Mjöklintolerans???

Status
Stängd för vidare inlägg.

pippilotta

Trådstartare
Hur märker man om ett barn är mjölkintolerant??
Mitt barnbarn har haft problem med sin mage sedan länge tillbaka, löst, slemmigt och grönaktigt och luktar faen.
Nu har min dotter slutat med mjölkprodukter till honom och han är lite bättre i magen, hon har även bokat tid på bvc för undersökning och provtagning.

Är det någon här som har barn som är laktosintoleranta och kan berätta lite om hur det var och hur ni kom fram till att dom inte tålde mjölk,
har nämligen aldrig varit ute för detta innan.
 
Sv: Mjöklintolerans???

Hur gammalt är barnet? Man ska aldrig experimentera själv, inte ens säkert att det är mjölken. Man är antingen laktosintolerant eller mjölkproteinallergisk. Vet inte om man kan vara båda, men det är nog inte otroligt. Man ska som sagt inte testa själv, för då kan provresultaten bli felaktiga. Likaså om man misstänker glutenintolerans så ska man inte ta bort bröd etc före en undersökning. Hoppas det löser sig!
 
Sv: Mjöklintolerans???

Han fyller snart 2 år, när hon pratade med dom på bvc så tyckte dom att det var bra att hon slutat med mjölkprodukter, för annars skulle dom bett henne att göra det i första hand för att se om han blev bättre.
 
Sv: Mjöklintolerans???

Jag har barn som är laktosintoleranta, varav en även är allregisk mot mjölkprotein.
Tycker din beskrivning stämmer ganska väl, men ha ett öga på gluten också.
Mjölkprotein kan kollas via sk raspprov (pricktest) på armen. Laktos behöver göras en belastning, vilket man här nere inte brukar göra. Men testar omläggning av kost i första hand.
Gluten kan kollas via blodprov som kan ge falskt resultat, en biopsi på tarmslemhinnan kan göras också....
 
Sv: Mjöklintolerans???

Lupin skrev:
Hur gammalt är barnet? Man ska aldrig experimentera själv, inte ens säkert att det är mjölken. Man är antingen laktosintolerant eller mjölkproteinallergisk. Vet inte om man kan vara båda, men det är nog inte otroligt. Man ska som sagt inte testa själv, för då kan provresultaten bli felaktiga. Likaså om man misstänker glutenintolerans så ska man inte ta bort bröd etc före en undersökning. Hoppas det löser sig!

Vad intressant att du säger att man inte ska experimentera själv. Jag fick motsatta direktiv, prova själv så märker ni.

Mitt barn är laktosintolerant och det märktes främst på gasighet som luktar f-n. Lös i magen också.
 
Sv: Mjöklintolerans???

Får nog lägga mig i lite eftersom det är min son det handlar om.

Kan nog inte hålla med mamma om att bajsblöjorna varönaktiga, men dom har tydligen varit det hos henne.

Lite bakgrundsfakta.
Dominic har alltid haft dåliga bajsblöjor, diarre och liknade kissblöjor i princip.Fick rådet att plocka bort fullkornvällingen och ge honom majsvälling.Dom misstänkte att han inte tålde fullkornet i vällingen.Blev inte ett smack bättre så jag bytte tillbaka till fullkornsvällingen då han blev mer mätt på den.

Plockade bort mjölkprodukter, bortsett från att han får låglaktosvälling (finns ju ingen annan vällng att ge, och han är vällingfantast.) Hans BVC-sköterksa som haft honom 1 år tyckte att jag gjorde helt rätt som plockade bort mjölkprodukterna INNAN jag bokade tid. Jag märker skillnad och vill veta säkert om det är något samband eller en tillfällighet. Hon hade nämligen gett det som första åtgärd annars, men jag låg steget före så att säga. Hon sa heller inget om att han skulle börja med mjölkprodukter igen innan provtagningen utan sa att jag lugnt kunde fortsätta tills vi hade fått svar. Är det inte mjölkintolernas så konner jag kräva en NOGGRANN undersökning om vad som är fel.
 
Sv: Mjöklintolerans???

Två av mina barn har druckit Sojasemp som ersättare till välling. Hmmm den bytte namn nyss -måste kolla. Jo numera heter den Minimax (soja). Finns recepfri på apoteket men kan fås på livsmedelsanvisning då den är dyr. (ca 40 :- för ett paket som ger en liter färdig välling.) livsmedelsanvisning kostar 120:- och vi får då ett uttag som ska räcka en månad för den summan.
Alla läkare är inte så glada i att skriva ut denna "välling" då den är baserad på soja. Vissa är ju allergiska mot det. men det finns ett annat märke som inte är sojabaserat.

Vi har också fått rådet av såväl bvc som barnläkaren på sjukhuset att prova oss fram. Det är ju så att olika individer tål olika mycket med laktos. Vissa kan dricka låglaktosmjölk medan andra inget alls.

Du kan kolla på apoteket , finns ett medel som heter lactrase som innehåller det enzym tarmen saknar för att kunna bryta ned laktos. Det finns en liten folder i fickformat om detta läkemedel och har jag inte helt fel för mig så är det en tabell där i som redovisar hur mycket laktos olika födoämnen innehåller. Samma lista kan får från dietist alt. barnmott och om du har tur även på bvc.
Då kan du testa dig fram och undvika de ämnen som innehåller mycket laktos och kanske på så vis hitta en balans för ditt barns "mage"
 
Sv: Mjöklintolerans???

När det gäller en ev glutenintolerans så är det mycket viktigt att man inte experimenterar själv! För då kan proverna man tar sen ge fel svar. Man ska alltså INTE börja utesluta glutenhaltiga livsmedel själv i väntan på utredning. Vad än BVC sen påstår skiter jag högaktningsfullt i. Detta är läkardirektiv.

Tycker att man på BVC ofta har en rätt slapp o slö inställning till det mesta. "Prova och se vad som händer" är standardsvaret.

Märker man att något är fel med ens barn tycker jag att man ska kontakta barnläkare, eller kräva remiss till barnläkare, istället för att traggla med BVC. Skötorskorna där har oftast bara en massa tyckande, som inte alltid baseras på vetenskap...*suck*
 
Sv: Mjöklintolerans???

Bebisbajs kan bli grönaktigt av olika orsaker. Oftast är det järnet som färgar ut via olika processer och gör bajset grönt. Helt ofarligt.
 
Sv: Mjöklintolerans???

Jag ska till en barnläkare med honom.

Tur att din mening "istället för att traggla med BVC" inte handlar om mig och min son. för hur skulle den kunna göra det när du inte vet all bakgrundsfakta.

Allvarligt talat så struntar jag i vad din personliga åsikt är om BVC, själv är jag för en gångs skull nöjd med min BVC-sköterska. Fram till att jag fick denna underbara BVC-sköterksa så hade jag en hemsk gammal tant som berättade hur jag skulle sköta mitt eget barn.
 
Sv: Mjöklintolerans???

Nej det handlade inte om dig och din son. Mest en allmän fundering. Grattis till att du är nöjd med din nuvarande BVC-sköterska. Min åsikt om BVC är inte bara min, den grundar sig på väldigt mångas erfarenheter. Men jag håller fast vid min åsikt, det är en massa tyckande och slappa råd. Går dit för att väga/mäta/vaccinera, har jag frågor eller problem vänder jag mig till mer kompetent personal.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 734
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 478
Senast: Modest
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 943
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 159
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp