Mögligt foder.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Nisse liten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 111
N

Nisse liten

Hej alla på bukes. :)
Jag undrar om ni kan hjälpa mig med en sak. I det stall där jag står med min häst så fodrar vi med höselage. Det som jag undrar över är om ni som också fodrar med det upplever att det ofta är mögel i balarna ( mer regel än undantag ). Det är ofta både ytmögel men även kakor som är mögliga. Nu är det så att stallägaren håller fodret, vi hyresgäster får inte ha eget grovfoder pga platsbrist ( vilket jag förstår helt och fullt ) men det gör ju också att jag måste fodra min häst med mögligt grovfoder. Nu undrar jag om det är vanligt med mögelbalar el om vi bara har en bonde som inte riktigt lyckas med att bala dom ordentligt. Är det lönt att prova en annan leverantör el är dom flesta balarna så här. Ni som har erfarenhet av höselagebalar får gärna höra av er om hur era balar brukar vara kvalitets mässigt.
Mvh Nisse

Sv: Mögligt foder.

Om det verkligen är mögel skulle jag nog se mig om efter en annan leverantör. I en korrekt plastad och förvarad bal ska det inte finnas mögel!

Vi har under de senaste 10 åren haft mindre än en bal/år som varit möglig. Då har jag under 6 av de åren varit med på producentsidan, och alltså tagit emot ev. reklamationer p g a mögel. Det är många 100 ton som går ut per år, men alltså i snitt ungefär 1 bal/år som varit möglig. Vi har/hade nogranna hästägare som kunder, så det är inte så att kunden "missat" mögel.

Som konsument har jag haft ett par balar som varit lagringsskadade (hål i plasten p g a flyttning, katter, fåglar) men det har ju inget med producenten att göra utan är helt enkelt ett handhavande fel.

Jag hade INTE accepterat att fodra med mögligt foder (se Djurskyddslagen). Om det sedan är producenten som ska få en reklamation eller stallägaren som behöver läsa på foderkunskap och lagar, det får de på plats avgöra. Det finns många sjukdomar (förutom luftvägssjukdomar) som anses vara mögelrelaterade även om det är svårt att påvisa då mögel sätter ner immunförsvaret.

Är ni osäkra tycker jag att det kan vara läge att skicka en av de mögliga bitarna på hygienanalys, om inte annat är det ett bra argument vid diskussion med stallägaren (om denne inte vill inse att det är mögel)

Är det mögligt när ni öppnar balarna? Eller möglar de efter öppningen? Det är ju inte världens bästa hållbarhet på öpnnade balar...

Jag har fodrat med hösilgae i snart 15 år, och det är mkt ovanligt med mögel i BRA skördat ensilage.

Vi använder balar till ca 5-10 hästar och ca 50 köötdjur/år, och kasserar max 2-3 balar/år...och ni förstår ju själva att vi gör av med många.:)

Resten av nötdjuren får sitt ensilge från tornsilos - där förekommer aldrig problem med mögel överhuvudtaget, trots att det är "fuktigare" än hösilaget.

Jag skulle aldrig acceptera att fodra med dåligt foder!

Vi pressade runt 900 balar i fjol, varav 5-6 stycken var mögliga vid öppnandet. Lovisaleonoras förslag om att skicka iväg en hygienanalys tycker jag var bra, då har ni resultatet svart på vitt att presentera för stallägare/producent.

Dessutom skulle vi som leverantörer självklart vilja veta om fodret var dåligt, så man kan undersöka var i kedjan det har brustit. Är det dålig pressning/plastning, lagring eller något annat?

Är balarna rätt hanterade i alla led så ska det inte förekomma mögel i någon större utsträckning. Vi har gett ensilerat grovfoder i över 20 år till både kor och hästar. Ensilerar c:a 1500 ton per år både bal och i strumpa, har nästan aldrig mögel i fodret, nogrannhet är A och O. Du bör absolut inte tolerara att fodret är mögligt i så här pass stor utsträckning, stalläg. bör byta leverantör.

Kicki :)

Hej Alla.
Tack för alla svar som jag har fått av er. Jag är jättedålig på det här med mögel, men det luktar fränt och gammalt, svårt att beskriva. Stallägaren själv blockar bort vissa delar som hon inte vill ge sina egna hästar. Om man rullar bort ett varv kan det vara vitt från botten och upp mot toppen. Även direkt vid öppnandet så är det vita partier på toppen och vita stora fläckar om man rullar upp lagren. Ibland kan det också vara lite varmare just där det är vita partier. Även lukten är konstig luktar fränt och gammalt inte sött och höigt som andra balar som jag har luktat på hos andra. Tycker att det är lite tråkigt att det är så i mer el mindre alla balar. Men nu ska vi skicka det på analys och se vad den säger. Hoppas att det är bra och att vi har missuppfattat det som vi tror är mögel att det är ngt annat.
Mvh Nisse

Efter din beskrivning så ska ni inte ha stora förhoppningar på att det är något annat och att allt är bra. Att det luktar fränt ur balen är ett stort varningstecken samt att det har tagit sig värmen! Sedan så tillkommer ju alla "vita partier". Skulle absolut inte fodra ur en sådan bal, bara att kassera! Som jag ser det är det helt bortkastade pengar att analysera detta foder eftersom det inte är tjänligt.

Just värmen ger ju en klar signal att någon process är på gång i balen (förruttnelse). Att fodra med kompost tilltalar inte mig, det känns väldigt avlägset.

Ja det enda som dessa balar duger till som jag ser det är möjligen kompostering.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 166
Senast: Roheryn
·
Anläggning Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens...
2
Svar
27
· Visningar
4 585
Senast: åke
·
Foder & Strö Någon med samma problem? Jag börjar ge upp. Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp...
Svar
4
· Visningar
2 485
Senast: Natasja
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 580
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka