Sv: Misslyckat MT i dag
- lite halvt kl -
Jag har verkligen så svårt att förstå det här beteendet att ursäkta sin hunds MH/´MT-resultat på alla möjliga och omöjliga sätt. Om det inte är löptikar så hade hunden en dålig dag, hade ont i halsen, magen eller någon annanstans, var väldigt kissnödig, var trött, gick med en annan förare (ovan situation), gick med gamla vanliga föraren (var invand på beteendet), "alla andra" tränar till MH/MT, osv osv.
Det vi måste komma ihåg är att MH/MT främst är till för uppfödarna! Det är två utvärderingsverktyg för att bedöma i vilken riktning deras avel går. Dessutom är det ett av många urvalskriterier som vi valpköpare har när vi köper ny hund. Vår egen hunds resultat, däremot, spelar ju väldigt liten roll just för oss. Om hunden nu är så himla bra och fick ett så himla orättvist protokoll på MH/MT så finns det ju andra sätt att visa hundens egenskaper på, ex TJ-utbildning, RH-utbildning, bruksresultat, osv.
Dessutom tycker jag faktiskt att en MH-bana är minimum av vad en hund bör klara för att fungera i vardagen, med skramlande bussar, tunnelbanor att åka på, trängsel, påflugna barn och hundar, "läskiga" människor som ser annorlunda ut och beter sig konstigt, smala metalltrappor, skramlande kastruller m.m. Jag har faktiskt svårt att se framför mig en hund som utan problem kan leva i en storstad, men som inte kan klara en MH-bana med hyfsade kryss i protokollet.