Mjäll/klåda

kkristoferson

Trådstartare
Min häst har så tjock man och svans och får mjäll och klåda, så klart blir det värre på sommaren.

Jag har hittat ett riktigt bra schampo, som jag använder till min egen kliiga hårbotten och det funkar riktigt bra, men jag skulle vilja ha tips om något att smörja med som lindrar. Jag kan ju inte (eller .. orkar inte... ) tvätta man och svans varje dag ...

Har någon testat t ex:

Equidox tinktur

Hästkräm Nylanders

AVS 14

/Katja

Senast ändrad:
Sv: Mjäll/klåda

Jag har tvättat med äppelcidervinäger i ljummet vatten. Det behöver inte sköljas bort. Lätt svampa in bara så där.

Jag kör Dexem skum eller creme från Apoteket som är till människor med exem i hårbottnen, funkar super till min häst! Smörjer några gånger i veckan med detta (sedan har min exemtäcke för att hon är känslig för insekter också, men mjället har försvunnit).

Jo jag har använt AVS och Nylanders, AVS är ju mjukgörande och skönt, har baddat in det på sår och sånt. Nylanders hade jag tidigare men jag föredrar en annan slava som påminner om den men är (i mitt tycke) bättre, den heter MJ djursalva.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 715
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 988
Senast: Seabaz
·
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Hoobes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka