min nakenhund tappar hår!!!

Seabaz

Trådstartare
På tassarna!

Hans sockor förfaller... Vad kan det bero på?
Kan det ha nåt med att göra typ vägsalt?
Eller bara slitage av skit på marken?

Jag har själv råkat dra bort en kalufs från ena tassen när jag skulle kamma och det var en tova... men nu ikväll såg jag att det fattas hår på ena baksockan också!

Kan det bero på nåt annat?
Kan man motverka vardagligt slitage på nåt sätt?
Jag spolar tassarna på honom om han är siktigt skitig efter en tur...

Sv: min nakenhund tappar hår!!!

Min kines tappade inte sockarna men väl cresten förra vintern för att hon var torr i "hårbottnen". Kanske det kan vara lite samma med sockarna, att salt och vatten torkar ut huden lite?

Hmm.. mycket möjlgt!

Har du nåt tipps på något som man kan smörja in med? Något som kommer ner i hårbotten (både crest och sockar) för han är lite torr faktiskt....

När du badar honom så kan du ta lite olivolja eller barnolja och sätta på benen/tassarna och låta honom stå ett tag (ungefär som en inpackning), huden hinner suga åt sig en del då den är blöt. Dock så måste man använda rätt varmt vatten sen för att det inte ska bli så mycket rester kvar i crest/sockar.
Annars så kan man smörja med vilken hudkräm som helst i princip, jag gillar Decubal (från apoteket) eftersom den är så fet. Kan bli lite kladdigt i crest/sockar ett tag men jag tycker ändå att det som "sugs in" och försvinner rätt snabbt.
Vill man inte hålla på och joxa utvärtes så fungerar det ju även att ge något invärtes som tex. Viacutan Plus. Ger min hund det och jag har märkt en klar förbättring i huden (och därmed också i sockar/crest/svansplym).

Vår nakna tik vi hade tappade sitt hår när hon blev äldre. hur gammal är din vovve?

jag dränker alltid min hund i olivolja när jag badar han och det har blivit såå mycket bättre med både hy och behåring. sockorna är så torra i vanliga fall så håren har gått av så han har varit nästan kal på tårna.

men olivolja är guld värt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka