Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

I

Irre-76

Jag har snart slutat min praktik och jag vill gärna bjuda på nåt smaskigt till barnen i förskoleklass. Men det finns ett barn som är mjölkallergiker och jag vill bjuda på nåt som ALLA kan äta, ingen ska behöva få nåt "övrigt".

Har ni nåt bra recept på nåt gott, enkelt och inte så dyrt som jag kan bjuda på?
Tacksam för hjälp......:confused:
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

Kärleksmums/Mockarutor med färgglatt strössel på :idea:
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

Jag bakar som vanligt med laktosfria produkter (känslig sambo) och jag tycker faktiskt allt blir mkt krämigare och godare :)

Kladdkaka 12-16 port
100 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Garnering:
florsocker

Till servering:
vispad grädde eller glass och frukt
Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker. Servera med grädde eller glass och frukt.


Så köper du bara laktosfri grädde, smör eller glass! Kostar inte många kr å baka kladdkaka och det gillar väl alla barn ;)
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

Jag bakar som vanligt med laktosfria produkter (känslig sambo) och jag tycker faktiskt allt blir mkt krämigare och godare :)

Kladdkaka 12-16 port
100 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Garnering:
florsocker

Till servering:
vispad grädde eller glass och frukt
Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker. Servera med grädde eller glass och frukt.


Så köper du bara laktosfri grädde, smör eller glass! Kostar inte många kr å baka kladdkaka och det gillar väl alla barn ;)

NEJ!!!!!

mjölkproteinallergiker tål absolut inte laktosfria mjölkprodukter!!!!!!


däremot är det jättelätt att göra kladdkakan helt mjölkfri genom att använda mjölkfritt margarin istället för smör och servera med sojaglass eller SoyaToo (smakar som vaniljvisp typ)

eller muffins - gör som vanligt men byt ut smör/margarin mot mjölkfritt margarin och mjölken mot havremjölk

eller baka bullar och byt ut smör/margarin mot mjölkfritt margarin och mjölken mot havremjölk
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

Laktosintolerans och mjölkproteinallergi är inte samma sak!!

När man är laktosintolerant är det mjölksockret (laktosen) som inte kan brytas ned i tarmen för att det inte bildas nåt laktas (enzym) där. Just laktos kan man vara känlig mot i olika grad, beroende på hur mycket/lite laktas man bildar i tarmen.

En del klarar mjölk i mat och kan bara inte dricka mjölk som den är. Andra tål mindre mängd i mat, typ bröd bakat på mjölk men inga såser baserade på mjölk. Och en del är jättekänsliga och tål inget alls.

När man har mjölkproteinallergi tål man ingen mjölk alls eftersom det är proteinet man inte tål. Och det finns ju i "hela" mjölken, liksom. Då är det totalt mjölkfritt på alla produkter som gäller!!

Jätteviktig skillnad!!!
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

Okej tack så hemskt mycket allihop, nu är jag genast mer medveten....:bow:

Om jag har förstått rätt så kan jag göra vad jag vill bara jag byter ut alla mjölkprodukter mot mjölkfritt margarin, havremjölk osv... Och smörar formen med det mjölkfria och bröar med mjöl, då jag förstått att även ströbröd kan innehålla mjölk, eller?

För detta barn äter inte ens maten som är stekt i vanligt margarin, så det är ingen idé att chansa, allt mjölkfritt då. Hoppas nu bara att havremjölk finns i vår lilla by... ;)

Tack än en gång!
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

Tillägg: Små barn är oftast mjölkproteinallergiker.

Köp Tofulineglass till de som är allergiker och vanlig glass till de andra.
Gör en chokladsås som alla kan äta.
Recept:
Mjölkfri chokladsås

100 gr mjölkfritt margarin
2 dl Solhavre, mjölkersättning.
4 msk socker
2 msk kakao
2 tsk vetemjöl

Mät upp de torra ingredienserna i en skål.
Smält margarinet häll i solhavre och de torra ingredienserna.
Vispa och rör hela tiden medans det kokar upp. Bränner lätt vid.
Räcker till ca 6 st.
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

Eller bröa med kokos!! Det blir godare!!;) Kolla bara så att ev. nötallergiker kan äta kokos först. Men man brukar oftast kunna äta kokos eftersom det inte är en nöt på samma sätt som andra nötter!!
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

Okej tack så hemskt mycket allihop, nu är jag genast mer medveten....:bow:

Om jag har förstått rätt så kan jag göra vad jag vill bara jag byter ut alla mjölkprodukter mot mjölkfritt margarin, havremjölk osv... Och smörar formen med det mjölkfria och bröar med mjöl, då jag förstått att även ströbröd kan innehålla mjölk, eller?

För detta barn äter inte ens maten som är stekt i vanligt margarin, så det är ingen idé att chansa, allt mjölkfritt då. Hoppas nu bara att havremjölk finns i vår lilla by... ;)

Tack än en gång!


Solhavre finns på alla Ica och Oatly i nästan alla andra affärer!
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

Köp Tofulineglass till de som är allergiker och vanlig glass till de andra.

Men brukar man inte undvika sojaprodukter till mindre barn som är mjölkprotienallergiker (just för att allergin kan utveckla sig)? Eller så kan det vara något som jag bara har inbillat mig (allergier är en djungel).

Oavsett: Havreglass finns ju.

TS: Hör annars av dig till föräldern och fråga.
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

I så fall är det något som är helt nytt, kan tänka mig att det är om det finns fler allergier än mjölk. Jag har aldrig hört om någon korsreaktion på mjölkprotein.
Mjölkprotein växer dessutom oftast bort.
Både som förskollärare och kokerska på skolmatsal har det varit Tofuline som gällt.
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

Eftersom att det ligger lite i tiden att inte bjuda på för sötsliskigt på förskolor etc. så hade jag gjort en smaskig fruktsallad och köpt antingen otleys glass eller deras vaniljsås :d till!!

Sonen här är mjölkproteinallergisk, och som ngn. redan skrivit laktosfria produkter fungerar INTE, desutom ger mjölkproteinallergi oftast ett sämre tillstång hos barnet än om man råkar få i sig laktos som laktosintolerant!

Men det finns ett stort utbud idag :bump: !
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

För detta barn äter inte ens maten som är stekt i vanligt margarin,

Det klarar inte min pojk heller, han blir riktigt dålig, får utslag och kramper i magen om det skulle vara stekt i vanligt margarin.
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

Då är det förmodligen komjölksproteinet barnet inte tål, det är väldigt lite laktos i vanligt margarin.

Men du har ju redan klurat ut det ;) det går att göra nästan vad som helst bara man byter ut mjölkprodukter mot mjölkfria alternativ.

Här finns en nätkokbok med massor av mjölk och sojafria recept. Finns säkert massor med gott där.

Angående soja tror jag inte att just soyaglass är något stort problem, man äter ju inte glass varje dag. Däremot ska man inte använda sojadryck odyl till små barn eftersom man då riskerar att dom ska utveckla allergi mot soja.

Här har minste sonen nyss fått konstaterat laktosintollerans. Har köpt tofuline glass och jag tycker den är riktigt god men han gillar den inte.
Kvällens plan är att göra laktosfri gräddglass åt honom, har som tur är glassmaskin. Och tack och lov att Valio finns, dom har massor av laktosfria produkter.
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

Oatley har glass som är jättsmaskig!! Bla. en jordgubbspinne och då slipper man sojan också :idea: !

Tack för länken!
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

Prova tofulines jordgubbsglass den är godast.
Den har vi inte testat än får göra det :)
Började med chokladsmaken för sonen älskar choklad men får ju inte äta mjölkchoklad längre. Den tyckte jag att sojasmaken gick igenom lite på men den var ändå klart ätbar - tyckte inte sonen.
Vaniljen har jag smakat förut när vi haft mjölkallergiska barn här på kalas, jag tycker den är riktigt god - tyckte inte sonen.

Nu har han precis ätit en skål hemgjord glass :d Den gick i utan gnäll ;) Så nu finns det drygt ½ liter som blev över i frysen.
 
Sv: Mjölkfritt "gottit" att bjuda på?

Jag har aldrig hört om någon korsreaktion på mjölkprotein.

Nej, jag menar inte att det blir en korsreaktion, utan att barn med mjölkallerigier kan vara predisponerade att utveckla även andra allergier. För sådana barn (jag var ett av dem) brukar man säga att man ska undvika högallergena livsmedel (som sojaprodukter) upp till åtminstone fyra- till femårsåldern.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 412
Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 816
Senast: YaHilweh
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp