Misslyckat MT i dag

Sv: Misslyckat MT i dag

Om testledare kan läsa hund, så borde det bli sämsta poängen som går att få för tiltet.

Enligt min totalt okunniga åsikt i ämnet ;)

Javisst, men det överenstämmer ju inte med siffrans beskrivning att hunden "flyr" eller "kontrollerar" eller visar hotbeteende..för det gjorde den väl inte Gabbi?

Min sprang första gången, men grep inte, och sprang inte alls andra gången. Inte ett superresultat, men genomgående för hela kullen, och jag kan leva med det. Det underlättar vår vardag då min hund går att bryta vid jakt (för jaga skulle hon göra om hon fick), och det försvårar inte vår övriga träning särskilt mkt.

Ja, det är ju viktigt att komma ihåg att brukshundarnas idealprofil skiljer sig åt på vissa ställen, även om de är i stort sett likadana. De punkter som jag ser som viktigast är att kunna avreagera/släppa rädslor fort (helst 1 eller 2 i protokollet), stor nyfikenhet (helst 4 eller 5), absolut skottfasthet (1 eller 2) samt lagom med hot/aggressivitet. Jag ser gärna mycket lek också, men det är en sån sak som kan bero mycket på situationen. Rädslebitarna och nyfikenhetsbitarna säger mest om hur hunden kommer att fungera i kommande bruksarbete (och för all del, även i sitt jobb som "familjegullegris").

Ja, det är ju viktigt att komma ihåg att brukshundarnas idealprofil skiljer sig åt på vissa ställen, även om de är i stort sett likadana. De punkter som jag ser som viktigast är att kunna avreagera/släppa rädslor fort (helst 1 eller 2 i protokollet), stor nyfikenhet (helst 4 eller 5), absolut skottfasthet (1 eller 2) samt lagom med hot/aggressivitet. Jag ser gärna mycket lek också, men det är en sån sak som kan bero mycket på situationen. Rädslebitarna och nyfikenhetsbitarna säger mest om hur hunden kommer att fungera i kommande bruksarbete (och för all del, även i sitt jobb som "familjegullegris").

Precis, och i mitt fall gjorde min hund ett bra resultat på övriga bitar, och då kan jag leva med låg jaktlust, även om det var lite oväntat.

Ok... på vilket sätt?

Hon såg när hunden gjorde sitt MH. För då va hela kullen med.
Och där gick jag med min hund. Och hon gjorde mycket bra MH.
Så det va kenneln nöjd med. Hon såg hur hon fungerade.

Jag tror att min hund varit på ett annat sätt om jag gått med henne själv. Hon hade inte sprungit i från.
Hon hade stannat hos mig.

Där va det största felet.
Kampar gör hon med mig nu.. Så vi kanske gör om det i maj

Var iväg och testade att kora min hund för nån helg sedan och han gjorde precis så som du beskriver här, han kissade på varenda buske/tuva/träd han såg. Nu tror ju jag inte en sekund att det berodde på att han var rädd utan just för att han är hanhund med löptik i sin närhet och då är han helt bortom denna värld oavsett vad som händer runt omkring han.
Han gjorde ju ett kasst resultat iaf. Han lekte lite halvdant först men sen på håll sket han i vad som hände för då gick han och kissade. Den där saken som han sen skulle jaga gick ju jättesakta och var ju inte ett dugg intressant. Han brydde sig inte om att kolla dumpe eller den där skramlande saken. Men så läste jag nyss att overallen ska dras upp 3m framför hunden men den drogs ju upp alldeles framför oss på en armlängds avstånd och jag är kort så det var ju inga 3m...?? Jag upplevde då inte han som rädd under detta prov utan mer som osäker på vad han förväntades göra. Vart vi än har varit och han har blivit rädd för något så har han skällt och det enda som han skällde på under detta test var släden och inte ens då var det speciellt många ord men där kan jag ändå tycka att han kändes lite rädd för då när han inte ville gå fram och kolla så gick han runt och nosade i marken , dock utan att skvätta!! Så där upplevde jag han också småskraj.
Momentet där man sprang ifrån hunden och gömde sig klarade han då utan en tvekan, han kunde ha sprungit över figurerna om de stått i hans väg.
På minnesbilder fick han en 5 så han är nog senil.
Skottet fick han också en 5 på så döv är han med....:p

Nu känner jag ju min hund så jag vet att han är reserverad för främmande människor och att han är lite småfeg i vissa situationer men han skulle ju ha klarat detta test om han hade lekt och det skulle han normalt sett gjort om det inte vore så att han är så fruktansvärt hanhundsäcklig då nån tik löper och då avskärmar sig från allt annat... Så jag vet inte om jag tycker att detta test säger så mycket om hunden ändå..??
Jag trodde inte att han skulle klara testet innan heller då jag inte trodde att han skulle ens bita i den där kampsaken eftersom andra hundar haft den i mun men sen har jag aldrig gått nåt sånt här prov så jag hade inte en aning om vad som skulle testas men nog tror jag att det är många som tränar inför detta allt..

Du skriver själv att din hund är reserverad för främmande människor. Hade hunden haft en större kamplust så hade han kanske lekt med människorna trots lukter? Hade hunden varit fullt tillgänglig så hade han kanske också föredragit att leka?

Sen skriver du att han är småfeg. Men att han minsann inte blev rädd för dumpen exempelvis. Menar du då att han ansåg att "det var inget att bli rädd för jag går och kissar lite istället"? Vad hände med hundens nyfikenhet? Förmågan att undersöka nya saker? Inte bara stänga av hjärnan för kisseriet. Om hunden är så störd av nya lukter så hade jag kastrerat. Jag menar, om hans tikintresse står över allt annat så kan man väl inte heller leva med en hund fullt ut?

Det du inte förstår är att det din hund visade är vad som är medfött. Det hon kommer att visa om du gör om det och går med henne är inlärda beteenden. En brukshund med lämplig mentalitet struntar i vem som håller i kopplet och kampar trots tidigare tonsillit.

Du kan inte ursäkta bort resultatet av tidigare MT oavsett resultat på MH. Att kennel är nöjda är skrämmande för fler sådana rottisar ska inte avlas fram.

För att jag ville skapa tråden

Jag snackade med kenneln om MT resultatet.

Hon sa bara att hon har gjort ett mycket bra MH det räcker .
Om jag vill så gör jag nytt MT när kullen gör sitt.
Och att jag skall gå med hunden . För att jag är hundens matte.
Det var min dotter som gick med henne.
Jag stog i publiken. Dit hon kom. Så vi får se
Kenneln va nöjd

Fast jag antar att din hund känner din dotter väldigt väl.

Du säger ofta att du stod i publiken mm. Men det ska inte spela någon roll.
Som jag skrivit förut. Många kommer med hela sin familj när de gör MH/MT. Och dessa står med i publiken och det fungerar ändå.

Du skriver själv att din hund är reserverad för främmande människor. Hade hunden haft en större kamplust så hade han kanske lekt med människorna trots lukter? Hade hunden varit fullt tillgänglig så hade han kanske också föredragit att leka?

Sen skriver du att han är småfeg. Men att han minsann inte blev rädd för dumpen exempelvis. Menar du då att han ansåg att "det var inget att bli rädd för jag går och kissar lite istället"? Vad hände med hundens nyfikenhet? Förmågan att undersöka nya saker? Inte bara stänga av hjärnan för kisseriet. Om hunden är så störd av nya lukter så hade jag kastrerat. Jag menar, om hans tikintresse står över allt annat så kan man väl inte heller leva med en hund fullt ut?

Min hund har ingen större kamplust och det tror jag beror på att vi inte kampar med han. (Har då haft en instruktör som tyckte att jag skulle börja kampa inför korning om jag skulle kora)
Han väljer snabbt vilka han tycker om och inte och denna testledare hade han inget emot faktiskt.
Jo han blev säkert rädd för dumpen men han sprang inte iväg eller nåt sånt utan gick bara vid sidan av den och kissade, samma sak med den där skrammelsaken. Som jag fattat så finns det väl hundar som i princip springer hem när de utsätts för dessa saker men så gjorde han ju inte.
Sen håller jag med om att hans nyfikenhet är väldigt begränsad på samma vis som att han inte är speciellt undersökande.
Småfegheten sitter ju i det där att han är reserverad mot folk och att man då upplever han småfeg i vissa situationer.

Jag tänker inte alls försvara han så utan tycker kanske inte att detta test kan säga så mycket eftersom han nu stöp på leken och förföljandet och där känns det mest som att det är mig felet sitter hos som inte gett han chansen till att förstå det skojiga i att leka med en stor tjock kampleksak och då ser jag inte detta som rättvist varken mot hunden eller uppfödaren. Hade det varit en boll som kastats så hade han kanske heller velat vara med för det är han ju van.. (sen har både pappan och de syskon som har gjort testet fått låga poäng på samma sak så det är kanske ärftligt med..)

Det är när vår egen tik löper som han blir så:eek: och hon löper endast en gång om året så det kan jag överleva trots allt...

Ska även tillägga att jag har ingen rottis!!:cool:

Finns det nån statistik där man kan se hur många % av dem som klarar korningen?

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Jag måste hålla med ang det att vem som går med hunden INTE ska spela roll.

Jag gick MH med pappas hund. Vi känner varandra men mer är det inte. Det är dessutom en riesen, som är 'kända' för att vara enmanshundar.

ENDA gången på hela MH som hon fokuserade på pappa var vid spökena. Hon började bra, sen låste hon på högra spöket. Stod framför mig och skällde på det. När spökena kom närmare ställde hon sig bredvid mig och skällde (dvs sökte stöd). När spökena stod still och hon släpptes lös sprang hon och kollade snabbt in högra spöket, en snabb sniff och sprang sen runt och nosade lite, var och hälsade på publiken och var till pappa och tyckte 'heej husse'.

Visade ingen synbar rädsla, men det skenbara 'ointresset' av spökena var ju just osäkerhet, som hon började visa redan när hon ställde sig bredvid mig och skällde ut dem när de kom närmre.

I övrigt så under hela MH:t så var hon fokuserad på mig eller sin uppgift. Hon lekte så det stod härliga till med avståndsfiguranten, hon kampade med testledaren etc.

Och det var liksom inte en slump att hon vid spökena kom på att 'nu ska jag hälsa lite på husse', och i övrigt inte brydde sig ett skvatt om att ÄLSKADE husse var i publiken. Men när nerverna började dallra litegrann, så :devil:

Och visst, om pappa gått med henne kanske hon 'nöjt' sig med att stå bredvid eller strax bakom honom. Men det som ska testas är egentligen inte hur bra bandet och förtroendet mellan förare och hund är i första hand, utan hur HUNDEN är. Visst är det betydligt enklare om hund och förare har ett starkt band och förtroende mellan sig - OM hunden redan visat att den är osäker i ett moment så om den då litar på husse/matte nog för att komma fram och kika. Men ska man vara petig så då har hunden redan visat på osäkerhet i det momentet, och det är just hundens reaktioner man vill se.

Och en normalt funtad hund ska enligt mig ha 'nerver nog' att med annan familjemedlem och 'riktiga' husse och matte 15 meter bord bete sig på samma sätt under MH/MT som den skulle med sin husse/matte vid sidan faktiskt.

Jag tänker inte alls försvara han så utan tycker kanske inte att detta test kan säga så mycket eftersom han nu stöp på leken och förföljandet och där känns det mest som att det är mig felet sitter hos som inte gett han chansen till att förstå det skojiga i att leka med en stor tjock kampleksak och då ser jag inte detta som rättvist varken mot hunden eller uppfödaren. Hade det varit en boll som kastats så hade han kanske heller velat vara med för det är han ju van.. (sen har både pappan och de syskon som har gjort testet fått låga poäng på samma sak så det är kanske ärftligt med..)

Fast...

Pappas hund hade aldrig kampat och aldrig sett en trasa innan sitt MH. Min greyhoundtik har garanterat aldrig kampat i hela sitt liv innan hon kom hit som fyraåring.

Båda hugger så det smäller om det och kampar. Det 'finns i blodet'.

På samma sätt så min hane kampade nada när han kom. Nu kampar han med MIG, men ingen annan. Skulle inte kampa ett test heller, och hade dåligt gripande och hållande redan på MH. Han har helt enkelt ingen stor kamplust, och den lilla han har är 'upptränad'.

Men på MH ffa så är det ju just det de har naturligt man vill se, och om det finns ordentlig kamplust där - då kampar de varesig de gjort det förr eller ej. Och har de jaktlust så drar de efter trasan på trissorna oavsett om de nånsin fått jaga nåt förr. Har de stor griplust så griper de oavsett om de aldrig fått möjlighet till det det förr. Osv.

Kollar man på en valpkull ser man ju redan där att vissa tar sina leksaker och kastar upp dem i luften och fångar dem, andra plockar lite fint upp dem men skakar dem häftigt och är superglad om de kan locka en kullkompis att ta tag i andra änden av leksaken och draaaa, och ytterligare andra gräver hellre gropar i rabatterna än leker med leksakerna ;)

Ja då kanske jag inte behöver ha dåligt samvete för min uppfödare då....:crazy: Har känt mig så skyldig till att han inte klarade detta för att jag inte kampat med han...:o

Ja då kanske jag inte behöver ha dåligt samvete för min uppfödare då....:crazy: Har känt mig så skyldig till att han inte klarade detta för att jag inte kampat med han...:o

Tycker jag absolut inte att du ska ha!

Hade han haft stor kamplust hade han tagit chansen när han fick den. Dessutom skrev du:

(sen har både pappan och de syskon som har gjort testet fått låga poäng på samma sak så det är kanske ärftligt med..)

Och ja, mentalitet överlag är ärftligt, så är det någon som ska ha 'dåligt samvete' är det uppfödaren. OM nu kamplust t ex är något som är önskvärt inom rasen vill säga.

Men DU ska absolut inte ha dåligt samvete! Vist, hade du tränat kamp kanske - kanske inte - den skulle kampat. Men testerna ska ju inte visa vad hunden LÄRT sig, utan vad den har så att säga 'i sig'. Så, absolut ingen skugga över dig =)

Jag måste bara lägga in denna tråden du skrev.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=919840

Där skriver du hon är pigg igen efter alla sjukdommar. Och du skriver också att hon var sjuk när hon gjorde sitt MH.
Och ändå gjorde hon ett bra MH och nu när hon var frisk, så gjorde hon ett dåligt MT.
Får inte det att gå ihop riktigt :D

Hela idén med MH osv är ju att utvärdera aveln, inte visa upp träningserfarenheter. Som inlärd kamplust! Så jag tycker absolut inte du ska ha dåligt samvete för att du inte "tränat" din hund till att uppskatta kamplekar. Nu är han född så här och om man vill kan man väl dra upp honom och försöka få honom att tycka det är kul.

Är ju inte svårt att kolla upp hundar när skk's hunddata finns.
Var så nyfiken så jag var tvungen att kolla din hunds MH.
Hon grep ju inte på MH:t heller. På moment 2 a leker hon, men de resterande i 2:an griper hon inte. Leker eller greppar inte på moment 9 heller.
Och är kanske inte så konstigt iofs. För på 3a så startar hon inte, så nån jakt har väl hon inte direkt.

Ja, min rottis fick förvånansvärt låga poäng på kampen på korningen. Det stämmde inte alls med den bild jag och de flesta sett hos honom. Men det har sedemera visat sig inte vara så helt uppåt väggarna som man trodde, det sista året har han nämligen tyckt att det är lite läskigt att kampa med mig. Andra kampar han dock rejält med, och jag har fått låta honom kampa med den i snöre och låtit honom vinna mycket eftersom han tyckt "vill matte gärna ha den så är det bäst om hon får den".

Mm, vet att de var lite förvånade av min herres (innan min tid) MH med, den stämde inte riktigt med uppfattningen de hade. Inte så de trodde de hade ett lejon i kopplet, men mer 'karsk' än sådär hade de uppfattat honom.

Men läser man protokollet ser man att han söker förarstöd, och om/när han får det är det okej.

Och 'i vardagen' är det ju oftast situationer där det finns förarstöd, och har funnits tidigare, så då 'syns' ju inte det där lika mkt som i den miljö som testet är.

Tror det är mkt sådant som leder till 'bortförklarande' av resultat, det beroedde på ditt och datt och si och så. Helt enkelt för husse/matte 'inte känner igen' sin hund. Men det är ju inte så konstigt, och testet är ju gjort för att de ska möta sådant de inte mött på det sättet innan, och i främmande miljö.

(Sen kan de ju förvåna åt andra hållet med, pappas tik visade det sig ju när allt kom till kritan att det fanns mycket MER i än vad man sett innan. Hon växte med uppgiften eller vad man ska säga. Hemma kan väl föraren få klara sig själv, men borta var en annan sak *s* Hennes test gick btw, apropå bortförklaringsanledningar om man vill hitta sådana, i ösregn och ett fruktansvärt åskoväder, det åskade så mkt att de ett tag övervägde att bryta pga vädret. Den enda som var helt oberörd av ösregnet och åskan var - just det - hunden ;))

Det du inte förstår är att det din hund visade är vad som är medfött. Det hon kommer att visa om du gör om det och går med henne är inlärda beteenden. En brukshund med lämplig mentalitet struntar i vem som håller i kopplet och kampar trots tidigare tonsillit.

Du kan inte ursäkta bort resultatet av tidigare MT oavsett resultat på MH. Att kennel är nöjda är skrämmande för fler sådana rottisar ska inte avlas fram.

Håller med dig till hundra :) Lite Ot , har sett flera rottisar på MH och MT i helgen, och det var rent bedrövligt att se faktiskt... :crazy:

rotterö, din hund hade med största sannolikhet inte varit på något annat sätt om du gått med henne själv. :) Om hon ska vara sällskap, så är det väl bara att se hunden för vad den är, den passar hos ero ch ni tycker om henne?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 562
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 696
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 248
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka