Misslyckat MT i dag

Rotterö

Trådstartare
Det blev miss lyckat MT i dag.
Vi avbröt.
Min dotter gick med min hund. Jag och min far och mor med sambo stod i publiken.

Hon hade ingen lust att kampa. Sprang häldre om kring o lekte.
Så kom spöket, Den kollade hon bara in. Lekte inte med honom. Gick o badade i en mosse. Så kom hon på att jag stod i publiken. Då kom hon till oss o busade.
Haren sprang hon o kollade va den tog vägen. Den va inte kul sedan.
Så va det overallen. Där sprang hon i från . Och gick fram sedan.
Så va det gubbarna som stod i vägen för henne. När min dotter jumde sig. Där stod hon o skällde en stund. Sedan hittade hon en annan väg.
Där bröt vi
Test ledaren o dommaren sa att hon byggde rädslor mer o mer. Så de ville inte skjuta. Då hon kunde bli skotträdd.

Jag tror att det gått bättre om jag gått med henne. Då inte vi störde henne i publiken.
Hon va lekfull o busade runt.
Hon klarade ju skott o allt på MH.
Men har ju varit sjuk ett längre tag nu.
Så är hon för UNG tror jag 2,5 år

Hon är en go hund till det vi har henne till. Där hon passar gör bra. Hon behöver inte kunna det:devil:

Sv: Misslyckat MT i dag

Vad synd att ni fick avbryta.

Gick MH med min lagotto igår, inget vidare resultat om man jämför med en brukshund tex, men så vet jag ju att hon inte är den bästa individen heller.
Är stolt över att hon klarade allting och kunde avreagera sig riktigt fort, det var det jag var mest orolig för.
Testledaren konstaterade efteråt att hon inte var så hiskeligt rädd, men hon väntade på att jag skulle reda ut saker och ting åt henne.

Jo det va trist
Men jag visste att hon inte skulle fixa kampen.
Hon har haft problem med tonsillerna. Har inte vela bita i något. Hon aporterar inte heller.
Jag kan göra om detta om ett halvår. Men för mig spelar det ingen roll.
Jag har henne som familje hund. Där fungerar hon så jäkla bra. Så om hon inte kampar , o jagar , o leker med o kända , det gör inget. Bra när vi är ute med båten.

Och hon har gjort ett godkänt MH Så skott fast är hon
Bara bra att hon inte jagar. O drar i väg efter villt mm.
Hon är kanon på våra båt turer
Jag gillar min hund:rofl:

Jag snackade med kull syster matte i dag. Hennes är inte redo. Avbokade sitt MT för att klubben sa det.
Så dom skall träna detta så hon klarar sitt MT fusk tycker jag

Tråkigt att höra. Men ännu mer tråkigt att en rottis inte kampar. Och bygger på sig massa fjanterier på ett simpelt MT. Det är vad jag tycker är ledsamt.

Tråkigt att höra. Men ännu mer tråkigt att en rottis inte kampar. Och bygger på sig massa fjanterier på ett simpelt MT. Det är vad jag tycker är ledsamt.

Jo visst är det så.
Men jag tror att hon inte kampar för att hon haft så ont i sin hals.
Hon kampar nu lite med oss här hemma. Men inte där.
Jag tror det kommer. Bara på de månaderna hon varit frisk så har det kommit så mycke. Hon ligger efter.Massa har hon gott om. Så det är ingen fara med det.
Kan få växa till sig ca 6 mån nu

Fast har dom kamplust så har dom. Och lägger dom av totalt för att dom haft tonsillit så får man väl inse att lusten knappast var så stor.

Fast har dom kamplust så har dom. Och lägger dom av totalt för att dom haft tonsillit så får man väl inse att lusten knappast var så stor.

Ja, en rottis bör nog ha tillräckligt med kräm i sig för att vilja gå igång ändå.
Och rädslor borde hon ju inte bygga på sig av det?

Men testa igen om ett par månader så får du se. En de hundar förändras ju när de mognar.

En fråga, varför gjorde du MT nu om du tror att hon har ont i sin hals fortfarande ?

Jag tror inte hon har ont i sin hals nu. Men hon ligger efter med allt. Efter som hon har haft problem med sin hals hela sitt liv i stort sett. Nu har hon börjat att komma i kapp
keneln ville att vi skulle göre det

Spelar ingen roll att hunden ligger efter. Den typen av rädslor ska de aldrig uppvisa. Du borde inte ta så lätt på det utan inse att hunden är mentalt klen och agera därefter. Trevlig familjehund kan det vara ändå, men uppfödaren borde ta sig en allvarlig funderare om syskon, föräldrar och liknande bör gå i avel.

Spelar ingen roll att hunden ligger efter. Den typen av rädslor ska de aldrig uppvisa. Du borde inte ta så lätt på det utan inse att hunden är mentalt klen och agera därefter. Trevlig familjehund kan det vara ändå, men uppfödaren borde ta sig en allvarlig funderare om syskon, föräldrar och liknande bör gå i avel.

Det är skit snack
Om hunden varit mycke sjuk. Sätter sdet sig även på utvecklingen.
Hon är inte ett dugg svag.
Hon är en mycket sosial fin hund.
Har bara på 2 månader kommit i gång efter operation.
Det är bra hon i kullen som gjort testet o inte klarat. Dom andra väntar till dom är 3.ca Dom har bra uppfödning
många räddnings hundar , polis hundar och andra .

Jag tyckte detta provet va lite fel. Jag hade gått med henne. Så hade hon inte sökt mig i publiken.
Hon va busig. Men ville inte leka med figuranten.
Hennes ena syster går nu på denna klubb. De kommer träna in detta.
Min har nu ett halvår att växa på. så ser vi om vi gör om det.
Jag vet att hon ej är skott rädd Hon är trygg i sig själv.
Men detta prov va konstigt. Matte stod i publiken , pluss flera andra mycket kul folk som hon avgudar.

så det är inet fel på hunden

Dom har bra uppfödning
många räddnings hundar , polis hundar och andra .

Men DET spelar väl ingen roll hur dom tidigare kullarna sett ut? Oavsett hur bra en kennel är så är den inte ofelbar. Alla kennlar kan få mindre lyckade kullar.

Men DET spelar väl ingen roll hur dom tidigare kullarna sett ut? Oavsett hur bra en kennel är så är den inte ofelbar. Alla kennlar kan få mindre lyckade kullar.
jo visst
Vi får väl se när dom testas
Men träna inför ett MT är fel tycker jag. Och det gör många många i dag. För att få bra resultat

Men att en hund är sjuk i stort sett hela sitt liv. Det hämmar utvecklingen.
Så är det med oss alla på denna planeten.
Man kan inte ta försig på samma sätt från början. Så man får träna in detta
Har hunden haft ont i sin hals. Det säger sig självt. Hunden vill inte ha något i munne. Vill inte kampa det gör ont.
Och nu när hunden är frisk. Så måste man bygga upp självförtroendet. det gör inte ont längre.
Och det är på GGGG

Men att en hund är sjuk i stort sett hela sitt liv. Det hämmar utvecklingen.
Så är det med oss alla på denna planeten.
Man kan inte ta försig på samma sätt från början. Så man får träna in detta
Har hunden haft ont i sin hals. Det säger sig självt. Hunden vill inte ha något i munne. Vill inte kampa det gör ont.
Och nu när hunden är frisk. Så måste man bygga upp självförtroendet. det gör inte ont längre.
Och det är på GGGG

Fast även om hon inte vill kampa så borde hon inte bygga på sig rädslor. Det finns ju andra moment som inte har med "ta något i munnen" att göra.

Det vore roligt att se protokollet för MH och Mt. Kanske kan man se mer där?

Men som sagt, gör om det. (utan att träna)

Jadiza har ju sjäv en vek hund så det är inte det att hon menar något illa utan du kan säkerligen få många bra tips.

Nja alltså. Jag figgade för ett gäng färdiga räddningshundar i helgen. En av dem gick med en tre centimeters spik i sin tass i två år. Haltade då och då, men fullföljde sin utbildning och blev TJH. En dag när husse tränade ställande under inkallning tjöt hunden till och spiken kom ut. Den hunden har jobbat med stor arbetsglädje trots en långvarig smärta som ingen kommit på var den kommit ifrån.

Har läst tråden och måste få fråga;

1) varför starta om du tycker hunden är för omogen för det?
2) varför starta om hunden är hämmad av tidigare sjukdom och därför inte förväntas gå på topp av sin förmåga?
3) varför låta någon annan gå med hunden och själv stå i publiken om den är så lättstörd av att du finns i närheten?

Inget illa menat, men jag förstår inte tänket bakom.

Har läst tråden och måste få fråga;

1) varför starta om du tycker hunden är för omogen för det?
2) varför starta om hunden är hämmad av tidigare sjukdom och därför inte förväntas gå på topp av sin förmåga?
3) varför låta någon annan gå med hunden och själv stå i publiken om den är så lättstörd av att du finns i närheten?

Inget illa menat, men jag förstår inte tänket bakom.

Precis vad jag också hade för tankar.

Ts. Jag vet för övrigt väldigt många som har med både familj och vänner på MH och MT, och hundarna fixar det ändå. Det gör inget om hunden kollar in de i flocken, men de ska kunna "jobba" ändå.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 562
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 696
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 248
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka