mitt sto tror att hon är en hingst!

Piek

Trådstartare
Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på hästhantering, men eftersom det inte är ett hanteringsproblem egentligen så provar jag här, moderator får gärna flytta om den ligger fel.

För en månad sen flyttade jag mitt sto tillbaka till samma stall där vi stod för ett halvår sen och sedan den flytten beter hon sig som en hingst!
Hon blir alldeles till sig så fort det är ett sto i närheten hon blåser upp sig, skriker, viftar med frambenen och MÅSTE hälsa på dom. Hon började även betäcka stoet hon gick med i hagen så vi fick sära på dom :(

Nån som har en aning om vad det kan bero på?
Finns det nått man kan göra åt det? Något tillskott i fodret kanske så hon får ordning på hormonerna?

Sv: mitt sto tror att hon är en hingst!

Jag är ingen expert och vill inte skrämma upp dig, men jag har läst någonstans att ston kan få hingstbeteende om de har tumörer på livmodern (tror jag det var?). Jag skulle nog kollat med en veterinär om jag var i din sits.

Åk till veterinär och gyn kolla henne och ta ett blodprov, mitt sto som hade ett allmänt märkligt beteende och blev hingstig på tävling hade en tumör på en äggstock som producerade testosteron. Går allra oftast att operera, i mitt stos fall så blev det stående operation(samma som för lösa benbitar,ks mfl) och titthåll så hon behövde inte ens sövas.

Hej

Kan också vara ett dominansbeteende så hon behöver inte vara sjuk.
Har hon varit borta ett tag från flocken så kan hon vilja klättra i hierarkien eller om hon har varit ledare tidigare befästa sin ställning.

Ett av våra ston betedde sig så. Det fanns inga fel på henne. Efter att hon fått ett föl har det försvunnit. Det enda som finns kvar är att hon luktar på sina egna, inte andras, högar och skriker när hon är brunstig. Undrar hur hon tänker där?

Kan ju vara värt att kolla upp på klinik om det inte lugnar ner sig.
Min gamla ponny flippade ur hos nya ägarna när hon skulle betäckas och betedde sig också som en hingst. Visade sig vara nåt med gulkroppar (?) -hormontrubbel iallafall. Hon fick nån behandling och sen var hon som vanligt igen.

Vet att man kan ge munkpeppar till hästar som behöver lugna ner hormonerna lite. Fungerar väldigt bra på våra i stallet!

Usch nån tumör hoppas jag verkligen inte att det är!:( ungefär hur
Mycket kostar en sådan operation?

Ge henne lite munkpeppar ett par veckor och se om det lugnar sig, ibland kommer hormonerna i svallning och vill inte lugna sig själva.
Annars bör ni åka in och kolla henne, om det inte hjälper.

Usch nån tumör hoppas jag verkligen inte att det är!:( ungefär hur
Mycket kostar en sådan operation?

Olika kliniker har olika priser, det är fri prissättning så man får fråga om prisuppgift. Men ta först ta reda på om det över huvud taget är en tumör, eller något helt annat som är problemet - en sak i taget! :) Det kan man exempelvis undersöka med ultraljud och blodprov så boka tid hos någon veterinär som är duktig på sjukdomar i reproduktionsorganen, exempelvis en veterinär som arbetar på en seminstation eller dylikt. Lycka till! :)

Man blir ju så nojig :p
Nån som vet en bra veterinär i närheten av Borlänge? Vi har mest vart på ATG kliniken tidigare men känns som dom mest har koll på hältor?

Nån som vet en bra veterinär i närheten av Borlänge? Vi har mest vart på ATG kliniken tidigare men känns som dom mest har koll på hältor?

Finns det inget stuteri i närheten du kan vända dig till?

Googla veterinär Borlänge så får du en lista på några

Jag har ganska bra koll på vilka veterinärer som finns här men inte vilka som är bra på just gyn delen uttryckte mig lite slarvigt :)

på språngrulla.se kan du se om det finns en seminstation nära dig. de kan hjälpa dig kolla.

Kl
Jag bor i borlänge. Mitt tips är att åka till mats i wilkesbacka då dom har haft seminstation och avel tidigare i många år.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 344
Senast: Masse
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 017
Senast: Nafayette
·
Avel Jag ska betäcka mitt sto (Lansing-Contender) i år. Det är både stoets och mitt första föl, så vi är väldigt gröna på det här. Jag är...
Svar
7
· Visningar
1 971
Senast: _Peplis_
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 663
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka