Min hund är så snäll..

Sv: Min hund är så snäll..

För min skull får hundar gärna gå lösa, MEN då måste ägaren ha sån pli på sin hund att den kommer när han/hon kallar på den. Jag och min sambos dotter var ute och red för ett tag sedan, och plötsligt kommer en pigg och glad hund springande mot oss. Våra hästar är inte rädda för hundar, men man hajar ju till i en sådan situation.

Ägaren kommer efter ett tag i sällskap med flera personer. Hon ropar på hunden i säkert 5 minuter utan att den reagerar nämnvärt. Vi har stannat våra hästar, eftersom vi inte vill komma ridande rakt på ett sällskap där någon kanske är rädd för hästar. Så där står vi med våra hästar, hunden står en bit framför oss och skäller sig hes. Jag blir lite irriterad och muttar något om att ska man ha hund så får man baske sig antingen har pli eller koppel på den...

Senare får ägaren tag på sin hund och vi kan lugnt och säkert passera varandra. Hon säger: "Jag såg inte att ni kom", mitt svar: "Jag förstod nästan det" :)

Detta var ingen farlig situation för oss, men tänk om hästarna varit rädda för hundar och det hänt en olycka?

Så, har du pli på din hund, låt den springa lös. Men är du osäker, ha koppel på. Sedan kan hunden vara hur snäll somhelst. En del är rädda för hundar och det måste man respektera. Samma sak gäller med hästar. Jag stannar alltid min häst en bit in i kanten när jag möter fotgängare.

Det går inte att jämföra med andra fobier såsom matfobier eller fågelfobier (som jag sett att andra gjort här), för dem kan inte andra personer kontrollera på samma sätt. Att ha sin hund under uppsikt är däremot något som alla hundägare kan.
 
Sv: Min hund är så snäll..

ibland undrar jag hur folk tänker.. våran hund är världens snällaste och har inte gjort en fluga förnär men det vet ju inte andra... ibland när vi är ute kan det springa fram folk som ska hälsa på den söta valpen och räcker fram näven innan vi hunnit blinka... vad händer om han biter då?? då är det ju vårat fel.. tacka vet jag folk som har hundvett och faktiskt frågar först och låter oss förbereda genom att sätta honom ner och lugna honom då han blir så jätteglad av att träffa andra såväl människor som hundar.. en heder till alla er som tänker ett steg till :bow:
 
Sv: Min hund är så snäll..

*KL*

Idag när jag gick till stallet kommer grannens unghund springandes till mig och matte står cirka 50 meter bort. Jag vet att hunden är snäll men jag vill inte ha den hos mig.

Min pappa var ute och gick när det kommer fram en lös stor hund som ställer sig en halvmeter ifrån honom och morrar och skäller. Pappa som inte är rädd för hundar höll på att skita på sig och sa ganska irriterat : KANSKE läge att koppla hunden.
Då säger hundens ägare : sådär hälsar han på alla, han är jättesnäll.
Pappa: Men hur FAN ska jag kunna veta om hundfan är snäll eller inte?!

Jag pratade med en polis för ett tag sen och hans sa att man INTE får ha hundar lösa i statsplanerat område dvs. allt område som det finns villabebyggelse.

Jag är hundvakt ibland åt en hund som är stor och tuff utåt sätt men egentligen är en mes och väldigt osäker (han är alltid kopplad), han är ingen slagskämpe men kommer det en hund som kanske bara vill hälsa så kan jag inte garantera att han inte biter (jag tror inte att han biter, som sagt han ser bara stor och tuff ut men jag kan aldrig vara 100% säker).
Och då blir jag skitsur när nån har sin hund lös och inte har koll på den.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Ja..det verkar ju vara din allmäna inställning.

Men snälla du..detta är ett internetforum..du vet ingenting om min kapacitet som hundägare..du har ingen aning om hur seriös/oseriös jag är. det är lätt att verka vara den perfekta hundägaren på internet som du verkar..jag är mer mänsklig...

jag ligger inte sömnlös över att du tycker att jag är en usel hundägare.. jag vet vad jag är och vad jag inte är...
 
Sv: Min hund är så snäll..

Men snälla du..detta är ett internetforum..du vet ingenting om min kapacitet som hundägare..du har ingen aning om hur seriös/oseriös jag är. det är lätt att verka vara den perfekta hundägaren på internet som du verkar..jag är mer mänsklig...

jag ligger inte sömnlös över att du tycker att jag är en usel hundägare.. jag vet vad jag är och vad jag inte är...

Du säger emot dig själv en hel där. Först är du noga med att påpeka faktumet att det här är ett internet forum, vilket torde få dig att förstå att det du skriver är hur folk här ser på dig och använder för att bilda sig en fattning om hur du är. Ändå måste du mer än en gång påpeka för mig att mitt svar till dig betyder noll-du är med andra ord inte villig att diskutera frågan. TROTS att du befinner dig på -just det...ett diskussionsforum!:idea:

Jag har för det första inte kallat dig en usel hundägare, det var det du som gjorde alldeles själv. Jag har inte ens kallat mig själv perfekt-det gjorde du åt mig;).

För övrigt är det väl egentligen väldigt positivt att du inte ligger sömnlös för att jag tycker illa om din nonchalans mot andra hundmänniskor. Att du ursäktar att din hund smet från tomten fem gånger för att starta slagsmål med andra hundar-och i och med det riskera att din egen men framförallt andras hundar far illa är inte okej.
Om du tycker att din vad jag anser-rena likgiltighet inför vad du riskerar andras djur för framställer mig som den "perfekta hundägaren" så visst. Själv förstår jag faktiskt inte vad det är som är så fantastiskt med att ta sitt ansvar-och faktiskt ha koll på sin hund. Om inte för sin egen så för andras skull.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Javisst är det ett diskussionsforum..men vad är det du vill att du & jag ska diskutera?
Huruvida jag är usel hundägare?
Huruvida jag är otroligt nonchalant?
Huruvida min Briard har orsakat lidande för dessa 3 hundar hon slagits med (samma hundar slogs hon med 2 ggr)?

Jag har inget att tillägga.. visst det var skitklantigt, visst hade hundägarna all rätt att vara förbannade på mig och min hund.. men jag hävdar iaf att det är mänskligt att fela....


Du säger emot dig själv en hel där. Först är du noga med att påpeka faktumet att det här är ett internet forum, vilket torde få dig att förstå att det du skriver är hur folk här ser på dig och använder för att bilda sig en fattning om hur du är. Ändå måste du mer än en gång påpeka för mig att mitt svar till dig betyder noll-du är med andra ord inte villig att diskutera frågan. TROTS att du befinner dig på -just det...ett diskussionsforum!:idea:

Jag har för det första inte kallat dig en usel hundägare, det var det du som gjorde alldeles själv. Jag har inte ens kallat mig själv perfekt-det gjorde du åt mig;).

För övrigt är det väl egentligen väldigt positivt att du inte ligger sömnlös för att jag tycker illa om din nonchalans mot andra hundmänniskor. Att du ursäktar att din hund smet från tomten fem gånger för att starta slagsmål med andra hundar-och i och med det riskera att din egen men framförallt andras hundar far illa är inte okej.
Om du tycker att din vad jag anser-rena likgiltighet inför vad du riskerar andras djur för framställer mig som den "perfekta hundägaren" så visst. Själv förstår jag faktiskt inte vad det är som är så fantastiskt med att ta sitt ansvar-och faktiskt ha koll på sin hund. Om inte för sin egen så för andras skull.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Detta går väl att diskutera i all oändlighet.Jag har själv många ggr blivit "offer" för både den ena o andra sorten.En del vill hälsa o en del smiter iväg från husse o matte.En del tycker inte det är ett problem medan andra verkligen försöker jobba med sina hundar.Min hund har aldrig gjort något med dessa oavsett kön eller ålder o visst har även jag blivit irriterad ett par ggr men jag försöker ändå ha överseende med de hundägare som jobbar med hunden o ber om ursäkt ,samt i de situationer där sikten kan vara dålig.Jag kan förstå problemet med att era hundar är aggresiva och det kan förståss bli både obehagligt o dyrt för inblandade men samtidigt tycker jag man ska försöka se till situationen.Hundar är djur o inga robotar.De kan smita även om ägaren aldrig upplevt det innan det händer.jag brukar själv åka till skogen där det i 99 % är folktomt.Där får min hund vara lös,springa av sig o även vara lite längre från mig än 20 m.Det kanske är oansvarigt men någongång har det hänt av vi mött någon o då har det vart försent.Ledsen för det men vad kan jag göra i efterhand.Be om ursäkt o ha bättre koll.Självklart,men det händer trots att jag trott jag vart helt ensam
 
Sv: Min hund är så snäll..

Var har jag skrivit det??

Å förlåt mej. Jag svarade på fel inlägg..:angel: :rofl:Jag menade de till ngn annan, tror det var Tora som skrev ngt om att allt fler hundar verkar ha problem med att hälsa på andra hundar om de så är hanar,tikar, prickiga osv. Sen skrev h*n ngt om "alla dessa valpar som blivit påhoppade och förstörda resten av livet."Och att det egentligen var matte/husse som blir märkta för livet och inte valpen.. Jag håller inte riktigt med det till fullo..Men visst kanske många överdriver det.. men jag känner inte att jag är en av dom.. :bump:
 
Sv: Min hund är så snäll..

Du har så rätt i det du säger.;) så som du gör gör jag med.. I mitt första inlägg så skrev jag om att jag var irriterad på de hundägare som tar för givet att min hund vill hälsa och att jag tycker att man kan undvika att ha hunden lös på ställen där det rör sig mkt folk och fä och om att ha respekt för de som är rädda för hundar men tråden har tagit lite olika vändningar från om man ska/kan ha hunden lös över huvudtaget och om hundar som smiter. Kul att det blivit lite disskutioner tycker jag.:):banana:
Att skriva av sig i detta forum är ett utmärkt sätt att ösa ur sig lite när man blir irriterad/ilsken över puckon som man stör sig på.;)
 
Sv: Min hund är så snäll..

Jag är själv hundrädd och har kanske större förståelse för hundrädda.

Ex: När vi är ute och seglar och kommer gående på en brygga så gör jag folk på bryggan uppmärksam på att jag kommer med hund, brukar om dom ser osäkra ut fråga om dom är hundrädd.

Svara dom ja brukar jag sätta hunden och låta dessa passera.

När jag promenerar med lös hund och möter folk, kallar jag alltid in hunden och kopplar ( om det inte går att kliva ut från stigen och sätta hunden )

Det är ingen skyldighet, men jag tycker det tillhör vanlig hundvett att respektera att andra kan vara hundrädda. Har dessutom alltid fått beröm och positiv feedback för att jag gör som jag gör.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Javisst är det ett diskussionsforum..men vad är det du vill att du & jag ska diskutera?
Huruvida jag är usel hundägare?
Huruvida jag är otroligt nonchalant?
Huruvida min Briard har orsakat lidande för dessa 3 hundar hon slagits med (samma hundar slogs hon med 2 ggr)?

Jag har inget att tillägga.. visst det var skitklantigt, visst hade hundägarna all rätt att vara förbannade på mig och min hund.. men jag hävdar iaf att det är mänskligt att fela....

Självklart är det mänskligt att fela, det gör väl alla vid olika tillfällen.
Men någonstans måste man lära sig av sina misstag. Jag säger inte att din briard orskadade fysisk skada på dom hundarna hon (?) slogs med-det kan inte jag veta. Hon KUNDE ha gjort det-varför ta risken?
Det största problemet vid sådana tillfällen är att dom flesta hundarna blir osäkra när dom möter en annan hund nästa gång, vilket yttrar sig genom aggression eller kanske flykt. Var hundägare har faktiskt ett ansvar -inte bara med sin egen hund utan också gentemot andras. Tex, första gången din hund hoppade ut från tomten och startade bråk är en sån sak som du säger "händer". Men, sen hände det inte bara en gång till. Utan uppemot fem hela gånger? Då har du haft mer än en gång på dig att inse att din hund kan sticka från tomten och dessutom orsaka bråk. Då finns alternativen att antingen kättja den, vara med när den är ute eller bygga ett staket ev högre staket. ..i värsta fall inte ha den ute alls.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 595
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 226
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 542
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp