Missad hovböld

Mussea

Trådstartare
Hej!

Igår när hovslagaren var ute för att sko min ponny så upptäcktes det att han haft en hovböld vä bakhov. Det syntes inget vid förra skoningen, så det har uppkommit nu under denna intervallen. Jag blev helt ställd, då min häst inte visat någonting, och jag har inte upptäckt något fel :cry: De som jag har honom installad hos har ej heller sett någon hälta. Under denna perioden har jag ridit lite i skog & mark och även promenerat för hand en del, så jag fick väldigt dåligt samvete.

Jag har alltid trott att hovbölder ger hälta pga smärtan, samt värmeökning & puls i hoven, men här har det inte varit några symptom alls. Har inte upptäckt något var vid kratsning heller.

Nu var bölden utläkt av sig självt, så det finns inget jag kan göra nu enligt hovslagaren, och att det ibland kan bli så att det inte visas några symptom? Nämde något om en dubbelsula med?

Kan det sprida sig inåt på något sätt även om det såg utläkt ut? Finns det någon här som har råkat ut för detta? Dela gärna med er av era erfarenheter av hovbölder

Mvh Annka

Sv: Missad hovböld

Vårt fullblod har också haft en hovböld, utläkt som vi aldrig märkt att han haft, hovis upptäckte det, höger bak. Annars är han väldigt känslig å ömfotad fast värst är det fram.

Tack för svar! Såg nu att jag skrev fel hov, här var det också hö bak

Min förra häst hade haft en rejäl, utläkt hovböld som hovslagaren upptäckte när han skodde. Och han var mycket förvånad över att hästen inte visat någon hälta!

Min hovslagare upptäckte också en utläkt hovböld på min häst. Jag blev lika ställd som du eftersom hon inte hade uppvisat några symptom. Kände mig som en dålig hästägare men hovslagaren menade att det kan gå så snabbt från symptom tills att bölden spricker så att man inte alltid hinner märka något.

jag tror det där är vanligare än vad det kanske ger sken av faktiskt.
min skoddes i tisdags och min hovis sa exakt samma sak, men han har varit fräsch, fin, ingen värme eller puls i någon hov så ja - vad ska man göra då?

jag tror det där är vanligare än vad det kanske ger sken av faktiskt.
min skoddes i tisdags och min hovis sa exakt samma sak, men han har varit fräsch, fin, ingen värme eller puls i någon hov så ja - vad ska man göra då?

Man tackar Han däruppe för att man inte behövde ta ut veterinär och kosta på en massa pengar på nåt som löste sig själv :)

Min hade haft en som hovis upptäckte nu senast, inga symptom alls. Så ensam är du inte :)

Det missades en hovböld på min tös i höstas. Trots att jag hade ut både vet och hovis.

Hon tappade en sko och ca en vecka senare var hon halt. Men bara i trav. Och bara när hon började trava. Saktade man av och började på nytt såg man inget. Tar ut hovis då jag misstänkte hovböld. Han hittade ingen och satte på våtvarmt omslag. Dagen där på ändå inget.

Sen var hon halt till och från och bara i början i trav. Efter 1-1,5 vecka kom vet ut och tittade. Men då var hon enbart halt i skritt:confused: Men inte mycket. Vet kom inte fram till något och gav metacam och var hon inte bättre efter 3-4v skulle jag ringa vet igen.

Under denna tiden flyttade och hästarna efter. När dom kom upptäckte jag att hon hade ett "håll" upp vid kronranden efter att bölden hade krupit upp och därefter var hon ohalt.

Det är väldigt vanligt. Tror de flesta hästar har fler hovblöder än vad vi märker. De blir halta om hovbölden sitter på "fel" ställe.

Ja eller om den blir för stor eller blir kvar länge.

TS om din häst inte har varit halt så är du ju ingen dålig hästägare! :) Min häst har också haft 1-2 böldar som inte märkts alls trots att han är väldigt mesig och känslig.

Inflammation i läderhuden kan ske med eller utan varbildning. Inflammation med varbildning är hovböld. Självvläkning med uppsugning av var kan ske, och då går det obemärkt förbi och man upptäcker att hästen haft böld i och med tex skoning. Det är då man ser i håligheter och gångar då hovis verkar.

Tack alla för svaren! Jag kände mig urdålig som hästägare när hovis sa "här har han haft en hovböld" Va!? :eek:

Nu känns det bättre igen

Mvh Annika

Liknande trådar

Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
2 184
Senast: MaRomer
·
Hästvård Var hos veterinär igår med rejält halt häst (ej min, hyr henne deltid av ridskolan) och det visade sig vara svårt att få nån rätsida på...
Svar
8
· Visningar
2 238
Senast: Linda_A
·
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 964
Senast: Sirap
·
Hästvård Blir inte klok på hältan som min häst har haft i snart 3 veckor. Det började med att min häst för tre veckor sedan trampade på en sten...
Svar
5
· Visningar
3 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka