montélicens

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Jerrytage
  • Startdatum Startdatum
J

Jerrytage

hej, jag har blivit väldigt sugen på att ta montélicens efter ha varit på travbanan ett par gånger nu.
jag har egna travhästar, en som är kvalad och gått ett par löp, perfekt som nybörjarhäst! :banana:
jag läste på närmsta travbanas (åby) hemsida att man måste rida regelbundna provlopp i ett år på travbanan för att få vara med i montéutbildning.
men hur kommer man igång? är det bara att åka ner?
jag har ridit hela livet, men inte på travbana, hur sjutton ska jag veta hur man ska göra när man står i fältsits, eller var på banan man ska rida. det hade ju varit lättare att gå kursen först och sedan rida provlopp, eller?
kanske jag har läst fel... :confused:
kramis ;)

Sv: montélicens

Om din häst står på en träningslista hos A eller B tränare är det bara att åka in och rida, ja (förutsatt att banan är öppen). En häst måste vara i träning för att få springa på banan, det gäller även under kursen (handlar om försäkringar bland annat).

Om du är helt grön på det här med trav bör du åka och spana in några tävlingsdagar. Köp också lopparkivet så kan du studera lopp och montélopp och ta kontakt med någon som kan lära dig trav.

Kursen är ingen nybörjarkurs för folk som aldrig har varit på en travbana, kursen går man för att lära sig volta och rida lopp och det är bra om man har koll på reglemente, tempobedömning och har ridit mycket banjobb innan så man har fysiken. Sedan finns det banor som släpper på kraven för att de vill ha anmälningar till kursen. Däremot kommer du aldrig ifrån att din häst måste stå i träning.

Lycka till.

Sv: montélicens

tack så mycket för svaret!
det finns en tränare på hästen och jag tror att någon kan hjälpa mej också!
tack, tack, tack! :D

Liknande trådar

Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 489
Senast: annan1
·
J
Trav Hallå alla travare där ute ^^ Jag har precis fått hem en travhäst jag tänkte skola om till hopphäst, nu verkar han inte alls samtycka...
Svar
9
· Visningar
1 707
Senast: juliekj
·
L
Träning Jag är en tjej som ridit största delen av mitt liv, men som är sugen på att börja rida till en travare. dels för att utmana mig själv...
Svar
18
· Visningar
1 650
Senast: Jenny1
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar