Misslyckat MT i dag

Sv: Misslyckat MT i dag

Har läst tråden och måste få fråga;

1) varför starta om du tycker hunden är för omogen för det?
2) varför starta om hunden är hämmad av tidigare sjukdom och därför inte förväntas gå på topp av sin förmåga?
3) varför låta någon annan gå med hunden och själv stå i publiken om den är så lättstörd av att du finns i närheten?

Inget illa menat, men jag förstår inte tänket bakom.

1 , Det blev bara så. Kenneln undrade om inte vi kunde göra MT. Ja kanske det svarade jag, Kul grej.
Jag är inte mycket för dessa grejer. Har haft 3 rottisar innan . aldrig gjort MH o MT. Men vi har tävlat o fixat ändå.
Så det är inte hela världen

2 Jag ville kolla hur hon va nu. För hon är piggare.

3 varför inte jag gick med henne. Jag har drabbats av rematism. Har så fruktansvärt ont i mina händer o knän. Ka inte kampa med hunden.
Angående att vi stod i publiken blev bara så. Vi hade tänkt sitta i stugnan. Men ville gärna se.
Hon är väldigt mammig
Vi har mycket mycket bra kontakt

På MH då va hon ko lugn. Då gick jag med henne. Srang inte runt o lekte. Men hon kampade inte då heller. Men hon klarade spöke o overallen o skott o annant.

Fast även om hon inte vill kampa så borde hon inte bygga på sig rädslor. Det finns ju andra moment som inte har med "ta något i munnen" att göra.

Det vore roligt att se protokollet för MH och Mt. Kanske kan man se mer där?

Men som sagt, gör om det. (utan att träna)

Jadiza har ju sjäv en vek hund så det är inte det att hon menar något illa utan du kan säkerligen få många bra tips.

Jag tyckte inte hunden va rädd.
Hon busade runt sprang som en tok, badade, Hon ville inte göra det som hon skulle. Men så rädd vet jag inte.
Det kanske va på en station där hon skulle sringa i kapp föraren. då det stod gubbar i vägen. Då stod hon en stund o skälde så tog hon enannan väg.

Jag tyckte inte hunden va rädd.
Hon busade runt sprang som en tok, badade, Hon ville inte göra det som hon skulle. Men så rädd vet jag inte.
Det kanske va på en station där hon skulle sringa i kapp föraren. då det stod gubbar i vägen. Då stod hon en stund o skälde så tog hon enannan väg.

Nu säger inte jag att din hund var rädd.
Men en rädd hund kan ju visa det på olika sätt.
För slippa se det otäcka, tex gå och bada, leka mm.
Så visst kan en hund vara rädd fast den inte visar det genom svansen mellan benen och springer och gömmer sig.

KL

Jag blir så fundersam när jag läser vissa trådar här på buke, hur livsviktigt det verkar vara att påskina att ens egna hund är den störste bäste och vackraste av dom alla. Hunden har inte en enda mental brist och alla sk "fel" beror på att den har ditten och datten i bagaget. Endera har den blivit slagen eller varit sjuk eller jag vette sjutton. Finns det någon med den perfekta hunden? Har inte alla hundar sina brister och fördelar precis som oss människor? Sedan ja, hör och häpna finns det dom hundarna som är så pass dåliga mentalt att dom inte ska gå i avel eller bara rentav är en "skam" för sin ras!!! Vad hände med självinsikten egentligen? Jag menar, jag har i dagsläget en terrier som är rentav kass mentalt. Han är rädd och fjompig och allt en terrier inte ska vara, jag har även haft en tax som hade alla jordens problem och där kan man verkligen tala om kass mentalitet. Schäfern jag har nu är förvisso en väldigt trevlig och stabil hund och perfekt för mig, men hon har också brister eller sidor som man kunde önskat mer/mindre av! Nog fasen har jag älskat alla mina djur villkorslöst för det! Men inte sjutton är dom guds gåva till hundvärlden någon av dom! Någon måtta på självgodheten får det vara-hellre då att ransaka sig själv kritiskt och ge sig en skjuts i rava än att låtsas som att allt är fest och fröjd och låta problemen svischa förbi.

Hur ska vi kunna påverka hundaveln i dag om man inte kan se objektivt eller kritiskt på våra hundar? När hunden dessutom är granskad av "kritiker" ska det blundas iaf. Öppna ögonen och se till individen! Det är fritt fram att älska sin hund gränslöst fastän den är "dålig". Att sopa problemen under matten hjälper aldrig någon.

KL

Jag blir så fundersam när jag läser vissa trådar här på buke, hur livsviktigt det verkar vara att påskina att ens egna hund är den störste bäste och vackraste av dom alla. Hunden har inte en enda mental brist och alla sk "fel" beror på att den har ditten och datten i bagaget. Endera har den blivit slagen eller varit sjuk eller jag vette sjutton. Finns det någon med den perfekta hunden? Har inte alla hundar sina brister och fördelar precis som oss människor? Sedan ja, hör och häpna finns det dom hundarna som är så pass dåliga mentalt att dom inte ska gå i avel eller bara rentav är en "skam" för sin ras!!! Vad hände med självinsikten egentligen? Jag menar, jag har i dagsläget en terrier som är rentav kass mentalt. Han är rädd och fjompig och allt en terrier inte ska vara, jag har även haft en tax som hade alla jordens problem och där kan man verkligen tala om kass mentalitet. Schäfern jag har nu är förvisso en väldigt trevlig och stabil hund och perfekt för mig, men hon har också brister eller sidor som man kunde önskat mer/mindre av! Nog fasen har jag älskat alla mina djur villkorslöst för det! Men inte sjutton är dom guds gåva till hundvärlden någon av dom! Någon måtta på självgodheten får det vara-hellre då att ransaka sig själv kritiskt och ge sig en skjuts i rava än att låtsas som att allt är fest och fröjd och låta problemen svischa förbi.

Hur ska vi kunna påverka hundaveln i dag om man inte kan se objektivt eller kritiskt på våra hundar? När hunden dessutom är granskad av "kritiker" ska det blundas iaf. Öppna ögonen och se till individen! Det är fritt fram att älska sin hund gränslöst fastän den är "dålig". Att sopa problemen under matten hjälper aldrig någon.

Underbart inlägg! Huvudet på spiken.

Visst älskar man sin hund över allt
Jag tycker inte man behöver MH o liknande . Om inte hunden skall göra något spesiellt
Det går inte att köpa en hund i dag utan att man skall mentaltesta dom.
Min andra rottisar va bra för det utan MH MT
Jag tar henne för den hon är. Perfekt för oss. Och alla barn mm Å är perfekt ute med vår båt. Tyst trevlig att ha med sig. Lätt ta med överallt.
Så jag skiter i resultatet från i går.
Men vissa tar det som det va på liv o död
inte jag lugn trotts detta

Visst älskar man sin hund över allt
Jag tycker inte man behöver MH o liknande . Om inte hunden skall göra något spesiellt
Det går inte att köpa en hund i dag utan att man skall mentaltesta dom.
Min andra rottisar va bra för det utan MH MT
Jag tar henne för den hon är. Perfekt för oss. Och alla barn mm Å är perfekt ute med vår båt. Tyst trevlig att ha med sig. Lätt ta med överallt.
Så jag skiter i resultatet från i går.
Men vissa tar det som det va på liv o död
inte jag lugn trotts detta

Jo, MH och MT behövs även om man "inte tänker göra något speciellt". Du har helt missuppfattat vad det går ut på.

Det är ett sätt att utvärdera avelsresultatet.
Man kan se mönster i kullar, linjer och raser.

Det har fått en del kritik, ingen metod är helt utan brister men det är de enda standardiserade testerna i som används i stor utsträckning idag.

Jo, MH och MT behövs även om man "inte tänker göra något speciellt". Du har helt missuppfattat vad det går ut på.

Det är ett sätt att utvärdera avelsresultatet.
Man kan se mönster i kullar, linjer och raser.

Det har fått en del kritik, ingen metod är helt utan brister men det är de enda standardiserade testerna i som används i stor utsträckning idag.
Jag har inte missuppfattat. Jag vet presis va det rör sig om
Jag vet att det gäller aveln.

Vi kanske skulle införa det på oss människor också. Så alla blev perfekta.
Jag blir så trött på alla som skall va så bra

Djur är djur. Människor är människor.
Går inte att jämföra.

KL

Så himla bra skrivet :bow:

Det är en värdefull hjälp att se till att det används bra hundar i aveln. Så att man får trevliga välfungerande hundar.

Jo, MT & MH behövs verkligen. Utan dessa tester så skulle aveln i mycket högre utsträckning stå och stampa på samma ställe vad det gäller hundarnas mentalitet. Iom att det blivit vanligare och vanligare att hundar, oavsett ras, genomgår MH & MT så har också uppfödarna mer och mer fått upp ögonen för vad deras avelsdjur nedärver, och på så sätt kunnat ta olämpliga hundar ur avel.

Jag ska MHa min tibbeterrier. Rasen har ännu inte 30 MHade hundar.
Självklart kommer protokollet se annorlunda ut än hos en bra rottis, man får ju ha rasens användningsområde i bakhuvudet.

Jag ska MHa min tibbeterrier. Rasen har ännu inte 30 MHade hundar.
Självklart kommer protokollet se annorlunda ut än hos en bra rottis, man får ju ha rasens användningsområde i bakhuvudet.

Och jag ska mha min westie till våren :o

Jag hoppas åtminstone att det inte är så illa att vi måste bryta, ska bli väldigt spännande om inte annat. :D

Fast jag har fått det här intrycket av dig, att du vill påskina att din hund är bättre än den faktiskt ÄR.

KL

Jag har sett ett antal MT på schäfer och rottis och faktum är att jag tycker att många rottisar, överlag, gör ganska dåliga eller medelmåttiga test om jag jämför med schäfrarna. Jag vill understryka att jag är ett stort fan av rottistikar, underbara familjehundar. Min nuvarande rottistik är en fegråtta UTOM när det gäller allvar DÅ tar hon fram andra saker, vilket får mig att tro att hon antagligen skulle göra ganska uselt ifrån sig på ett MT.

Jag är normalt sett absolut för MT av alla hundar oavsett vad man ska ha dem till men frågan är hur rättvisande de är, om testerna är bättre anpassade till vissa raser etc etc. Jag tvekar lite på min tik, om jag ska utsätta henne för test eller ej.

Oavsett, fungerar hunden bra för det ändamål den är avsedd så kan man ju som hundägare bortse från ev dåliga resultat. Sen kanske det inte är direkt önskvärt att man avlar på den.

Oavsett, fungerar hunden bra för det ändamål den är avsedd så kan man ju som hundägare bortse från ev dåliga resultat. Sen kanske det inte är direkt önskvärt att man avlar på den.

Mkt bra sammanfattat enligt mig. Funkar hunden till det man vill ha den till så är det ju jättebra, och ett sämre resultat på MH/MT är då ingenting man behöver lägga någon större vikt vid sålänge man är medveten om hundens eventuella brister. Däremot så bör man ju inte avla på en hund som inte klarar ett simpelt MH/MT-test.

Det är ju lite intressant också det här med utformningen av testerna - är de tillräckligt bra? Bör de förändras på något sätt? Är alla de testledare som finns kompetenta att läsa av alla hundar?

Jag har sett mentalt MKT stabila schäfrar som inte riktigt haft "rätt" reaktion på vissa moment, reaktion har i princip uteblivit och en oerfaren eller mindre skicklig testledare skulle kunna notera det som att hunden är "undvikande" när den i själva verket behöver en betydligt större retning för att tycka att det är "värt besväret". Vet inte om det är flera som har gjort liknande iakttagelser på testerna?

Frågan är om testerna är FÖR simpla p g a att de ska passa "alla"? Får vi fram ett tillräckligt bra avelsmaterial med dessa tester? Obs! Det är inget påstående utan mest lite "undringar". Hade varit intressant att höra fler "undringar" kring detta om TS tillåter.

För mig som har jakthundar känns det inte som någon större mening med att gå mh, det måste jag faktiskt erkänna..

Testet är ju vad jag vet utformat för brukshundar och lär alltså inte fungera så bra som värdemätare på jakthundar har jag på känn.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 562
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 696
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 248
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka