Mjölkersättning?

Dingelass

Trådstartare
Jag har börjat tvivla på mina tuttar,hon e gnällig o vill äta ofta ofta..
ska prova med mjölkersättning..Men..
Ungefär hur mkt ska dom få i sej?(1,5 mån)
 
Sv: Mjölkersättning?

De vill äta ofta i den åldern! Inget konstigt. Försök ett tag till. Hon kan vara i en period när hon vill få igång mjölkproduktionen mer. Ju mer hon diar desto mer mjölk blir det.

Man får vara beredd att ha en liten tryckknapp häftad vid bröstet när de är så små!
 
Sv: Mjölkersättning?

Just vid 6 veckor kommer en period då det är en ökning i amningen - lät babyn äta ofta så hänger brösten och mjölkproduktionen nog med ;) !
 
Sv: Mjölkersättning?

All lycka till dig, föresten! Försök verkligen njuta av fin tid med den lille. Låt henne ligga där och dia så mycket hon behöver. Sitt och läs böcker, tidningar, kolla på TV, och bara ta det lugnt. Var henne nära. Det behöver hon. Och du!
 
Sv: Mjölkersättning?

Jag vet egentligen itne exakt för det varierar från barn till barn också tror jag. Men jag har för mig att som 6 veckros bebis så åt Elin 80 ungefär och så var tredje timme. Jag brukar göra så här att jag gör en viss mängd och äter bebisen upp allt till minsta droppe nästan så gör jag mer helt enkelt för att erbjuda och se om hon ä mer hungrig. Testa dig fram!

Tänk så här att om amning inte funkar elelr du känner dig stressad så har du möjlighet att ge ersättning, om du tänker så så kanske du itne känner dig lika stressad över att itne ha mat?

Skulle jag börja amma nu skulle det nog funka bättre för mig än när Elin var nyfödd.
 
Sv: Mjölkersättning?

Håller med de andra, i den åldern tuttar de massor, blir oftast oxå en massa bök och stök och "ryckande" i bröstet för att stimulera mjölktillförseln.. Det kan kännas som att det är tomt och att det inte räcker, men håll ut, det kommer mer..

*saknar amningen lite grann i bland*
 
Sv: Mjölkersättning?

Jag har börjat tvivla på mina tuttar,hon e gnällig o vill äta ofta ofta..
ska prova med mjölkersättning..Men..
Ungefär hur mkt ska dom få i sej?(1,5 mån)

Gör det som känns bäst. Om du vill kombinera amning med lite extra i flaska så gör det. Eller så kan du testa med att amma oftare, för att få upp produktionen. Kanske en gång i timmen i några dagar. Se till att dricka ordentligt med! Om du inte får i dig tillräckligt med vätska så producerar du automatiskt mindre mjölk.

Vad gäller mängden så är det bebisen som bestämmer hur mycket h*n vill ha. Ge tills bebisen inte vill ha mer, rapa emellan och erbjud lite till. När h*n är mätt så är det bra för den gången. Ev överskott kommer upp igen. :angel:

Det är bara bebisen som vet hur hungrig eller mätt h*n är. Det är därför man har gått ifrån de gamla råden om hur många ml och timmar mellan måltiderna det "ska" vara. Alla bebisar är olika!
 
Sv: Mjölkersättning?

Tack för alla svar..
Jag ska försöka några dar till...om d går..

Som d e nu så vill hon äta minst varannan timme,dygnet runt
o det verkar som att hon e rent ut sagt vrålhungrig så fort hon slår upp ögonen o får svårt att ta bröstet för att hon är så uppe i att skrika..
 
Sv: Mjölkersättning?

Tack för alla svar..
Jag ska försöka några dar till...om d går..

Som d e nu så vill hon äta minst varannan timme,dygnet runt
o det verkar som att hon e rent ut sagt vrålhungrig så fort hon slår upp ögonen o får svårt att ta bröstet för att hon är så uppe i att skrika..

Hm, sån var min första trots att jag hade massor av mjölk, och inte bara i den åldern.

Det tar några månader, upp till tre månader, innan amningen flyter på för de flesta. Alla orkar inte, och då tar man till ersättning, inte mer med det. Orkar man igenom den jobbiga tiden tycker JAG man har igen det.
 
Sv: Mjölkersättning?

Bra att du försöker ett tag till. Jag tycker du ska ge det mer än ett par dagar. Det tar tid innan både mor och barn är riktig vana vid amningen.

Min tvåa var precis sådär. Så fort han vaknade var det mat NU! På stört, annars dör jag! Varannan timme dygnet runt. Han lugnade ner sig vid ca tre månader. Pappan gick och köpte nappar, för han trodde att bebisen hade stort sugbehov och använde mig till det. Bebisen ratade napparna och diade på istället. Som sagt, stabiliserade det sig vid ca tre månader, och han började äta med länrge intervall.

Storebror hade varit "ett mönsterbarn" gällande amning och sömn. Diade ca var fjärde timme, och vaknade med ett litet öffande och jag hann faktiskt gå på toa om jag behövde det tex. Så vi blev lite chockade att tvåan inte alls betedde sig som ettan? Vadå, är inte alla barn likadana?

Jag hade dessutom storebror två och ett halvt hemma. Det var tur att det var en ovanligt varm vår det året. Vi tillbringade för- och eftermiddagarna i parken. Jag ammandes på en bänk, storebror lekandes.

Jag babbalar på. Blir visst lite nostalgisk. När amningen väl fungerar, vilket kan ta sin tid, är det verkligen mysigt och bra. Har du tänkt på vad alla blir lugna som kommer in i ett rum med en ammande mamma av allt oxytocin som flödar!

Kämpa på!
 
Sv: Mjölkersättning?

Jag har hört.. ;) Utan att ha erfarenhet själv. Men vi diskuterade mat till barn i 3:e världen och då sa en av de som pratade att man ska amma i 30 minuter eller mer. Då kommer den riktigt bra mjölken. De som bara snuttar hit och dit får bara en "tunn" mjölk. Vet ej om det är sant, men det påstods så. Därför var det så att vissa av dessa barn inte kunde klara sig på enbart amning. Sant eller falskt?
 
Sv: Mjölkersättning?

Jag har hört.. ;) Utan att ha erfarenhet själv. Men vi diskuterade mat till barn i 3:e världen och då sa en av de som pratade att man ska amma i 30 minuter eller mer. Då kommer den riktigt bra mjölken. De som bara snuttar hit och dit får bara en "tunn" mjölk. Vet ej om det är sant, men det påstods så. Därför var det så att vissa av dessa barn inte kunde klara sig på enbart amning. Sant eller falskt?

Det beror på barnets sugteknik också. Min tvåa var mkt effektiv och tömde ett bröst på 5 min, och då fick hon även i sig den feta mjölken.
 
Sv: Mjölkersättning?

Skulle det av någon anledning inte fungerar så rekommenderar jag NAN och ingenting annat!

Har testat dom andra ersättningarna med magont osv som följd medan NAN har gjort magen helt problemfri och dom har ökat jättefint i vikt på den!

Självklart ska du lyssna på dom andra och inte ge upp. Samtidigt så finns det ingenting mer stressande än att man SKA amma. Det är ju så man kan känna inom sig. Men jag tror att det bästa för bebis, om det inte funkar, är att få ha en lycklig och tillfreds mamma utan ångest..antingen via amningen eller en flaska NAN!

Jag har inte kunnat pga av medicinska skäl amma (medicinen går över i modersmjölken) och enda nackdelen jag har märkt det är att alla tre har blivit "beroende" av att ha en varm flaska NAN i munnen för att kunna somna den första tiden..
Ingen av dom har heller velat ha napp utan har använt sin flaska som "napp" istället..

Snacka om att vara flaskuppfödda barn!:angel: :D
 
Sv: Mjölkersättning?

Jag har hört.. ;) Utan att ha erfarenhet själv. Men vi diskuterade mat till barn i 3:e världen och då sa en av de som pratade att man ska amma i 30 minuter eller mer. Då kommer den riktigt bra mjölken. De som bara snuttar hit och dit får bara en "tunn" mjölk. Vet ej om det är sant, men det påstods så. Därför var det så att vissa av dessa barn inte kunde klara sig på enbart amning. Sant eller falskt?

ska och ska... E tömde båda min bröst från stora, välfyllda till tomma, slappa "påsar" på 5 min.... :D maken (och alla andra som ev. var i närheten) blev lika förvånade varja gång... "är hon redan färdig?"... så det är nog individuellt med sugtekniken... E såg ut som en smällfet buddafigur i 6 månadersåldern och alla som inte visste att jag bara ammade var övertygade om att hon var flaskuppfödd...

som en parantes kan tilläggas att det brukar sägas att barnen får ont i magen av att bara få i sig en första "blaskiga" mjölken... E fick bara ont i magen (och bajsade självlysande grönt :eek: ) om jag inte hade ammat på en 4 timmar eller så (om vi var ute och gjorde något och hon inte hade "tid" att äta)... barn är olika...
 
Sv: Mjölkersättning?

Skaffa ersättning om hon har rätt teknik och du tycker att det behövs! Min bvc sa att är de inte mätta efter typ 20-30 minuter då fyller man på med ersättning. Visst ska man kämpa med amningen men om det ska gå så långt i ett välbärgat land som Sverige att ungar ska behöva hungerskrika bara för att vi till varje pris ska back to nature när vi blir mammor så har man tappat greppet tycker jag.

Och i mitt fall gick det utmärkt att komplettera i ca 7 veckor sedan övergick jag till helamning när det verkade som om hon blev mättare och mjölken fanns. Men, som sagt, om problemet är att hon har fel teknik (gör det ont tex?), rätta till det först innan du börjar med ersättning.
 
Sv: Mjölkersättning?

Igår använde vi den nyinköpta pumpen..o hur mkt kommer ut..knappt 20ml:confused:
Är det nu då som jag trott-Lite mjölk?
eller är pumpen helt kasst(apotekets)?

Hon fick sin första mjölkersättning igår oxå medans jag va i stallet...
och hon surplade i sej 190ml på 1,5 timme fastän hon just ätit innan jag gick..

så vad tror ni...?
elle jag får nog ringa bvc-tanten på mån o höra..
 
Sv: Mjölkersättning?

Igår använde vi den nyinköpta pumpen..o hur mkt kommer ut..knappt 20ml:confused:
Är det nu då som jag trott-Lite mjölk?
eller är pumpen helt kasst(apotekets)?

Hon fick sin första mjölkersättning igår oxå medans jag va i stallet...
och hon surplade i sej 190ml på 1,5 timme fastän hon just ätit innan jag gick..

så vad tror ni...?
elle jag får nog ringa bvc-tanten på mån o höra..

hur mycket mjölk man får ut när man pumpar behöver inte ha något att göra med hur mycket mjölk man har - jag har inte fått ut några större mängder men haft en minst sagt rund dotter :D

barnen kan vara mycket effektivare än pumparna... det som är vikitgast att titta på är om de går upp i vikt som de ska och verkar nöjda, och som flera sagt det kan vara en ökningsperiod... men att ringa BVC och prata är väl en bra ide?
 
Sv: Mjölkersättning?

vi var där i tisdags o då hade hon inte gått upp så mkt men hon sa att vi får vänta o se nästa vecka..man kunde int bedöma d på en gång så..
men jag ska ringfa dom o höra...
 
Sv: Mjölkersättning?

Vad vill du innerst inne då? Om du helst av allt vill amma så finns det en del saker som är värda att prova innan du provar ersättning.
 
Sv: Mjölkersättning?

apotekets pump ÄR kass.

En som folk brukar gilla är Avent isis, den kostar iofs 500 kr.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! E de någon som har lite erfarenhet av Adaptil? Både halsbanden, tuggtabletterna o doftavgivaren? Funkar något av dom eller kanske...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Vovve
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 843
Senast: Dorinda
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp