Min pojke är dyslektiker

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Min pojke är dyslektiker

gulan skrev:
ska köpa alla hans studieböcker, hörböcker, videokassetter och alllt annat tänkbart som kan underlätta hans skolgång om inte skolan tänker ta sitt ansvar.
Kommer ni att bo i Sverige??? I så fall har sonen rätt att få det på talbok... Jag har för mig att man har rätt att få allt som finns utgivet i Sverige inläst på band via bibliotetek om man har synskador, dyslexi eller annat sådant handikapp...
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Serietidningar är lättläst utan att bli tramsigt.
Det finns för alla nivåer från små barn till vuxna och t.o.m. pervo.
Så det brukar fungera bra.

Min snart 15-åriga dotter läste textremsa när hon var 9 år och min nu 11-åriga son när han var 6 år.
Men min son skall inte inte jämföras med andra barn.
Han är litet annorlunda, vilket inte alltid är bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Min pojke är dyslektiker

Hej min son kan nog än idag inte hinna med att läsa textremsan på TV (han är över tjugo) men han är jätteduktig på engelska och det tackar han tv för han såg ganska mycket på TV när han var yngre.
Så vill jag svara inte ung att jag lät min son lyssna på talböcker för att han också skulle få njuta av en bok, jag vet också att det är hårt arbete och träning som behövs men man måste också få slappna av med att höra på en bok eller att nån läser texten på TV. Det är också till stor hjälp att vara van att lyssna på band när man ska ta in information i de olika skolämnena eller när man får muntliga prov.
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Kommer ni att bo i Sverige??? I så fall har sonen rätt att få det på talbok...
JA ÄNTLIGEN kommer vi att bo i Sverige!
Och det är just det här med att kunna få ha rätt till de hjälpmedel som finns tillhands för dyslektiker som jag är angelägen om att få han utredning översatt. Så ingen kan säga....ja,ja du säger det och har de dära pappren på italienska som vi inte förstår. Vi vill nog ha det på svenska först.........så går ytterligare några månader.
Att få svar som vill man ha det översatt får man stå för det själv gör att man inte känner sig direkt övertygad om att skola är intresserade av att hjälpa.
Jag vet ju inte riktigt hur procedurerna går till. Om jag ska prata direkt med den skola de ska gå i, eller skolverket. Jag ville ha klartecken från skolverket först, så inte den skolan kan försvara sig med......-Viiii har inte råd.......
gulan
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Är det ordet "man" du retar dig på? Eller att du får bekosta översättningen? Tänk så här - om skolverket skulle ha anställda översättare från alla världens språk skulle det bli mycket mindre pengar kvar till exempelvis speciallärare och hjälpmedel.

Tror som Inte_Ung faktiskt att skolan vill hjälpa - och jag tror att om du går in med attityden "ni är okunniga och lata och vill inte hjälpa min son" så kommer det nog inte att vara till hjälp...

Om nu skolan säger att de inte har råd så kanske de har rätt? Eller vilka andra barn ska bli av med den hjälp och de lärare de behöver för din sons skull, tycker du? OM de nu säger så.
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Jo och jag måste då faktiskt tycka att du är litet fräck här.
Det passar bra att flytta "hem" till Sverige när du behöver den extragoda skola som finns här.
Och så kräva en massa gratis service utan att ha betalat skatt här på massor av år.

Kul att bo utomlands så länge som det fungerar - men kinkar det så sticker man "hem" och kräver en massa rättigheter som man inte har betalat för.

Systemet bygger på att man betalar till det hela tiden.
Både när man har det bra och när man behöver det.
Och det systemet mår inte bra av att man inte betalar till det när man har goda tider för att sedan försöka att utnyttja det när man tycker att man behöver det.

Att du privat får ta och betala för det som övergången från Italien till Sverige kostar, bl.a. den där översättningen, det tycker jag faktiskt är självklart.
Det är ju ditt fria val att bo där du bor samt att sedan flytta.
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Öh,öh,öh,öh.......
Det passar bra att flytta "hem" till Sverige när du behöver den extragoda skola som finns här.
Och så kräva en massa gratis service utan att ha betalat skatt här på massor av år.
Vem har sagt att vi flyttar för att komma åt den extragoda skola som finns? Där är andra omständigheter som gör att vi nu flyttar. Och vad vet du om ifall jag betalat skatt i Sverige eller inte? För det har jag......ganska mycket ochså......utan knussla ochså....gör det så gärna!
Kul att bo utomlands så länge som det fungerar - men kinkar det så sticker man "hem" och kräver en massa rättigheter som man inte har betalat för.
Som sagt.....sååå kul är det inte att vara utlänning, och jag sticker inte hem och kräver en massa jag inte betalt för.
Och visst ska statlig skola ta ansvar för alla barn som kommer oavsett om det är svenska medborgare (som mina barn är), flyktingar eller utländska barn som kanske bara kommer att vistas i Sverige ett par år. Jag menar........ska jag ha dåligt samvete för jag utnyttjat italienska staten och fått en utredning som jag sen så fort den är klar tar med hem till Sverige helt gratis?
Och jag upprepar.....jag betalar gladeligen för allt som har med mina barns skolgång att göra, det har jag råd med. Ville bara säga att det känns lite osäkert att få ett oengagerat svar från skolverket.
gulan
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Är det ordet "man" du retar dig på? Eller att du får bekosta översättningen?
Mer att allt verkar ointressant. När man pratar med svenskar om svenska skolan så är det en negativ bild man får av svenska skolan.
Jag tror ochså att skolan vill hjälpa och jag går inte in med en attityd som -Ni är lata och dumma.
Som jag skrev tidigare så tycker jag det är konstigt att det är en föräldrasak att se till att ett så viktigt dokument får en proffessionell översättning. Jag skulle själv kunna översätta det som står där på ett hyfsat sätt, men skulle det verkligen gälla?
Om nu skolan säger att de inte har råd så kanske de har rätt? Eller vilka andra barn ska bli av med den hjälp och de lärare de behöver för din sons skull, tycker du? OM de nu säger så.
Inga!
gulan
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Enligt de lagar och styrdokument som ligger till grund för dagens skola har ALLA barn rätt till den hjälp de behöver, oavsett om de har diagnos eller inte.

Ta kontakt med skolans rektor så hjälper h*n dig vidare, det är en del av dennes arbetsuppgifter.
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Vad bra då.
Då så kanske du kan ta och lugna ner dig litet.
Märker du inte själv att du vevar i inläggen?
Du har redan eldat upp dig över alla möjliga domedagscenarios där du tror att skolan skall vara både inkompetent och ointresserad.
Och det var när du började hojta om rättigheter och att kräva saker som jag tyckte att det blev litet mycket.

Jag förstår att du är orolig för din son.
Men att gå in i den nya skolan och "kräva sin rätt" tror jag är fel väg att gå.
Att informera om problemen är ett bättre sätt.
Sedan så får skolan fördela sina resurser efter sina förutsättningar och kanske försöka att äska mera pengar till elever med "särskilda behov".
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

gulan skrev:
Jag menar........ska jag ha dåligt samvete för jag utnyttjat italienska staten och fått en utredning som jag sen så fort den är klar tar med hem till Sverige helt gratis?
Nej men för att du klagar på att det har tagit för lång tid.
Du har fått en present, men den var inte fin nog.
Nu så tycker jag att du är ganska så gnällig.

gulan skrev:
Och visst ska statlig skola ta ansvar för alla barn
Självklart.
Och de kommer att göra det också, men på sitt sätt även om du har andra åsikter om hur det skall göras.
Och det får du liksom acceptera.

Och Skolverket kommer inte att visa något intresse i fallet, det är inte på deras nivå med enskilda fall.
Det måste gå genom rektorn på skolan.
Om skolan sedan inte sköter sig, så kan ni klaga på det hos först hos Kommunen som är huvudman och först efter det hos Skolverket.

Du har föresten inte funderat på att hitta någon bra friskola?
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Inte_Ung skrev:
Du har föresten inte funderat på att hitta någon bra friskola?

Många friskolor håller hårt i sina pengar och elever med behov utöver det vanliga är många gånger inte deras önskeelever...
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Du har föresten inte funderat på att hitta någon bra friskola?
Jo, men de få som fanns var kristna, och någon hade inte så gott rykte då jag hörde mig för bland de jag kände.
gulan
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Ni kanske skall fundera över att först hitta en bra skola och sedan flytta dit där den finns?
Mina stora barns pappa kommer att flytta för att mellansonen behöver en annan skola om ett år.
Och han håller just nu som bäst på att försöka välja skola.

Min sons problem är att han intellektuellt ofta står över lärarna (och de flesta andra också).
Samtidigt som han är ett barn och inte bör lyckas med att liksom "ta över".
Han har svårt med att ta undervisning eller order från sådana som kan mindre eller fattar trögare än han själv.
Men vi jobbar på det.
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Jag flyttar tillbaka där jag själv växte upp. Den skolan har ett mycket gott rykte. Jag sökte mig dit pga att jag vet att det är ett bra och lugnt område och att skolan var bra på den tiden jag gick där.
gulan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 690
Senast: fejko
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 241
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 146
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 213
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp