall handlade det helt om säkerhet. Jag väger 45 kilo och hundarna tillsammans vägde nästan 90. Även om de var snälla och vi var på grusvägar så kändes det otryggt att cykla.

Elmopeden gick lagom fort och kunde omöjligen dras omkull och stannade så fort man släppte "död mans grepp". Helt perfekt. Men olagligt, Vilket jag struntade i.

Var det gäller bilen så reagerar jag med, eftersom personen helt uppenbarligen inte kan kontrollera hundarna på ett bra sätt om man sitter i ett ton plåt. Dessutom så ser jag farlighetsaspekten, en bil stannar inte så fort och kommer en tass mellan eller hunden framför så är det klippt.

det bor en sådan människa ute i byn där mina föräldrar bor, hon tar hunden o koppel och åker ivär med bilen, stannar på en busshållplats låter hunden hoppa ur 3 min hon sitter ff kvar i bilen och håller i kopplet sen släpar hon in hundstackaren i bilen igen o kör hem :mad::confused: tror inte hon har kvar hunden längre för jag har inte sett röken av denna människa på 4 mån....

Jag vet inte om det är lagligt men sålänge man har koll på hundarna och detta görs på vettigt sätt så kan jag inte se varför det skulle vara olagligt.

Däremot kan jag tänka mig att många hundar inte skulle hantera detta på ett bra sätt. Min hund skulle blir otroligt stressad av tanken på att jag lämnar honom. Att jag kör iväg med bilen utan honom. Han skulle bara bli orolig och stressad. Inget annat. Och springa med för att inte bli lämnad av matte.

Orkar man inte motionera sina hundar kanske man ska fundera på omplacering.

Råkade också ut för detta rätt nyligen. Kvinnan körde bilen och hunden sprang bakom och försökte komma i kapp. Himmel vad arg jag blev och ännu argare blev jag när jag senare fick höra att hunden bara är omkring 6 månader och enligt ägaren VÄLDIGT jobbig :devil:

Hundarnas väl och ve kan ju diskuteras i evighet när det kommer till denna motionsform, man kan ju göra saker på olika sätt och mer eller mindre bra.
Jag tycker att det olämpliga i sammanhanget hänger i att hon inte hade kontroll på hundarna.
Det finns väl någon slags reglering kring lösa hundar att man ska kunna kontrollera dem om de ska vara lösa...?
Jag vill få stopp på den här kvinnan innan det händer en olycka, min kompis unghäst blev riktigt skrämd för en tid sedan av just dessa hundar och höll på att stegra över. Det vore ju väldigt otrevligt om någon häst sparkar någon hund också!
Håller för övrigt med om att man kanske inte ska ha hund om man inte orkar motionera den!
(Inget mot er som tränar draghundar med fyrhjuling etc, en viss skillnad tycker jag!!)

Det har jag sett ganska många gånger att nån gör både med bil eller moped. Jag tycker att man inte ska göra det, fast jag tycker det är ok med tex draghundar som man kör fyrhjuling med ganska konstigt;)

Jag skulle inte göra det, även om du nu hade kontroll på det hela så tycker jag det är en bättre ide att man kanske tar bara 1 hund åt gången ( när man cycklar)

Det kanske inte beror på slöhet utan sjukdom/skada? Det kanske är det enda möjliga sättet för ägaren att ge hundarna en långpromenad.

Möjligt. Men då skulle jag i sådana fall, leta rätt på någon som jag betalar en slant för att rasta mina hundar.

Jag skulle inte göra det, även om du nu hade kontroll på det hela så tycker jag det är en bättre ide att man kanske tar bara 1 hund åt gången ( när man cycklar)

Har du sett en sådan maskin? det är som en sån där gamlingar/rörelsehindrade och lata golfare brummar med, påminner lite om vespa med tre hjul.
Den var betydligt säkrare än cykel även med en hund.:laugh: Den gick inte snabbare än hundarna kunde trava, stannade snabbare än vad man gör med en cykel (om man inte vill stå på huvudet) och kunde inte välta eller vingla till.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer En liten berättelse som jag försöker vara så opartisk i som möjligt, men har lite svår att ta ställning till utan att sätta mig på kant...
2
Svar
37
· Visningar
3 904
Senast: Petruska
·
Hundhälsa Jag vet inte ens hur jag ska beskriva senaste tidens helvete. Våran 10 månaders valp blev i natt dålig och kom liksom inte till ro, hade...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Snuffsan
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 984
Senast: Lavinia
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 759
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka