Var iväg och testade att kora min hund för nån helg sedan och han gjorde precis så som du beskriver här, han kissade på varenda buske/tuva/träd han såg. Nu tror ju jag inte en sekund att det berodde på att han var rädd utan just för att han är hanhund med löptik i sin närhet och då är han helt bortom denna värld oavsett vad som händer runt omkring han.
Han gjorde ju ett kasst resultat iaf. Han lekte lite halvdant först men sen på håll sket han i vad som hände för då gick han och kissade. Den där saken som han sen skulle jaga gick ju jättesakta och var ju inte ett dugg intressant. Han brydde sig inte om att kolla dumpe eller den där skramlande saken. Men så läste jag nyss att overallen ska dras upp 3m framför hunden men den drogs ju upp alldeles framför oss på en armlängds avstånd och jag är kort så det var ju inga 3m...?? Jag upplevde då inte han som rädd under detta prov utan mer som osäker på vad han förväntades göra. Vart vi än har varit och han har blivit rädd för något så har han skällt och det enda som han skällde på under detta test var släden och inte ens då var det speciellt många ord men där kan jag ändå tycka att han kändes lite rädd för då när han inte ville gå fram och kolla så gick han runt och nosade i marken , dock utan att skvätta!! Så där upplevde jag han också småskraj.
Momentet där man sprang ifrån hunden och gömde sig klarade han då utan en tvekan, han kunde ha sprungit över figurerna om de stått i hans väg.
På minnesbilder fick han en 5 så han är nog senil.
Skottet fick han också en 5 på så döv är han med....
Nu känner jag ju min hund så jag vet att han är reserverad för främmande människor och att han är lite småfeg i vissa situationer men han skulle ju ha klarat detta test om han hade lekt och det skulle han normalt sett gjort om det inte vore så att han är så fruktansvärt hanhundsäcklig då nån tik löper och då avskärmar sig från allt annat... Så jag vet inte om jag tycker att detta test säger så mycket om hunden ändå..??
Jag trodde inte att han skulle klara testet innan heller då jag inte trodde att han skulle ens bita i den där kampsaken eftersom andra hundar haft den i mun men sen har jag aldrig gått nåt sånt här prov så jag hade inte en aning om vad som skulle testas men nog tror jag att det är många som tränar inför detta allt..