Misslyckat MT i dag

Sv: Misslyckat MT i dag

Nej det kan jag tänka mig - då finns det kanske bättre prov utformade för jakthundar? Är inte så insatt i jakthundar:)

Det är klart att MT är utformade för brukshundar, frågan är om man inte t o m har utgått från just schäfern i från början? Jag tycker att testerna är som klippt och skurna för dem nämligen.

Det finns ju inga direkta mentaltest för jakthundar, men tillgängligheten och i viss mån lydnad (inkallning under arbete, förutom på viltspår och älgspårprov då) kontrolleras på alla de prov som finns och som rör älghundar.

Brister det i tillgängligheten får man inte starta provet.

Sedan bedöms ju på björntesten: självständighet, skärpa, reaktion vid kontakt, skall och mod.

Det är väl det närmaste man kan komma bedömning av oinlärda egenskaper.

Tyvärr bakas begreppen oftast ihop lite och ger ändå inte en klar bild av momenten var för sig.

Jag ska ju MH:a min westie i vår för att man numera ska påbörja ett arbete för att utvärdera rasens mentala status (woho!) . Jag kommer dock bara lägga vikt på reaktionerna kring spökena, dumpen och möjligen kamplust/gripandet (och där är det skitisamma om det är fullt och fast)samt lite engagemang.. Skottet vet jag hur han reagerar på och jakten kommer han inte ta upp på ren lydnad. Resten känns mindre viktiga.

Jag ska ju MH:a min westie i vår för att man numera ska påbörja ett arbete för att utvärdera rasens mentala status (woho!) . Jag kommer dock bara lägga vikt på reaktionerna kring spökena, dumpen och möjligen kamplust/gripandet (och där är det skitisamma om det är fullt och fast)samt lite engagemang.. Skottet vet jag hur han reagerar på och jakten kommer han inte ta upp på ren lydnad. Resten känns mindre viktiga.

Var bara beredd på att kamptrasan inte är storleksanpassad, den ska vara av samma storlek för alla hundar, enligt min hunds MH har hon ingen kamplust för hon vill inte kampa med en trasa som har samma diameter som hennes bröstkorg. Men det är ju så testet är utformat.

Jo, jag har förstått att dom inte anpassar precis vilket antagligen kan vara rätt överaskande ..Jag tror att det slutar med att harley springer fram, figgen råkar daska trasan i ansiktet på honom varpå han blir sur..vänder om och går tillbaka till mig och är grinig :D

Nu hittade jag en bestämmelse där det står att kamptrasan vid lek-och gripmomenten ska vara 50 cm lång och 5 cm i diameter med knutar i vardera änden, det var inte den fleecefilt de använde vid min hunds MH, den var mer än 5 cm i diameter. Det kan ju vara bra att veta om de tar fram ett jätteföremål även till dig.

Det vore ju iof tramsigt! Det är mig veterligen bara westies som ska mh:a så det vore ju nästan taskigt.

Jo, jag har förstått att dom inte anpassar precis vilket antagligen kan vara rätt överaskande ..Jag tror att det slutar med att harley springer fram, figgen råkar daska trasan i ansiktet på honom varpå han blir sur..vänder om och går tillbaka till mig och är grinig :D

Gjorde ju MH på min lilla tik, hon stirrade på testledaren, på trasan på mig, suckade och satte sig ner. :D "Skulle inte tro det, matte nej."

:rofl:Underbart! Jag fick såna bilder framför mig just nu...av en JÄTTETRASA och en liiiten vovve som med höjda ögonbryn säger just " skulle inte tro det, matte...":rofl:

:rofl:Underbart! Jag fick såna bilder framför mig just nu...av en JÄTTETRASA och en liiiten vovve som med höjda ögonbryn säger just " skulle inte tro det, matte...":rofl:

Precis så. :D Hon sket i själva lekande med, så där stod jag och testledaren och lekte, kastade trasan. Tulla satt kvar brevid mig och kollade lite konstigt på matte, gäspade någon gång, kollade på publiken, precis som "Vad fan håller de där två på med?"

RidturBiMaj163-1.jpg

Senast ändrad:

Precis så. :D Hon sket i själva lekande med, så där stod jag och testledaren och lekte, kastade trasan. Tulla satt kvar brevid mig och kollade lite konstigt på matte, gäspade någon gång, kollade på publiken, precis som "Vad fan håller de där två på med?"

RidturBiMaj163-1.jpg

Milla visade intresse första gången och kollade lite när vi kastade trasan, sen gav hon också upp och så gick hon och lekte med kottarna på marken istället för de var i mer lagom storlek.

Nej det kan jag tänka mig - då finns det kanske bättre prov utformade för jakthundar? Är inte så insatt i jakthundar:)

Det är klart att MT är utformade för brukshundar, frågan är om man inte t o m har utgått från just schäfern i från början? Jag tycker att testerna är som klippt och skurna för dem nämligen.

Om jag inte nu är helt fel ute, så är dessa tester gjorda för rottis från början.

Men jag vet flera klubbar som börjar fundera på att utforma ett test som passar deras raser. Och det tycker jag är jättebra.
För är ju inte rätt att alla raser ska sträva efter att få bra resultat på samma protokoll. Säger sig ju självt egentligen att det är helknäppt.

Gjorde ju MH på min lilla tik, hon stirrade på testledaren, på trasan på mig, suckade och satte sig ner. :D "Skulle inte tro det, matte nej."

Och jag har haft en hund som hatade att bita i trasor som andra hundar dreglat på :D
Så ibland kan jag inte hålla med om detta att har hunden tillräckligt med kamp, så kampar den oavsett.
För hade tex denna hunden varit först i testet, då hade de fått se på kamp och hade aldrig kunnat säga att hon är "svag" i kamp.
Nu kampade hon, men var trasan dreglig, så var det som hon först fick tänka att jag ska fixa det, men fy vad äckligt :angel: :D

Min heeler klippte trasan och höll fast och morrade och kampade som en galning även när bakfötterna inte ens nådde ner till marken.:rofl:

Testledarens kommentar "Sånt här klipp och jävlaranamma skulle vi önska lite mer av i många av dagens brukshundar" :laugh:

Likadant med min därgschnauzer! I just dessa moment var det flera av "bruksfolket" som var gröna av avund...

Min strävhåriga vorsteh tog fullständigt död på haren, efter hans första försök/attack blev det en kvarts paus för reparation av banan :angel:
Han fick med sig haren, gummisnodden och nästan alla käppar :D kom sen fram och gjorde ett snyggt apportavlämnande:rofl:
Skotten fick honom i spinn, han rusade ut i dungen där skytten stod och sökte villebrådet:angel: tittade enligt skytten uppfodrande på honom innan han gav upp och vände åter.
Han gillar att jaga kanske jag ska tillägga:D

Jo visst är det så.
Men jag tror att hon inte kampar för att hon haft så ont i sin hals.
Hon kampar nu lite med oss här hemma. Men inte där.
Jag tror det kommer. Bara på de månaderna hon varit frisk så har det kommit så mycke. Hon ligger efter.Massa har hon gott om. Så det är ingen fara med det.
Kan få växa till sig ca 6 mån nu

Våra hundar opererades samtidigt för tonsillit om jag inte minns fel.

Min portis har inga som helst problem att hänga i trasan, vare sig nu eller innan op.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 562
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 696
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 248
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka