Mot dy/jätteblöt hage?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sammy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 157
S

Sammy

Hej,
Jag har en stor hage och en lila hage bredvid huset. Hästar kan går från lila hagen in i stor hagen själv, men jag mater de i lilla hagen.

Men graset är bort nu och det är jätteblöt i den lilla hagen med mycket dy. Jag vill gärna göra något mot detta men ved inte precis vad. Rund stallen användade jag mycket takbärk, men det hjälpte inte så bra. Min lilla hage har en storlek från ung. en ridbana. Vad är den bäste sätt att få en bättre ställe för min hästar att stor i och vad är billigst (men ändå bra) :confused:

Sv: Mot dy/jätteblöt hage?

Fixa dränering?

Gräv diken runt.

Schakta bort matjorden och lägg på grus.

Vi har ungefär motsvarande, en liten hage av ridbanestorlek på gården med fri passage till större gräshage borta från gården. Hästar utöver ett enormt marktryck och sliter hårt. Vi har dränerat (både med dräneringsrör och diken runt om), grusat och överst lagt på sand. Samt mockar den delen. Men det slits hårt ändå... Men blir åtminstone aldrig lerigt även om sanden är blöt.

Tack för svar. Jag har en diken, men inte dränerad eller grus. Jag ska kolla vad möjligheten är. Men just nu gäller det att vänta, tror jag. Man kan inte gör det när det är så blöt.
Jag måste också kolla hur dyrt det blir...Vet ni ungefär kostnader?

ja, det är nog vettigaste att göra när det är torrt på sommaren. Kostnaden skenar snabbt iväg, grus är inte allt för billigt. Men det beror på om du har tillgång till grusschakt och bara skall betala transporten eller om du köper från en kross hur långt ifrån det är vad frakten blir osv, så det är därför rätt svårt för oss över nätet att ge kostnader. Kolla upp nummer o ring o fråga av din leverantör! Du kan ju också välja att bara grusa en del och inte hela osv osv. valmöjligheterna är många.

Jag frågade samman fråga på en hollandsk forum (jag är ju hollandska:d) och då finns folk som använder sjösand, som ska drainera bra. Jag har ingen erfarenhet med det och vet inte om det finns här i Sverige. Vet ni kanske om det funker och om det finns här?:confused:

Ofta kan frakten vara lika dyr som själva materialet, helt och hållet beroende på hur långt det ska transporteras. Jag har dränerat grindhålet till min hage med gångsingel, ganska fint grus. Det billigaste är nog (i alla fall här) moränsand (jag har det också på annat ställe) men grus ligger still lite bättre.

Moränsand?? Känner jag inte. Kanske en alternativ för mig. är det som sjösand?

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 787
Senast: Stereo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 540
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 699
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31