Misslyckat MT i dag

Sv: Misslyckat MT i dag

Att en hund kan vara omögen och inte klar, det kan jag hålla med om.
Men träna för få ett bra resultat, då är man ju helt fel ute.
Man vill ju se hur hunden är, inte vad den är lärd till.
Just den biten förstår inte jag att du inte fattar.

Är det något jag kan så är det fega och rädda hundar och så som du beskriver din hund är det ett typexempel. Oförmåga att avreagera har inget med mognad att göra. Det borde både både testledare och domare veta. En omogen hund som inte är klar i skallen kan få mediokert resultat på korningen eller i sämsta fall halvdåligt. Den behöver dock inte bryta eller misslyckas. Den Rottweiler som inte kan gå ett vanligt MT utan att bygga på sig rädslor är helt enkelt inte ett gott avelsresultat.

Att bortförklara detta beteende är bara att göra hunden en otjänst. Ni kan hamna i situationer där hunden behöver ditt stöd och då är det bra att vara medveten om det. Veka och fega hundar som inte kan avreagera behöver lite vägledning i livet.

Det är även för din uppfödares skull ni inte ska blunda för hundens brister. Detta för att aveln ska kunna styras från fega hundar till modiga.

Är det något jag kan så är det fega och rädda hundar och så som du beskriver din hund är det ett typexempel. Oförmåga att avreagera har inget med mognad att göra. Det borde både både testledare och domare veta. En omogen hund som inte är klar i skallen kan få mediokert resultat på korningen eller i sämsta fall halvdåligt. Den behöver dock inte bryta eller misslyckas. Den Rottweiler som inte kan gå ett vanligt MT utan att bygga på sig rädslor är helt enkelt inte ett gott avelsresultat.

Att bortförklara detta beteende är bara att göra hunden en otjänst. Ni kan hamna i situationer där hunden behöver ditt stöd och då är det bra att vara medveten om det. Veka och fega hundar som inte kan avreagera behöver lite vägledning i livet.

Det är även för din uppfödares skull ni inte ska blunda för hundens brister. Detta för att aveln ska kunna styras från fega hundar till modiga.

Vi får väl se när resterande kullsyskon gör sitt MT
Hanen är redan under utbildning till polishund.

Jag kan inte säga att min hund är rädd. Finns inget som tyder på att hon är rädd.

Jag vet att man inte skall träna till et MT. Jag har heller inte gjort det.
Men jag har nu sett så mycket av det.
Hennes ena syster va inte mogen sa dom på klubben. Hon skall träna till MT. Klubbens förslag.
Jag väntar o ser va som händer i maj

Att en hund kan vara omögen och inte klar, det kan jag hålla med om.
Men träna för få ett bra resultat, då är man ju helt fel ute.
Man vill ju se hur hunden är, inte vad den är lärd till.
Just den biten förstår inte jag att du inte fattar.

Jag fattar presis. Jag har inte tränat en minut med min hund.
Kommer inte träna något
Kommer bara ge henne en schans att mogna

Det spelar ingen roll vad du tränar. Den hund du såg på testet nu är vad du har. Förvisso kan du få bättre poäng om du tränar och donar, men det du då får poäng för är ett förvärvat beteende och inte ett medfött. Då faller hela idén med MT.

Om din hund hade varit en klockren Rottweiler så hade varken öronproblem eller tonsillit påverkat dådkraften eller förmågan att avreagera. Sjukdom gör inte en hund feg.

Antingen kan du nu acceptera att din hund är som den är och jobba utifrån det eller så kan du fortsätta hitta på ursäkter.

Så efter som hon ej är en klockren duglig rotteiler så kanske hon skall gå till avlivning
värdelös helt enkelt.
Det låter presis så.

Denna hunden duger helt perfekt till mig.
Hon är trygg o säker på det vi gör.
Vi åker båt på sommaren, Då sitter hon som en drottning o njuter. Hon är med ute på ställena där vi lägger till. olika städer. Hon är med på allt.
Ingen brötig hund som skall slåss med andra hundar . Leker fint.
Skit duktig på spår, skit duktig på lydnad
o sök. Bra näsa. Bra i huvudet. Fungerar med barn o familjer.
Va skall man mer begära. Hon klarar inte kampa o möta spöke i skogen , då hon vill leka i stället
hmmm

Så efter som hon ej är en klockren duglig rotteiler så kanske hon skall gå till avlivning
värdelös helt enkelt.
Det låter presis så.

Denna hunden duger helt perfekt till mig.
Hon är trygg o säker på det vi gör.
Vi åker båt på sommaren, Då sitter hon som en drottning o njuter. Hon är med ute på ställena där vi lägger till. olika städer. Hon är med på allt.
Ingen brötig hund som skall slåss med andra hundar . Leker fint.
Skit duktig på spår, skit duktig på lydnad
o sök. Bra näsa. Bra i huvudet. Fungerar med barn o familjer.
Va skall man mer begära. Hon klarar inte kampa o möta spöke i skogen , då hon vill leka i stället
hmmm

Nu är du bara löjlig. Nej, din rottweiler är inte "duglig" för att vara rottis.
Jadzias rottis är inte heller duglig, min hund är inte duglig för att vara av sin ras. Han är inte som dom ska vara. Älska din hund hur mycket du vill, jag älskar min precis som Jadzia älskar sin hund..men inte fasen går vi och låtsas som att dom är något dom inte är?

Här är ingen som lotsas något.
jag ser väl på hunden hur hon fungerar. Kanon braAlla älskar henne.
Hon vill sitta med mig o kolla på tv. hon tittar på alla hundpogram . o reklam mm Så det duger hon till

Synd att inte kolla på TV i soffan ingår i MH eller MT då. Då hade vi nog också plockat en 4 el. 5.

Hon vill sitta med mig o kolla på tv. hon tittar på alla hundpogram . o reklam mm Så det duger hon till

Men VAD har det med MT att göra egentligen :confused:

Att hon duger alldeles ypperligt till sällskap och lydnad, spår mm är det väl ingen som gått emot.

Det man försöker förklara är att din hund inte är representativ för rasen Rottweiler.

Senast ändrad:

Mina bägge hundar måste vara fantastiska rasrespresentanter då eftersom att dom också kollar på TV.

Antingen kan du inte beskriva din hund korrekt eller också kan du inte läsa hund. Välj själv det som passar. Vad syskonen gör är ointressant för det är inte de hundarna du ska leva med.

Hundar som inte avreagerar kan dessutom få problem med stress och liknande i framtiden om man som ägare inte förebygger.

Uppenbarligen ser du på hunden med rosafärgade glasögon. Det tjänar varken du eller hunden på.

Nu är du bara löjlig. Nej, din rottweiler är inte "duglig" för att vara rottis.
Jadzias rottis är inte heller duglig, min hund är inte duglig för att vara av sin ras. Han är inte som dom ska vara. Älska din hund hur mycket du vill, jag älskar min precis som Jadzia älskar sin hund..men inte fasen går vi och låtsas som att dom är något dom inte är?

Exakt :bow:

Till TS... Jag vet en hund som fick 43 poäng på MT (dåvarande poängsystem). En jättetrevlig hund ändå, men hade inte det som behövdes för man skulle kunna säga att den var perfekt mentalt.
Men den tävlade elitlydnad och spår.
Så självklart kan en hund med dåliga poäng bli en perfekt familjehund mm.
Så när du börjar prata om avlivning är ju bara löjligt.
Jag vet även en hund som fick 39 poäng, en kanonhund, var med på jakt mm. Men fixade inte just det som behövdes i ett MT.

Nu var inte detta brukshundar. Men det jag menar är at man måste inte hitta hundra förklaringar bara för sin hund inte klarade det.
Och bryta anser jag är faktiskt sämre än att få 43 eller 39 poäng.

Din hund har haft en kronisk tonsillit o opererades för två månader sen. Har väl knappast varit dödssjuk.
Om du verkligen anser att det påverkat hennes utveckling så mycket var det synnerligen ojust mot hunden att ställa upp nu.
PL

Senast ändrad:

Om hon nu funkar till det du vill ha hunden till, varför bryr du dig då öht om resultatet på MT? :confused:
Hunden är inte representativ för rasen, men är tydligen precis det DU vill ha. Vore jag som dig skulle jag skippa tankar på ett nytt MT och bara acceptera att din hund är precis som hon är, och att ni älskar henne för den hon är. Var istället glad att du har en hund som fungerar så bra till det du vill ha henne till och lägg ner energi på att umgås och njuta av din hund istället för att lägga energin på att hitta på bortförklaringar till att testresultatet inte blev som du önskade.

Att påstå att vissa i tråden anser hon ska gå till avlivning är bara barnsligt, INGEN har påstått något sådant.

Bara spontant.

Min ena har i principkronisk tonsillit. Det har aldrig påverkat hennes lust att bita och att hålla i/emot. Det enda det har märkts på är att hon tappat ork. lusten finns, men energin dör efter en kort stund, hon orkar inte. När det varit lite mer låggradigt har man märkt det pga att det visslat från halsen på henne vid full fart, och hon fått vitt skum i munnen/svalget.

Inte ens när hon haft feber pga den har det märkts något nämnbart. Förutom då dålig ork, missljud från halsen och skum.

Så känns som visst KAN det ha med tonsilliten att göra, men jag skulle inte bergsäkert påstå det. Då det finns hundar som inte reagerar alls med att inte vilja bita/gripa/dra.

Sen, jag gick MH med pappas hund, pappa stod i publiken. Hon gjorde lika bra MH ändå. Hon var till pappa en gång, när hon släppte intresset för spökena. (hon började fint på spökena, låste sen på högra spöket och iggade det vänstra, när de stannade och stod still släppte hon dem helt och lallade iväg).

Det är STOR skillnad på MH och MT. Pappas hund skötte sitt MH (förutom det lilla med spökena, men fanns ingen rädsla) utmärkt. Hon kommer göra MT sen med (hon är två nu, så jag kommer gå det med henne nästa år), men jag tar inte alls för givet att hon kommer att få jättefina poäng på det. Det är en sak att glida genom MH med kryssen på rätt ställe, att vara en trevlig och fungerande hund i vardagen - och på att klara ett MT.

Så, som någons krevs, gläds åt att du har en hund som fungerar väl i vardagen och du trivs med, och skit i vad MT visade. Men försök inte 'bortförklara' resultatet så mycket. Vill du, gör om det nästa år. Vill du inte - skit i det.

Precis!

En hund som har DET, den fixar tex kamp mm även om den är lite dålig.
Själv tävlade jag med en hund en gång som hade livmodersinflamation. Var en kvälltävling, så innan jag åkte ringde jag veterinären för få en tid för undersökning.
Tänkte att jag åker så får vi se hur det blir. Hon vann sin klass med skitbra poäng.
Så med andra ord, tävla med en sjuk hund, det går bra ändå ;) (Se den sista meningen med ironi :) )

Vi får väl se när resterande kullsyskon gör sitt MT
Hanen är redan under utbildning till polishund.

Jag kan inte säga att min hund är rädd. Finns inget som tyder på att hon är rädd.

Jag vet att man inte skall träna till et MT. Jag har heller inte gjort det.
Men jag har nu sett så mycket av det.
Hennes ena syster va inte mogen sa dom på klubben. Hon skall träna till MT. Klubbens förslag.
Jag väntar o ser va som händer i maj

Vet inte hur kunnig du är, men det finns något som heter överslagsbeteenden. Hunden blir rädd, försöker vinna tid genom att hälsa på publiken, kissa, äta gräs osv. Så att det jobbiga under tiden ska "försvinna". Sedan tycker jag att det är just beteenden som tyder på en kass hund. Faktiskt. En hund ska kunna koncentrera sig på att lösa en uppgift. Den får gärna blir arg och rädd, men ska enligt mig ha full fokus på överraskningen och sedan jobba sig fram. Inte massa kissande, nosande osv. Och om det mot all förmodan INTE skulle vara överslag så tyder det på att hunden har en dålig handlingsförmåga samt kass nyfikenhet.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 562
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 696
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 248
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka