Min islandshästhäst skubbar manen, vad ska jag göra?

anmo

Trådstartare
Som rubriken lyder så skubbar min foderhäst, en islandshäst, sin man. Detta har jag sett upphov till i stallet och även efter att hon varit ute i hagen. Det är förstås oerhört tråkigt, tycker jag, då islandshästen är "känd" för sin långa, vackra man medan hennes hela tiden blir bortsliten! Även pannluggen är i kortaste laget, trots att vi varken klippt eller ryckt manen på henne. Ägaren har sagt att hennes man har varit mycket längre när hon gick hos henne, därför undrar jag om det kan vara något med stället hon står på nu? Hos ägaren gick hon tidigare på lösdrift medan hon nu står uppstallad, kan det ha med det att göra?

tacksam för svar! :)

Sv: Min islandshästhäst skubbar manen, vad ska jag göra?

Islandshäst med eksem är väl knappast någon världsnyhet?

Gå in på islandshästforumet och sök och fråga så får du nog massa tips!! :)

Finns det mycket insekter där hästen står?? Hästen har flyttat från ägarens lösdrift till det stall du har - det kan finnas skillnader i miljön som påverkar. Hästen kan också fått pälslöss. Svårt svara på vilket det kan vara. Hur är miljön där hästen står nu jmf mot förut??

Islandshäst med eksem är väl knappast någon världsnyhet?

Gå in på islandshästforumet och sök och fråga så får du nog massa tips!! :)

Ägaren hävdar att hon inte haft eksem tidigare och trodde inte att det berodde på det.

Finns det mycket insekter där hästen står?? Hästen har flyttat från ägarens lösdrift till det stall du har - det kan finnas skillnader i miljön som påverkar. Hästen kan också fått pälslöss. Svårt svara på vilket det kan vara. Hur är miljön där hästen står nu jmf mot förut??

Förut gick hon ju på lösdrift vid en gård i skogsmiljö medan hon numera står uppstallad på en storanläggning. Jag vet inte om skubbandet kan vara en ovana hon fått genom att hon står uppstallad och därför inte får gå ute lika länge?

Låter som (början?) på eksem. Läs på om det och vidta åtgärder (eksemtäcke t.ex.) innan det blir värre.

Tror inte på att skrubbandet skulle vara en ovana, skrubbar de så kliar det. Möjligen om hon reagerar på något i stallmiljön då och det därför kliar, men jag tror mer på "vanligt" islandshästeksem.

Granska pälsen noga, om det är ohyra (löss) så borde du se dem eller deras ägg om du tittar noga.

Förstår vad du skriver. Frågan är - är insektstrycket annorlunda mot förut? Mer eller mindre?

1- En häst KAN utveckla eksem genom att byta miljö om insektstrycket är högre än på förra stället.

2- Den kan vara stressad.

3- Det kan vara pälslöss. Mycket vanligt bland långhåriga raser.

Hästen kan utveckla eksem pga yttre omständigheter, tex byta stall.
Det kan även komma för att den inte mår bra inuti, stress, foder mm..

Ta hjälp av kunnigt islandshästfolk även om andra raser också kan drabbas av det så är islandshästen extra utsatt verkar det som.
Jag är ingen expert men islandshästar födda på island är mer utsatta än svenskfödda har jag hört.

Det kan vara soleksem också och inte pga insekter. Solexem är ganska vanligt på ponnyer

Det kan vara soleksem också och inte pga insekter. Solexem är ganska vanligt på ponnyer

Men soleksem ger brännskador på ljusa tunn hyade ställen och partier, så det lär det väl inte handla om som det låter på beskrivningen.

Tack för alla tips! :D Ósk är svenskfödd och har aldrig haft problem med eksem tidigare, men jag ska kolla runt lite om det ändå. Insekter fiinns det snarare mindre av här än hos ägaren..

Då är det troligtvis pälslöss. Ofarligt men tråkigt. Löss kan man få någon gång också men inget jag drabbats av mer än en gång på en importhäst för 20 år sedan.

Det finns också svenskfödda eksemhästar, men det syns normalt de första åren.

Då är det troligtvis pälslöss. Ofarligt men tråkigt. Löss kan man få någon gång också men inget jag drabbats av mer än en gång på en importhäst för 20 år sedan.

Det finns också svenskfödda eksemhästar, men det syns normalt de första åren.

Ska googla på det ;) Tack!

Var otydlig. Vanliga blodsugande löss har en av mina hästar fått. Pälslöss däremot kommer o går, särskilt på senvintern/våren. Många långhåriga hästar får dem, alla drabbas inte och det smittar inte från häst till häst.

Men soleksem ger brännskador på ljusa tunn hyade ställen och partier, så det lär det väl inte handla om som det låter på beskrivningen.

Jo det också men jag vet nog åtminstone två stycken som har ponnys som kliar av sig man och svans och skyller på "soleksem". Men dom kan ju ha fel.

Jo det också men jag vet nog åtminstone två stycken som har ponnys som kliar av sig man och svans och skyller på "soleksem". Men dom kan ju ha fel.

Ja som sagt, soleksem är egentligen brännskador, varför de skrubbar av sig manen och svansen har nog en annan historia än att det är solen tyvärr.
Förr trodde man ju så, men vet idag bättre när det gäller just man och svans kliandet.

Som rubriken lyder så skubbar min foderhäst, en islandshäst, sin man. Detta har jag sett upphov till i stallet och även efter att hon varit ute i hagen. Det är förstås oerhört tråkigt, tycker jag, då islandshästen är "känd" för sin långa, vackra man medan hennes hela tiden blir bortsliten! Även pannluggen är i kortaste laget, trots att vi varken klippt eller ryckt manen på henne. Ägaren har sagt att hennes man har varit mycket längre när hon gick hos henne, därför undrar jag om det kan vara något med stället hon står på nu? Hos ägaren gick hon tidigare på lösdrift medan hon nu står uppstallad, kan det ha med det att göra?

tacksam för svar! :)

Svårt med klåda på hästar. Hitta ett bra "knottmedel" som kanske kan funka , inte alltid det gör de ändå. Ett bra täcke som skyddar väl. Jag brukar duscha min ofta på sommaren och shampoonera med ett medel som jag hittat på apoteket som funkat väldigt bra . Har ej namnet i huvudet dock:(

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 968
Senast: Imna
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 073
Senast: Nirvana
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 460
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 942
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈