Mineraler till unghästar

trofé

Trådstartare
Hur väljer ni mineraler till era unghästar? Genom vad foderleverantören presenterar som "avel/unghäst mineraler", vad ni räknar fram att de behöver, vad som finns i stallet och övriga använder?

Hur doserar ni? Enligt uträkning, på "ett ungefär", enligt fabrikatets rekomendationer?

Ger ni ytterligare vitaminer, mineraler, tillskott utöver ett mineralfoder (räknar inte in hö och kraftfoder som havre och annat spannmål, eller fullfoder). Tex b-vitamin, selen, biotin, linfröolja, annan olja etc?

Undrar om detta specifikt när det gäller unghästar eftersom de dessutom har tillväxten att ta hänsyn till, som inte fullvuxna hästar har.

Sv: Mineraler till unghästar

Vi utgår från grovfoderanalysen och gör beräkningar på Hippocampus. Den foderleverantör vi köper från har tre olika mineraltyper och vi gör "testberäkningar" för att hitta den som bäst matchar vårt grovfoder. Det gör rätt stora skillnader framför allt vad gäller Ca/P-kvot mellan vår leverantörs olika mineraler.

Att utgå från vad andra gör i stallet kan faktiskt vara det sämsta. Orsaken till att de valt sina mineraler kan vara allt från att etiketten var snygg på burken till att de "alltid" använt samma sort.

Sv: Mineraler till unghästar

Jag fodrar med eget hö som inte är analyserat :o , betfor och havre. Dessutom får alla hästarna oavsett ålder linfröolja i maten.
Jag använder en mineralblandning utan vitaminer med en Ca/P kvot som passar till kraftfodret jag ger. Mineralblandningen innehåller även selen och andra spårämnen som hästen behöver. Jag doserar efter rekommendationerna på förpackningen.
Efter jul byter jag mineralerna mot chevinal (som innehåller vitaminer och spårämnen), kalk och fosfor. Då blir det lite "pyssligare" att räkna ut hur mycket Ca och P de ska ha... anledningen till bytet är att man i regel kan räkna med att vitaminhalten i höet sjunkit drastiskt då.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 634
Senast: Irival
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 323
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka