Morrar mot hundar när dom hälsar

Gabriol

Trådstartare
Min goldenhane, 9 månader, har börjat morra vid möte med andra hundar. Det är när dom ska hälsa, ffa i koppel. På vissa hundar morrar han då, med styv svans och spänd kroppshållning. Vad ska man tolka det som? Han är ju i en känslig ålder med hormoner osv som snurra omkring. Dock vill jag ju såklart inte att han ska morra på andra hundar oavsett.

I dessa situationer har jag sagt till honom och tagit honom därifrån.

Vad skulle ni gjort? Sagt till på skarpen att man inte håller på och morrar, eller varit neutral och bara tagit honom därifrån? Gör man det kanske värre genom att säga till, eller ska man markera var gränsen går?

Tankar och erfarenheter mottages tacksamt! :)

Sv: Morrar mot hundar när dom hälsar

Strunta i att hälsa på främmande hundar öht så slipper du problemet och får en hund som inte behöver hålla koll på andra hundar hela tiden.

välj ut hundvänner som är stabila som han kan umgås med utan koppel.

Men om han gör så mot hundar han känner/har träffat förut, vad skulle du gjort då?

Det är just i situationen han morrar jag inte riktigt vet hur jag ska agera, svårt att veta orsaken till morrandet. Som jag tolkar det är han bara lite tonårskaxig/osäker.

I den åldern skulle jag gissa att det beror på osäkerhet och jag skulle därför inte "bråka" på hunden i det läget utan bara säga ifrån med ett "nej" och sedan gå därifrån. Under en tid skulle jag undvika nya hundar och låta hunden umgås med individer du vet är stabila och trevliga.
Låt inte hunden hälsa på andra hundar rakt på så det står nos mot nos = konfrontationsläge, utan gå istället bredvid varandra och rör er framåt. Blir ett mer neutralt möte och hunden kan vänja sig successivt vid den andre.

Har inga tips, dock så har jag ett liknande problem, om inte allvarligare med min egen och tänkte därför kapa tråden lite.:angel:

Min gamla collie har alltid varit väldigt kärleksfull och älskat andra hundar. Dock så skaffade min kusin en hund som attackerar andra hundar och dödar höns.:cool: Denna hund har attackerat min två ggr då de har varit på besök hos min familj och jag inte har varit hemma och hon blev väldigt skärrad.
I somras träffades de igen och den andra hunden fick plötsligt ryck igen och hoppar utan anledning på min hund och slutar inte trots att hon lägger sig på rygg, jag sliter bort den andra och min blir osäkrare med andra hundar ett tag men det går över.
Nu då vi precis flyttade till ett nytt ställe kommer det den lös hund springande och ryker ihop med henne igen. Efter det tycker hon inte om andra hundar. De hundar hon känt sen innan är det lugnt med, men inte nya. Hon är osäker och skäller och morrar då hon ser en hund, viftar dock på svansen. Men då de hälsar blir hon ofta stel och så fort hunden nosar i ansiktet blir hon osäker och morrar och visar tänder. Nu vet jag inte hur jag ska göra för att hon ska funka ihop med andra igen.:(

Att hunden viftar på svansen betyder inte att den är glad, snarare beror det på att den har lite konflikt i skallen. Ska jag fäkta eller fly? Jag hade sett till att arrangera möten med andra hundar som du sluter upp och går promenad med. Låt inte hundarna hälsa, utan de får lukta på varandras kissefläckar för att lära känna varandra indirekt. Låt också bli att godismatande som kan leda till en konkurranssituation, utan promenera bara rakt fram med hundarna sida vid sida. När detta funkar kan ni prova att släppa hundarna en och en, men glöm inte att fortsätta att gå. Det är så himla mycket lättare att det blir bråk när man står stilla.

Parallellt med detta kan du ju också träna på hur man beter sig vid möten med okända hundar. Det är inte ok att bära sig illa åt, oavsett anledning. Detta kan angripas på lite olika sätt, antingen genom att lära hunden att hundmöte = chans till gotter eller genom förbudsträning alt en kombination.

Om ni vill att hundarna ska träffas så låt det ta en stund för dem att läsa av varandra. Släpp inte fram dem utan låt dem hålla sig på några meters håll. Då hinner de avgöra vem som är "starkast" utan att morra och liknande. Ni märker när de har slappnat av. Om de inte slappnar av så låt dem inte hälsa.

Om du inte vill att han ska gå fram till mer än vissa hundar så träna med klicker och godis att han ska hålla kollen på dig istället. Då slipper du en hund som kastar sig i kopplet var gång han möter en hund.

Vad är förbudsträning?
Idén om att lära känna nya genom promenad låter som en jättebra idé. Ska höra med vänner med hund. Något annat som känns jobbigt är att många hundägare vill att hundarna ska hälsa när man vet att hon är såhär och en granne till oss kommer ofta med sin hund lös och vill att de ska leka trots att min är sur på den andra. Jag tycker att det känns jobbigt att hela tiden säga till att hon inte får hälsa också.

Förbudsträning = lära hunden vad som är förbjudet ;). Dvs har du sagt nej så är det nej, oavsett.

Min ena hund får inte hälsa på andra hundar för hon kan vara så himla elak. Dessutom vet jag ju inte hur okända människor håller hund, dvs det finns en viss smittorisk. Ffa rävskabb och noskvalster är mycket vanligt och smittar lätt. Så jag säger helt enkelt till dem att min hund är elak och bits, och kommer det trots allt fram lösa hundar så vevar jag med armar och ben. Några hundar har jag helt brutalt behövt sparka på, men hellre det än att det blir rejält slagsmål. En annan populär variant är att ropa att den egna hunden har någon smittsam sjukdom.

I ditt fall hade jag knackat på hos din granne och förklarat att du inte vill att era hundar ska hälsa, eftersom det finns risk att din hund kommer skada grannens hund. Tala också gärna om att om grannens hund biter din hund, om så i självförsvar, så är din granne skyldig att betala för veterinärvård av din hund och om inte det heller hjälper så kan du alltid hota med att anmäla till polisen att hunden springer lös utom kontroll. Det är ju faktiskt inte lagligt.

Jaha, ja det låter ju smart.;)

Haha jag kanske får börja säga att hon har rävskabb. Man vill ju helst att hon ska få hälsa på andra men iom att det inte funkar längre är det nog bäst att låta bli detta om det inte är en speciell hund man kan låta henne försöka lära känna.

Jag vill helst inte hota vår granne då han bara är trevlig och pratglad. Han har en lugn hund, som han dock inte har så bra koll på. Jag får helt enkelt försöka säga att min hund blivit bitsk av sig och att jag bara vill att de träffas under väldigt kontrollerade former om än alls.

Jag låter helt enkelt aldrig min hund hälsa på andra i koppel. Aldrig. Inte ens när det är hundar han känner. Det känns verkligen som om koppel har dubbel negativ effekt; dels känner han att han inte kan ta sig undan om det blir jobbigt, dels kan han uppleva stöd från mig och våga kaxa upp sig trots att han egentligen är en mespropp.

När han är lös kan han visserligen tycka att det är otäckt med andra hundar men samtidigt växer hans självförtroende när han får lösa situationen på egen hand(naturligtvis under mitt överinseende, märker jag att den andra hunden verkligen inte bryr sig om hans signaler bryter jag) och det som först mest var en läskig typ blir en kul lekkompis.

Nio månader kan vara en bra ålder för spökåldern, dvs hunden övar sig i att vara rädd. I det vilda skulle det kunna vara helt livsavgörande att man kan det, så den unga hunden övar, genom att "helt plöstligt" morra åt gula brevlådor och grannar. Det är en aspekt.

Nr 2 är att morrning alltid är en avståndstagande signal dvs din hund vill ha större utrymme mot den hund den möter. Om du då skulle ta tag i den och säga till på skarpen kan det få förrödande konsekvenser. Sen vill den knappast göra avståndet till den andre hunden mindre om dessutom matte börjar bete sig.

Så jag skulle låta bli att träffa andra hundar, din hund kanske har någon i sin bekanskapskrets som den litar på? Då skulle jag låta honom bara umgås med de hundar han är säker på.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 330
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 996
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 732
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka