Min pojke är dyslektiker

Status
Stängd för vidare inlägg.

gulan

Trådstartare
Efter två år av utredning (som enligt mig borde ta max ½ år) så har min pojke fått diagnos dyslexi.
Den här utredningen är på Italienska, och nu vill jag att den ska översättas på svenska eftersom han kommer att börja i svensk skola till hösten. Jag har hört av mig till skolverket för att höra hur man gör med sådant här dokument. Var övertygad om att skolverket skulle hjälpa till med det.......men det jag fått till svar var - vill man ha en sådan översättning får man stå för kostnaderna själv!
Vaddå man. Är det inte bra att det redan finns en utredning, där det står precis vad för svårigheter min grabb har, vad han bör få för hjälp och hjälpmedel?
Jag kommer att stå för konstnaderna själv eftersom jag vill att alla berörda ska kunna läsa deras utlåtande av min gosse. Men känner min himmla osäker om det kommer att tas på allvar då man redan gjort klart för mig att vill man ha en översättning får vi själva stå för det.
Kan någon rekomendera bra literatur, eftersom jag känner mig ganska osäker. Jag pratar med min pojke om det här och han tycker inte det är något fel på honom. Tyckte att hela utredningen var fånig och vi fick lirka ganska mycket med honom. Hur ska man på bästa sätt få honom att förstå sin problematik?
gulan
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

börja med att prata med skolan han ska prata med - fanns ett dokument på italienska med en utredning om en elev som ska börja i min klass hade jag KRÄVT att få den översatt som lärare. Vi vill göra det så bra som möjligt inte uppfinna hjulet en gång till!

Några boktips:




Dyslexi för Föräldrar : en Hjälp för Dig Som Har Barn med de Läs- och Skrivsvårigheter av Irene Seth

Det är inte heller fel på din pojk men han har en svårighet och det har vi ju alla! Det finns INGEN som kan allt och har lätt för allt i skolan/världen.

Hans svårighet råkar vara läsningen, vilket han kommer att få kämpa med jämt men han har helt säkert andra sidor som är starka som han också måste få credit för!

Det är inte ovanligt med att man har svårt för att läsa/skriva i varje grupp jag haft så är det minst ett barn som får kämpa mer än andra för att lära sig läsa. Så han är absolut inte ensam om sin svårighet!

Javan, grundskollärare år 2-3
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

tack för ditt svar!
Boktipset ska jag se till att köpa.
fanns ett dokument på italienska med en utredning om en elev som ska börja i min klass hade jag KRÄVT att få den översatt som lärare.
Eftersom vi inte komer förrän i början av augusti så ville jag vara ute i god tid för att ta reda på så mycket som möjligt, så man inte står där sen när allt drar igång och det är så mycket annat som ska fixas.
Hoppas min unge får en lärare som du som vill veta vad som står i pappren. Jag kan säga i stora drag vad som står där, men det är mycket fack språk och väldigt mycket om hur just utredningen gått till, vad man testat honom på, vad han svarar bra på, vad som är jobbigt och hur man kan underlätta hans skolarbete.
gulan
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Hur gammal är din son? Vilken klass är det han ska börja i?

Jag fick diagnos dyslexi sista året på gymnasiet, då hade jag tragglat mig genom hela grundskolan och gymnasiet och slitit hund - med "medelmåttiga" betyg. Jag fick diagnosen 1995 och anledningen var att det kom en lärare till den privatskola jag gick på som själv hade en dotter med grav dyslexi. Jag fick specialträning utöver lektionstid, och faktiskt så fick jag det även när jag fortsatte att studera på högskolan ett år efteråt!!!

Såhär i efterhand kan jag ju ändå konstatera att "jag är nog inte helt dum i huvudet ändå, även om det tar lite längre tid för mig att lära än många andra". Med många universitetspoäng och arbete inom information/marknadsföring så kan man väl ändå säga att jag har klarat mig ganska bra, trots min dyslexi. Å andra sidan har jag lagt ner mycket tid, tränat, tränat och tränat. Jag har alltid tyckt om att skriva och läsa, det vete tusan hur det skulle gått annars.

Min erfarenhet från skolan idag är att de flesta lärare vet vad dyslexi är, men det finns inte resurser att hjälpa dessa barn i den utsträckning som de behöver - och det är ju väldigt individueller. Mycket ansvar läggs därför på föräldrarna, eller barnet.

Nu vet jag ju inte hur grava problem din son har och hur de yttrar sig, men försök att uppmuntra honom att läsa och skriva. Hitta böcker om det han är intresserad om. Försök att hitta bra studiemetod för honom (för mig funkade det exempelvis att plugga glosor med att hitta assosiationer eller melodier - ex. svenska snäll och engelska kind, är man snäll så klappar man någon på kinden).

Något som jag också tänker mycket på är att jag la ner oerhört mycket tid på att grubbla och jämföra mig med andra. Varför kan Ida vara i stallet hela kvällarna och plugga en kvart innan provet, och skriva alla rätt - och jag läser och läser och läser.. och får ändå inte godkänt?

Stötta honom så gott ni kan, och uppmuntra honom hela tiden - och försök hitta något som han faktiskt är bra på! Simma, sjunga, lära sig saker utantill...
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Tack för du delade mde dig av dina erfarenheter!

Han är 11 år och ska gå om femman.
När han började i första klass så märkte jag snabb att -här är någonting som inte stämmer. Länge trodde jag det berodde på att språket. Jag tog upp det redan då med lärarna om att kanske se upp lite extra med honom. Både lärare och jag trodde ochså att det kunde bero på att vi hela tiden pratar svenska hemma, och att italienska ordförståelsen kanske blev lidande. Vi blev rådda att prata italienska hemma? Vilket vi aldrig gjort. Jag menade att det är skolans uppgift att se till att han föstår lektionerna. JAG kan inte lära mina barn ett annat språk. De pratar ju som en infödd. Själv pratar jag som en.......utlänning.
I tvåan och trean så blev problemen tydligare då de andra baren drog iväg och han blev efter. Skriften var bedrövlig. Vände ofta på bokstäver, tappade och kunde ibland själv inte kunna läsa det han skrivit. Han fick ju givetvis skäll för han slarvade....han har ju så bråttom med allt, svårt med koncentrationen. Läsningen ska vi inte tala om. Han försökte dölja genom att läsa snabbt. Det lät monotont och stakade sig hela tiden. Vi övade/ övar en hel del hemma men med utan resultat tyckte jag. Och så är han otroligt svår att få intresserad. Jag har köpt lättlästa böcker om sånt han tycker är kul, fotboll, hajar....men det är som att jobba med segt tuggummi tycker jag.
I slutet av trean (Maj) så startade utredningen så smått. I April i år fick vi diagnosen.
Han har haft det otroligt tungt i skolan. Jag har försökt så gott jag kunnat att hjälpa men det är jättesvårt på ett annat språk, och min förhoppning är att det ska bli lättare i Sverige.
Vi har kommit överrens om att i sommar så studerar vi svenska. Efteråt ska han få ett nytt gameboy spel, och det går riktigt bra. Vi övar just nu sj-ljudet och g- ljudet. Han brukar upprepa ordet som det låter och då går det ganska bra. Men han vänder fortfarande b och d, p och q och e är svårt med. Om någon vecka ska han även börja lätt med dator och lära sig rätt handfattning på tagentbordet, så han kan skriva mer på dator då det är jobbigt för honom att skriva.
Han är lite bekymmrad över det här själv. Han sa igår tex........men den här sjukdomen......och jag förklarade att någon sjukdom är det inte osv.
gulan
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Min ena son är grav dyslektier och han har klarat att gå nv programmet på gymnasiet.Det som har varit till störst hjälp är att han fick stöttning av psykologen och logopeden som gjorde utredningen, de talade om för honom flera gånger att han var smart och att han kan bli vad han vill,kanske ingen lysande journalist men även det skulle han kunna bli.Vi lät honom få mycket talböcker när han gick i skolan för att han också skulle få njuta av en bok.
Det som jag som förälder gjorde var att hela tiden bevaka vad han fick för hjälp i skolan och att hela tiden försöka vara steget före. Finns nästa årskurs bok på band , finns det som de ska prata om på video är datorn till hjälp osv. Angående din utredning så kanske rektor på din sons skola vill betala översättningen. Lycka till
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Min son har också svårt att skriva och han skulle enligt sin utredning inte behöva skriva så mycket för hand utan skulle ha dator eftersom det gick så mycket energi till att forma bokstäverna.Du kan gå in och begära att han får en bärbar dator som hjälpmedel i skolan. Kolla även med olika fonder för att få dator till honom för privat bruk.
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Jag tycker inte att du skall oroa dig.
En bra Svensk skola fixar det där alldeles själva utan någon utredning.
De har liksom egna ögon att se med.
På en sådan skola så skulle de ha reagerat så tidigt att ingen utredning hade behövts.
De har sedan särskilda program som används och fungerar.

Om skolan trasslar och inte riktigt tar det ansvaret eller har kompetensen att avgöra detta, så kan det vara dags att vifta med det Italienska papperet.
Och det är ju alltid rätt att informera lärare och rektor om problemet och att dokumentet finns.
Ju förr dess bättre.
Det ger skolan en möjlighet att planera för den extra undervisning som kan behövas.

Kontakta rektorn så fort det går.
Helst så skulle de nog velat veta redan före sommarlovet.
Är rektorn på semester så kan det finnas någon skiolansvarig på kommunkontoret som kan hantera informationen.

För övrigt så är dyslexi inget större handikapp när man har lärt sig att ta kontroll över det.
En billig bärbar dator kostar runt 6000:- (billigare begagnad), en summa som de flesta faktiskt kan spara till.
Den behöver inte klara av de nya flaschiga spelen, den behöver bara kunna köra Word.
Och den löser i princip problemet.

Jag kan producera stora mängder text på dator.
Men med papper och penna så blir det bara kråkfötter a'la förstagluttare.
Och det går så lånsamt att minsta lilla brev är en pina att skriva.
T.o.m. fylla i blanketter för hand är bökigt.

Inte_Ung, vuxen dyslektiker.
Fråga om du undrar något, så skall jag svara.

Mitt problem beror bl.a. på att jag blev omtränad från vänsterhänt som liten.
Jag fick då den högerhäntes vänsterhand och den vänsterhäntes högerhand.
Vilket är litet opraktiskt.
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Vänd dig till svenska dyslexi föreningen har inte deras nummer men sök på internett eller 118 118. Dom är till för att kunna svara på frågor och ge råd. Lycka till
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

gulan skrev:
Efter två år av utredning (som enligt mig borde ta max ½ år) så har min pojke fått diagnos dyslexi.
Den här utredningen är på Italienska, och nu vill jag att den ska översättas på svenska eftersom han kommer att börja i svensk skola till hösten. Jag har hört av mig till skolverket för att höra hur man gör med sådant här dokument. Var övertygad om att skolverket skulle hjälpa till med det.......men det jag fått till svar var - vill man ha en sådan översättning får man stå för kostnaderna själv!
Vaddå man. Är det inte bra att det redan finns en utredning, där det står precis vad för svårigheter min grabb har, vad han bör få för hjälp och hjälpmedel?
Jag kommer att stå för konstnaderna själv eftersom jag vill att alla berörda ska kunna läsa deras utlåtande av min gosse. Men känner min himmla osäker om det kommer att tas på allvar då man redan gjort klart för mig att vill man ha en översättning får vi själva stå för det.
Kan någon rekomendera bra literatur, eftersom jag känner mig ganska osäker. Jag pratar med min pojke om det här och han tycker inte det är något fel på honom. Tyckte att hela utredningen var fånig och vi fick lirka ganska mycket med honom. Hur ska man på bästa sätt få honom att förstå sin problematik?
gulan

Men det är väl inte så konstigt? Det är ju du som vill nåt, så då får du översätta? Det är ju samma sak om man vill använda utländska betyg eller så, då måste man ju också översätta dem.
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Vår pojke lyssnar ochså en hel del på hörböcker. (hela familjen förresten) Men vi läser lite varje dag ochså. Hans största frustration just nu är att han inte hinner läsa texten på tv. När började din son kunna det? Ibland om det är en bra film, brukar jag läsa, fast jag skulle vilja att han började lite själv. Även om han bara hinner med några ord.
Det där med att höra sig för om nästa årskurs var bra.
Det står i utredningen att han borde få arbeta mycket med dator, just för att slippa skriva själv eftersom det tar lång tid och är jobbigt för honom. OCH att det är depprimerande att inte själv kunna läsa vad man skrivit!
Tack för ditt svar
gulan
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Jag vet att du är dyslektiker så jag hoppades på ett svar från dig.
Om skolan trasslar och inte riktigt tar det ansvaret eller har kompetensen att avgöra detta, så kan det vara dags att vifta med det Italienska papperet.
Och det är ju alltid rätt att informera lärare och rektor om problemet och att dokumentet finns.
Jo fast jag vet hur det går till. Allt tar sån förbannad tid. Och även om en termin känns långt tid för en unge så tycker jag att den bara är några veckor. Vill inte kasta bort någon tid alls. Utan vill att allt ska vara klart och förberätt. Vi har kontaktat skolan och rektorn vet att två utländska barn kommer till skolan. Det här är två barn som enbart pratar bra svenska......stavning inget alls och ordförståelse....ja det har jag svårt att bedömma. Så man hoppas ju även stöd för båda barnen i svenska.
Och självklart duger en dator som enbart klarar word.
Så du är ochså vänsterhänt...jag med.
gulan
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Men det är väl inte så konstigt? Det är ju du som vill nåt, så då får du översätta?
Jo det är jättekonstigt!! Det är jag som vill........men min son som behöver......för att klara sin skolgång. Och det är skolans plikt att se till att alla elever kan klara skolan.
Det är ju samma sak om man vill använda utländska betyg eller så, då måste man ju också översätta dem.
Nej det är inte samma sak. En liknelse skulle vara om jag som svensk medborgare, bott utomlands och fått cancer och har med mig hem dokument som talar om vad läkarna gjort för undersökning, vilka resultat de kommit fram till, alla analyser, och vad för slags terapi och medicin de gett mig, och vad de rekomenderar för framtiden........och jag får till svar........vill man ha en översättnig för man stå för det själv.
gulan
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Ja, det vore väl inte konstigt? Det ligger väl i ditt intresse att du får rätt behandling? Det kan ju vara så att de ändå vill göra en egen bedömning, och inte känner att de har så stor nytta av den italienska utredningen, vad vet jag.
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Det kan ju vara så att de ändå vill göra en egen bedömning, och inte känner att de har så stor nytta av den italienska utredningen, vad vet jag.
Har du förstås rätt i. Jag tycker bara att det vore slöseri med tid och pengar. (i båda fallen) En utredning tar lång tid och det kostar bra mycket mer än en översättning. Tror jag i alla fall.
Jag kommer att översätta det oavsett om skolan betalar eller inte......eftersom jag har råd med det. Med egen dator ochså.........ska köpa alla hans studieböcker, hörböcker, videokassetter och alllt annat tänkbart som kan underlätta hans skolgång om inte skolan tänker ta sitt ansvar.
Om jag hade haft mindre resurser hade min ända chans (att se till min son får sina rättigheter i skolan) varit att propsa på en ny utredning. Som dels skulle vara jobbig för honom själv och kosta en hel del pengar för samhället.Slöseri! Så tänker jag i alla fall.
gulan
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Du, underlätta inte för honom genom talböcker och att läsa textremsorna på film.
Det enda som kan hjälpa din son är nämligen den egna motivationen.
Han kommer att ta emot hjälp när han känner att han slår i väggen.
Och det måste han göra, för annars så kommer han inte att vara beredd att göra allt det hårda arbete som kommer att krävas.

Han är 11 år, han måste själv ta ansvar för att jobba med detta.
Läsa, läsa och läsa igen.
Han skall läsa högt för er, inte tvärt om.
Börja med serietidningar, som är mycket handling för litet text.
Jag har med hårt arbete tillägnat mig det skrivna ordet.

Även om man skulle önska det, så finns det tyvärr inga genvägar.
Berätta för sonen varför det är jobbigt för honom med att skriva text.
Erbjud en dator och hjälp.
Resten är faktiskt upp till honom.
Inte till lärarna.
De kan inte banka in skrivkunnighet i sina elever.
Eleverna måste själva göra jobbet.
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

gulan skrev:
Så du är ochså vänsterhänt...jag med.
gulan
Jag var vänsterhänt.
Numera så är jag ohänt.
Jag skriver med en högerhand som beter sig som en vänsterhand tränad till att skriva.

Jag tror att det blir trassel i hjärnan om man tränar om en sådan sak på barn.
Så att skrivcentrum blir tillrört.

Jag har även MYCKET stora problem med höger och vänster.
Det är den biten som vänder på bokstäver och kastar om bokstäver.
När jag var liten så var det ett lotteri om jag skrev mitt namn rättvänt eller fullständigt spegelvänt.
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

gulan skrev:
Om jag hade haft mindre resurser hade min ända chans (att se till min son får sina rättigheter i skolan) varit att propsa på en ny utredning. Som dels skulle vara jobbig för honom själv och kosta en hel del pengar för samhället.Slöseri! Så tänker jag i alla fall.
gulan
Jag tycker inte att du skall vare sig underskatta skolan eller måla fan på väggen.
Din son har en diagnos.
Jag är helt övertygad om att skolan vet vad de skall göra bara utifrån det faktumet.
Min erfarenhet av skolan till mina barn, är att de är mycket kompetenta att lösa sådana här saker.
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Jag svarar ofta då han frågar -vad säger dom, vad ville han osv....prova läs själv. Och visst han provar, men hinner ingenting, och då ger han upp.
När börjar de flesta barn förresten läsa textremsan?
Och det måste han göra, för annars så kommer han inte att vara beredd att göra allt det hårda arbete som kommer att krävas.
Jag förstår det. Men det har varit så jobbigt hittills i skolan för honom med oförståeende lärare. Jag vill så gärna att han ska få lust till att lära. Allt som har med skola och studera är som att.....dra i segt tuggummi. Tempot och kraven på barnen här är bra mycket högre än i Sverige. Och visst har även italienare dyslexi och jag tycker det är konstigt att lärarna inte kunnat lägga ihop ett och ett.
Läsa, läsa och läsa igen.
Han skall läsa högt för er, inte tvärt om.

Och det gör vi. Varje dag läser han ett litet stycke för mig. Flera sidor går inte. Men serietidningar vore något.
 
Sv: Min pojke är dyslektiker

Har man dyslexi har man rätt till att få hjälpmedel för att klara av skolan... Min bästa vän pluggade och pluggade och pluggade hon gjorde inget annat än det... Tillslut, julen i 9:an så orkade hon inte mer, utan de kontaktade kuratorn på skolan... Hon hamnade på dyslexi utredning... Där skakade de på huvudet och sa vilka betyg du har :) ...

-Ja visst är det usla... -USLA?????? Du kan inte ha gjort annat än att plugga med dessa höga betyg (enbart 2: or och 3: or).... När hon kom tillbaka med resultatet från utredningen svarade skolsyster. -Det såg jag redan i sjuan... :crazy: :devil: Tack så :devil: mycket för hjälpen... Det här var 97 och efter det har det börjat hända saker inom skolan

Gymnasiet fick hon allt inläst på band (vilket man har rätt till) och genast fick hon super fina betyg... Jag vet att man som dyslektiker har rätt att få hjälpmedel... Skall höra med personen om hon har bra länkar till uppgifter...

Kan man inte läsa så är det inte så lätt... Spec om man inte förstår vad man läst...
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 690
Senast: fejko
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 241
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 146
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 213
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp