Misslyckat MT i dag

Sv: Misslyckat MT i dag

På MH:t jag var på i helgen satte sig en tik och slickade sig i skrevet när spökena kom. Intensivt slickade, och slickade, och slickade hon så länge spökena fanns kvar. Detta var efter hon hade sprungit till skogs på både dumpe och skramlet och byggt på sig stora rädslor. Hon tiltade, helt enkelt. Syns det inte, finns det inte.

På MH:t jag var på i helgen satte sig en tik och slickade sig i skrevet när spökena kom. Intensivt slickade, och slickade, och slickade hon så länge spökena fanns kvar. Detta var efter hon hade sprungit till skogs på både dumpe och skramlet och byggt på sig stora rädslor. Hon tiltade, helt enkelt. Syns det inte, finns det inte.

Precis! Inte alls ovanligt med sådana beteenden. Och hanarna som egentligen inte alls är kissnödiga eller revirpinkiga skvätter överallt och tycks för det otränade ögat se helt oberörda ut.

Inte bara oberörda, det är nog ofta folk tycker att just sådana hundar är så stencoola eftersom de inte bryr sig alls om det som händer runtom. Det är därför det är så bra med kunniga beskrivare som kan förklara varför hunden beter sig som den gör - även om det kanske inte alltid är så kul att höra.

Så sant. Många förklarar det med att "han/hon visste ju att det inte var någon fara". Eller att hunden aldrig blir rädd. Men på dumpen kanske den sprang halvt ner till bilen.

Precis! Inte alls ovanligt med sådana beteenden. Och hanarna som egentligen inte alls är kissnödiga eller revirpinkiga skvätter överallt och tycks för det otränade ögat se helt oberörda ut.

Var iväg och testade att kora min hund för nån helg sedan och han gjorde precis så som du beskriver här, han kissade på varenda buske/tuva/träd han såg. Nu tror ju jag inte en sekund att det berodde på att han var rädd utan just för att han är hanhund med löptik i sin närhet och då är han helt bortom denna värld oavsett vad som händer runt omkring han.
Han gjorde ju ett kasst resultat iaf. Han lekte lite halvdant först men sen på håll sket han i vad som hände för då gick han och kissade. Den där saken som han sen skulle jaga gick ju jättesakta och var ju inte ett dugg intressant. Han brydde sig inte om att kolla dumpe eller den där skramlande saken. Men så läste jag nyss att overallen ska dras upp 3m framför hunden men den drogs ju upp alldeles framför oss på en armlängds avstånd och jag är kort så det var ju inga 3m...?? Jag upplevde då inte han som rädd under detta prov utan mer som osäker på vad han förväntades göra. Vart vi än har varit och han har blivit rädd för något så har han skällt och det enda som han skällde på under detta test var släden och inte ens då var det speciellt många ord men där kan jag ändå tycka att han kändes lite rädd för då när han inte ville gå fram och kolla så gick han runt och nosade i marken , dock utan att skvätta!! Så där upplevde jag han också småskraj.
Momentet där man sprang ifrån hunden och gömde sig klarade han då utan en tvekan, han kunde ha sprungit över figurerna om de stått i hans väg.
På minnesbilder fick han en 5 så han är nog senil.
Skottet fick han också en 5 på så döv är han med....:p

Nu känner jag ju min hund så jag vet att han är reserverad för främmande människor och att han är lite småfeg i vissa situationer men han skulle ju ha klarat detta test om han hade lekt och det skulle han normalt sett gjort om det inte vore så att han är så fruktansvärt hanhundsäcklig då nån tik löper och då avskärmar sig från allt annat... Så jag vet inte om jag tycker att detta test säger så mycket om hunden ändå..??
Jag trodde inte att han skulle klara testet innan heller då jag inte trodde att han skulle ens bita i den där kampsaken eftersom andra hundar haft den i mun men sen har jag aldrig gått nåt sånt här prov så jag hade inte en aning om vad som skulle testas men nog tror jag att det är många som tränar inför detta allt..

- lite halvt kl -

Jag har verkligen så svårt att förstå det här beteendet att ursäkta sin hunds MH/´MT-resultat på alla möjliga och omöjliga sätt. Om det inte är löptikar så hade hunden en dålig dag, hade ont i halsen, magen eller någon annanstans, var väldigt kissnödig, var trött, gick med en annan förare (ovan situation), gick med gamla vanliga föraren (var invand på beteendet), "alla andra" tränar till MH/MT, osv osv.

Det vi måste komma ihåg är att MH/MT främst är till för uppfödarna! Det är två utvärderingsverktyg för att bedöma i vilken riktning deras avel går. Dessutom är det ett av många urvalskriterier som vi valpköpare har när vi köper ny hund. Vår egen hunds resultat, däremot, spelar ju väldigt liten roll just för oss. Om hunden nu är så himla bra och fick ett så himla orättvist protokoll på MH/MT så finns det ju andra sätt att visa hundens egenskaper på, ex TJ-utbildning, RH-utbildning, bruksresultat, osv.

Dessutom tycker jag faktiskt att en MH-bana är minimum av vad en hund bör klara för att fungera i vardagen, med skramlande bussar, tunnelbanor att åka på, trängsel, påflugna barn och hundar, "läskiga" människor som ser annorlunda ut och beter sig konstigt, smala metalltrappor, skramlande kastruller m.m. Jag har faktiskt svårt att se framför mig en hund som utan problem kan leva i en storstad, men som inte kan klara en MH-bana med hyfsade kryss i protokollet.

Väldigt, väldigt bra skrivet :bow:!

Folk verkar mer och mer tro att ett MH/MT är någon sorts tävling, och inte den beskrivning av mentaliteten som det i själva verket är.... Jag tror inte att de riktigt förstått vad meningen med det är.

Tävlingen uppkommer väl när folk vill ha den bästa hunden mentalt. Det har vi sett bla på buke att det är väldigt känsligt att säga att ett visst mentalt drag hos en hund kanske inte är det bästa.

Tävlingen uppkommer väl när folk vill ha den bästa hunden mentalt. Det har vi sett bla på buke att det är väldigt känsligt att säga att ett visst mentalt drag hos en hund kanske inte är det bästa.

Ja, det är märkligt. Alla borde försöka se på sin hund med så objektiva glasögon som möjligt (även om det naturligtvis är svårt). Passar hunden till det jag har tänkt att använda den till (även om det "bara" är sällskap) så borde det ju inte spela någon roll för mig om hunden inte är ett blivande bruksess enligt MH/MT. Däremot är det nyttig info för uppfödaren (förutsatt att uppfödaren avlar för bruksegenskaper, förstås).

När man surfar runt på kennelhemsidor, nästan oavsett ras, så tycker jag att de flesta skriver om "bruksmentalitet" och "stabil mentalitet". Det verkar ha gått inflation i bruksegenskaps-definitionen.

Det har jag märkt av med, och det är väl det som ananya pekar på i sitt inlägg, att många försöker "skylla ifrån sig" om deras hund inte gör ett "bra" MH/MT, istället för att inse och acceptera att ens hund har en viss mentalitet.

Och när jag spånar lite till, så till viss mån så är det ju upp till vad man ska ha hunden till som gör om det är ett "bra" MH eller inte. T.ex min hund som fick 1: or genom hela 3: ans moment. Många hade tyckt att det var helt värdelösa siffror, medan jag blev rätt nöjd att han inte har den jaktviljan i sig :)!

Min sprang första gången, men grep inte, och sprang inte alls andra gången. Inte ett superresultat, men genomgående för hela kullen, och jag kan leva med det. Det underlättar vår vardag då min hund går att bryta vid jakt (för jaga skulle hon göra om hon fick), och det försvårar inte vår övriga träning särskilt mkt.

HMMM Hon är bra till det jag skall ha henne till
Lydnad är kanon duktig. Hon är med överallt. Så hon är en perfekt hund för mig.
Jag behöver inga poäng siffror mm. Hon skall inte bli polishund eller räddnings hund. eller dyligt

LITE SENARE INLÄGG
Ursäkta av mig att säga godkända
Genom gått bra MH i stället då.
Jag måste ju få fråga om MH o MT när man skall göra det första gången ?
Jo men några va ju inne på att hunden i stort sett är vädelös till allt. Livrädd ,osäker,ingen jakt lust, ingen leklust. Kampar inte Skit för att vara en rottis.
Det är inte det man vill höra om man frågar en sak eller skriver något. Vi valde att avbryta vårt MT själva. För att inte skjuta o hon skulle bli skott rädd.
När hon ändå gjort så dåligt resultat.
Jag behöver inte kampen på henne. Jag behöver inte jakten
Jag behöver inte att hon springer o leker med främmat folk.
Jag vill att hon skall lyda på våran träning, och när vi är ute bland folk. Åker båt mm
så jag är nöjd som hon är

Herregud, om nu testet inte betyder nått för dig. SKIT I DET och var nöjd för du hjälpte din uppfödare att få ännu en hund till statestiken, vad är problemet? Man gör ju inte testet bara för sin egen skulle och dessutom, om min hund får dåligt på nån del som va skit sak samma för mig så skulle jag inte ens orka älta.

För du ältar, om och om igen att din hund vart sjuk och därför fått så dåligt resultat, men testet betyder inget för dig..så varför ens skapa tråden?

För att jag ville skapa tråden

Jag snackade med kenneln om MT resultatet.

Hon sa bara att hon har gjort ett mycket bra MH det räcker .
Om jag vill så gör jag nytt MT när kullen gör sitt.
Och att jag skall gå med hunden . För att jag är hundens matte.
Det var min dotter som gick med henne.
Jag stog i publiken. Dit hon kom. Så vi får se
Kenneln va nöjd

Då undrar jag genast vad dom få för siffra på Mh:t? Jag tycker inte att det finns något som matchar riktigt i beskrivningarna på momentet...eller?

jag vet faktiskt inte det. De tog ägaren lite åt sidan när de gick igenom just hennes resultat. Ligger inte på nätet ännu heller.

Om testledare kan läsa hund, så borde det bli sämsta poängen som går att få för tiltet.

Enligt min totalt okunniga åsikt i ämnet ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 562
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 696
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 248
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka