min lilla lägenhet

Gravinda

Trådstartare
Den 14e januari får jag nycklarna till min alldeles egna lilla etta på 40m2.
Jag flyttar hemifrån och behöver möbler och verktyg och duschdraperi och diskställ och gardiner och skålar och en soffa...
Men mest av allt så skulle jag behöva få min lilla luddiga bild av hur jag vill ha det klart.

badrum och kök är fräscha, det är inget som behöver fixas eller bytas in första taget. Dock MÅSTE tapeten bytas, den är typ gulvit med fingeravtrycks-stora blommor i rött och grönt.

Till köket har jag hittat en tapet, vit med ljusturkosa blommor med silver och gråa liners. Har ett gammalt pelarbord från 50-talet som just nu är terrakotta brunt (min bror fick hjärnsläpp) som ska målas knall turkost. Sen får vi se om jag ska ha björk (bänkskivan är i björk) på stolar mm eller om jag ska slipa och betsa vitt.
Sammanfattning; jag är lite neutral, lite kitsch, lite shabby, lite
modern.

Turkost vet jag att jag trivs med och inte tröttnar på eftersom alla mina tatueringar är turkosa och älskar dom.
Det är min trygghets färg, så som alla andra verkar känna om vitt.
För mycket vitt gör mig nipprig, vill ha lite vita möbler men inte vita väggar.
Jag är lite inne på beige-brun-turkost (vitt)
eller purpur-grått-turkost.
Jag har söderläge och stora fönster, så en lite mörkare ton på färgerna.

Är jag galen?
Hur ska jag få ner mina tankar mer rejält?
Hur gjorde ni när ni skulle inreda?
 
Sv: min lilla lägenhet

För det första 40 kvadrat är relativt stort för att vara etta (haft det själv).

Bordet hade jag haft turkost förutom skivan den hade jag slipat ner och lackat bara OM den också är björk annars hade det få vara turkost i en mörkare nyans eller mörkbrunt betsat!
Stolar till det hade jag låtit vara samma som skivan, gärna mörktbetsat. Det neutraliserar det i övrigt ljusa köket och går väldigt bra ihop med turkost. :d

Färger hade jag valt endast beige och brunt om det är en hyresrätt och sen haft tavlor i turkosa färger!

Ang säng - kom ihåg någon slags avskärmning för att få en lugn hörna vid den.
Gärna en bokhylla som då även är förvaring och dessutom släpper igenom ljus till sängen även fast den skymmer insikt i din myshörna.
 
Sv: min lilla lägenhet

Jag är i precis samma sits. Får nycklarna till min etta med kök (41 kvm) på måndag. Tar gärna också lite tips. Har fixat mitt blivande soffbord idag som är en gammal brudkista :)
 
Sv: min lilla lägenhet

Vad har ni för planlösning på lägenheterna, med eller utan sovalkov, dörrar att ta hänsyn till?
 
Sv: min lilla lägenhet

lägenheten är en bostads rätt, den har ingen sovalkov utan jag tänkte dela av rummet med en "expedit" från ikea. Mitt stor rum är rätt litet kanske 4,25m x3,75m. Det är en klädkammar dörr, en balkongdörr och en dörröppning utan dörr till hallen.

Den södra väggen är fönster och balkong dörr, balkongen går längst med den väggen.
Den östra väggen har klädkammardörren och dörröppningen till hallen.
Den norra väggen är hel, likaså den västra väggen som är den största väggen.
I det nordvästra hörnet tänkte jag ha min lilla sovhörna.

i sov hörnan tänkte jag ha en tapet/färg för att skilja av från vardagsrummet, så det känns mer som två minirum.
i vardagsrummet tänkte jag ha en annan tapet antingen då på västra väggen eller på östra, tänker mig en riktigt maffig fondvägg. Va nu på kvällen och kollade och hittade ett par intressanta.
Har inhandlat en platt tv att slänga upp på den östra väggen, tänkte skaffa vinkelbart stativ så jag kan dels kolla från sängen och dels från soffan.
Soffan får hamna längst den västra väggen.
Köket är stort så där får jag plats med ordentligt matbord och stolar samt en liten arbetshörna.


jag tänker att det borde kännas mindre rörigt om man har en rödtråd genom lägenheten, även om man tänker att det är en "tvåa" och försöker skapa två rum, så känns det ändå bra med en enhetlighet.

min röda tråd får bli turkost. Det är färgen jag kommer tillbaka till hela tiden. Men stalltjejjerna och familjen säger alla att jag ska köra på neutrala saker som svart och vitt "för man tröttnar".

Vill så gärna att det blir rätt från början nu när jag verkligen kan starta från scratch.
 
Sv: min lilla lägenhet

Har du tänkt måla eller tapetsera sovutrymmet?

Om du tapetserar och har en mönstrad tapet kan du även ta och göra några tavlor av tapeten och ha i övriga rummet så du får ett sammanhängande?! :)

Jag tror inte du tröttnar på turkos, det är en ljuvlig färg! :)
 
Sv: min lilla lägenhet

haha du är helt inne i mina svängar!
Jag hade tänkt ha en lång hylla antingen under eller över tv'n där jag tänkte tapetsera insidan med sovrums tapeten. Sen tänkte jag även ha en spegel mitt emot rumsavdelaren så den kommer att spegla sovrumstapeten om man sitter i soffan.

Va bra att du tycker det! :)
känns som att jag landat lite, igår så fick jag lite panik.
Typ hur ska jag veta vilken soffa jag vill ha om jag inte vet vilken färg på väggarna.
 
Sv: min lilla lägenhet

tapeterna jag valt är: osborn and little, w5603-03 & w5456-02.
där 5603 tänkte jag ha i sovhörnan och 5456 i vardagsrummet, och måla övriga väggar i en mörkare latte färg.

det blir väl bra?
 
Sv: min lilla lägenhet

Ska du ha en väggfast hylla så tycker jag över TV. Iofs har du en väggfast tv hade jag nog valt under, eller varför inte både och?! :)
Satsa på en brun soffa, mörkt brun - det håller sig bra oavsett vad du har på väggarna! :)

Vem har dom tapeterna? :p
 
Sv: min lilla lägenhet

nordsjö ide och design var jag till, hon var jätte trevlig och hjälpte bra. Det är en väldigt fiiin prislapp på skiten, men jag kommer ju inte ha mycket möbler och vill ha det lite lugnt på väggarna. (galen katt som hoppar och klättrar) så då får de vara värda priset.

Jag kunde inte lägga upp bilder, som du kanske minns så är jag inte så haj på alla bukefunktioner :p, gjorde ett ärligt försök dock och om man googlar på artikel nummren och märkes namnet får man fram dom i rätt färg osv.

det blir en vägg tv, jag vet inte hur det blir om det blir över eller under, ev tänkte jag ha en skänk under tv'n med förvaring och då kanske det blir trångt att slänga in en hylla emellan den och tv'n, annars blir det nog ovanför.
funderade också på om jag vill ha med min fula billy hörnbok hylla och måla om den och tapetsera insidan av baksidan. då skulle den få stå i hörnet mellan klädkammardörren och balkong dörren.
Annars kommer jag ställa en lite grövre stol där, typ skinnymodell av fotölj.

Ang bordet så lär jag skaffa ett nytt, tog mig en tur till stugan och kollade på det, dels så var det i laminat, och laminaten hade spruckit.. bliiiir lite väl mycket jobb och pengar för att det ska vara värt det. Så nu hoppas jag på att det ska komma upp nå liknande på blocket.:bump:

och sen på söndag börjar rean på ikea, snacka om braig timing!
 
Sv: min lilla lägenhet

min röda tråd får bli turkost. Det är färgen jag kommer tillbaka till hela tiden. Men stalltjejjerna och familjen säger alla att jag ska köra på neutrala saker som svart och vitt "för man tröttnar".

Det gör man inte. Däremot börjar man fundera varför alla andra har det så stramt och stelt hemma. ;) Jag hade också turkos som huvudfärg i min etta men jag ville ha karibientema så matchade glatt med knallrosa, limegrönt och marinblått. :D Jag var kanonnöjd med det i fyra år, det blev verkligen "hemma".

Gillade verkligen tapeterna du hittat, det kommer bli jättefint!

I övrigt tycker jag att MikaTela har bra idéer, jag kompletterar väl med lite vuxenpoäng och rekommenderar dig att skaffa en soffa med avtagbar klädsel som går att köra i maskin... :p

Och ta en massa bilder och lägg ut, både före och efter! (Så svårt är det inte. ;))
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp