Min hund är så snäll..

Sv: Min hund är så snäll..

Min hund blev en gång påflugen av en hund som skulle hoppa ur en baklucka.. trist. Men jag blev inte vansinnig & anmälde, jag antog helt enkelt att ägaren inte kunnat förutsätta att hennes hund som inte gillar andra hundar skulle råka hoppa ut precis i samma läge som en hund passerade...

Men hur kan det vara så att jag som inte har en hundilsken hund alltid kopplar vid sådana lägen, men en som har en hundilsken hund inte kan göra det? TYcker det är ofattbart att man inte har en hundilsken hund i koppel där det kan förekomma andra hundar. Visst den kan vara lös men då ska den som sagt vara helt lydig lös annars ska den som sagt vara i koppel. Så svårt är det inte.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Men hur kan det vara så att jag som inte har en hundilsken hund alltid kopplar vid sådana lägen, men en som har en hundilsken hund inte kan göra det? TYcker det är ofattbart att man inte har en hundilsken hund i koppel där det kan förekomma andra hundar. Visst den kan vara lös men då ska den som sagt vara helt lydig lös annars ska den som sagt vara i koppel. Så svårt är det inte.

Den var kopplad... Men om du står med ansiktet mot bakluckan & öppnar & din hund slänger sig ut förbi dig..så har du inte så mkt möjlighet att göra något med kopplet..
 
Sv: Min hund är så snäll..

Den var kopplad... Men om du står med ansiktet mot bakluckan & öppnar & din hund slänger sig ut förbi dig..så har du inte så mkt möjlighet att göra något med kopplet..

Men man brukar ju titta runt omkring sig innan man öppnar. Eller är det bara jag som tänker på sånt?
 
Sv: Min hund är så snäll..

Men man brukar ju titta runt omkring sig innan man öppnar. Eller är det bara jag som tänker på sånt?

Ja det brukar man väl..men hon kanske var stressad? Vad vet jag..
Hursomhelst.. shit happens & min hund blev vare sig skadad eller hundaggressiv..
 
Sv: Min hund är så snäll..

Ja det brukar man väl..men hon kanske var stressad? Vad vet jag..
Hursomhelst.. shit happens & min hund blev vare sig skadad eller hundaggressiv..

Det som är att om det hade det hänt min hund som är osäker på andra hundar (ej aggressiv) hade det kunnat innebära mycket stora problem för. Jag arbetar ju för att han ska känna sig trygg, men en sån sak hade undanröjt mer än vad jag åstadkommit. Det är daräför jag tycker man bör tänka sig för när man hanterar djur olyckor händer så ltt annars.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Det som är att om det hade det hänt min hund som är osäker på andra hundar (ej aggressiv) hade det kunnat innebära mycket stora problem för. Jag arbetar ju för att han ska känna sig trygg, men en sån sak hade undanröjt mer än vad jag åstadkommit. Det är daräför jag tycker man bör tänka sig för när man hanterar djur olyckor händer så ltt annars.


Javisst ska man tänka sig för! Ingen säger ju annat.. men sånt händer! Och det känns jättetrist men faktum är att INGEN kan ha 100% pli på sin hund eller alltid förutsäga hur hunden kommer att reagera, det är djur vi håller på med..inte robotar.

Min hund (den ilskna briardtiken) blev en gång påflugen på platsliggningen.. jättetrist & efter det var hon aldrig helt säker på plats.. men den hunden hade ALDRIG tidigare gjort ngt liknande öht.. Hur skulle ägaren någonsin kunna förutsäga det då?
 
Sv: Min hund är så snäll..

men de kan kalla en olycka, men allt beror ju på vad man gör efteråt för att förebygga att det händer igen. som sagt en gång olycka, två mycket tveksamt, tre gånger oansvarig ägare. det är vad jag tycker iallafall.
 
Sv: Min hund är så snäll..

men de kan kalla en olycka, men allt beror ju på vad man gör efteråt för att förebygga att det händer igen. som sagt en gång olycka, två mycket tveksamt, tre gånger oansvarig ägare. det är vad jag tycker iallafall.


Så om din hund en gång hoppar ut genom ett öppet fönster & smiter så är det olycka? Om den nästa gång smiter ut när grannen öppnar din ytterdörr så är det tveksamt? och tredje gången den smiter när någon glömt att l¨åsa dörren så är du automatiskt en dålig hundägare?

:smirk:

Kul.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Man brukar väl uppfostrar hundar till att inte smita ut? Jag kan ha min dörr öppen här fönster likaså. Smita ut när man öppnar dörren har väl också med uppfostringen att göra?

Jag anser att alla fallen du räknade upp har med uppfostringen att göra.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Man brukar väl uppfostrar hundar till att inte smita ut? Jag kan ha min dörr öppen här fönster likaså. Smita ut när man öppnar dörren har väl också med uppfostringen att göra?

Jag anser att alla fallen du räknade upp har med uppfostringen att göra.

Folk som är dåliga på att uppfostra sina hundar då?
Hur tränar man en hund från att smita ut om inte någon är i närheten när det sker tex?
 
Sv: Min hund är så snäll..

Folk som är dåliga på att uppfostra sina hundar då?
Hur tränar man en hund från att smita ut om inte någon är i närheten när det sker tex?

Vem lämnar fönster öppen när man går? Har man djur och barn får man väl titta efter en extra gång. Min mamma hade en hund som öppnade dörrar. Det är bara att låsa. Glömmer man ja då är risken att man har en hund bortsprungen. Kommer man in te ihåg sådana saker får man väl sätta upp lappar på dörren för att påminna sig om att låsa.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Vem lämnar fönster öppen när man går? Har man djur och barn får man väl titta efter en extra gång. Min mamma hade en hund som öppnade dörrar. Det är bara att låsa. Glömmer man ja då är risken att man har en hund bortsprungen. Kommer man in te ihåg sådana saker får man väl sätta upp lappar på dörren för att påminna sig om att låsa.

Jag brukar lämna fönster öppna när jag går.. iaf på övervåningen. Tyvärr har jag fått sluta med det efter att ha räddat vår Malle som hängt halvvägs ut när han sett något intressant..:crazy:

" Det är bara att låsa" kan tyckas enkelt...svårare när man har mkt folk som springer i huset & hälsar på.. och barnen som inte kan minnas att låsa men kan låsa upp :crazy:
 
Sv: Min hund är så snäll..

Jag håller med där. Man ska inte ha hunden lös om man inte kan hindra den från att gå fram till andra hundar. Men det innebär inte att alla andra som faktiskt kan hantera sina djur ska tvingas till att binda det.

Och så är det i den här världen att man måste ha andras dumhet i åtanke ibland för att skydda sig själv. Sen kan man tycka att lagarna är dumma som inte dömmer den som släpper fram sin "snälla hund" till en aggressiv utan lov, men vi kan ju bara utgå från hur det faktiskt ÄR.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Håller med, det är grymt störande.
Även om deras hund kanske är supersnäll så ska våran inte lära sig att hälsa på främmande hundar utan att vi gett tillåtelse till det.
Hunden kanske är snäll, men är den frisk?

En främmande hundägare vet ju heller inget om våran hund.
Nu är hon jättesnäll och fullt frisk men det vet ju inte dem.
 
Sv: Min hund är så snäll..

KL

Återigen träffar man ett stolpskott till hundägare i skogarna här hemmavid! Var ute med min rottistik, snart ett år gammal, världens goaste, mest timida, glada lilla tjej man kan tänka sig. Har tränat dagligen med henne ( på våra skogpromenader ) och hon är väldigt lydig och säker på inkallning. Jag har henne lös vid min sida eller ett par meter framför mig i skogen, kommer det någon så kallar jag in henne till sidan.

I går dyker två lösa schäfrar upp, 190 knyck rakt på oss. Instinktivt så ryter jag till för att få dem att åtminstone bromsa upp och den ena ( tik ) stannar upp medans unghannen dundrar rakt på min rottisflicka. Jag ser på hunden att han är ung och osäker så jag koncentrerar mig på att min flicka känner sig säker, pratar lite lugnt med hannen, och min tik.

Jag kan ha överseende med att man inte alltid kan ha 100% kontroll över sina unghundar och att de ngn gång måste få springa fritt och tränas på inkallning MEN ( och det är ett STORT men ) vad jag inte tål det är hundägare som inte ens försöker kalla in sina hundar eller ens ber om ursäkt.

Jag ropade ut ett par gånger, har vi någon husse eller matte här så var snäll och kalla in dina hundar - noll respons - jag tänker att jaha, då har de rymt någonstans ifrån. Så ser jag en kille i 30-40 års åldern komma släntrandes, kallar lite slött till sig tiken och får slutligen hannen också under kontroll - inte en ursäkt, knappt ett hej! Vad i h-v-te håller folk på med?:mad:

Jag var så less efter en redan strulig dag så jag passerade med ett hej och försökte prata lite glatt med tiken för att få upp henne i modet igen. Visst, de slogs inte, hon får säkert inte men för livet - men så förbannat onödigt och så OFÖRSKÄMT av den andre hundägaren.

Jag brukar jogga där med min schäferhane, alltid kopplad p g a att han är verkligen inte hygglig mot okända hundar - vad hade hänt om jag hade haft honom med mig istället? Hans unghanne hade varit totalt sönderbiten p g a en idiot till husse:( Blir min hanne påhoppad så biter han och det rejält - och det tycker jag att han är i sin fulla rätt att göra men inte är det kul, särskilt inte som jag tar mitt ansvar och håller honom kopplad.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Ovan nämnda briardtik smet ett femtal ggr ut från tomten & startade slagsmål med förbipasserande hundar.. vilket är jättetrist.. men tyvärr händer det..

Min belgare har rymt 3-4 ggr..men inte slagits..

Det är levande djur...sånt händer.

Låter som dåliga ursäkter tycker jag. Att hundar rymmer så många gånger och dessutom startar slagsmål är inte okej. Det är inte sådant som "bara händer". Det är allmänt oansvar .
 
Sv: Min hund är så snäll..

Hej..
jo jag har samma problem.
har en man i vårt hus (bor i lägenhet) som så gärna vill klappa min tik. för hon ser snäll o mjuk ut men f-n kan ta lös, när det är män som vill klappa eftersom hon har blivit illa behandlad innan vi tog över henne, och då just av män som luktar rök av cigarett el, sprit,el. olja-bensin.
hon blir som tokig...min annars så snälla vovve.
Nu går hon dessutom på kortison och en av biverkningarna är just kort stubin. tråkigt att folk inte respektera att man måste fråga först om det går bra. då även med att hundar som vill hälsa och den andra husse el matte inte håller in kopplet. det är vi som har hunden som biter hål som blir lidande och får betala. kram sussi
 
Sv: Min hund är så snäll..

Tack til dig Jeeves:bow::bow:. Det är exakt detta jag vill ha fram!!
Stolpskott finns det överallt. Jag tror ju att det är dessa stolpskott (till viss del) som gjort att en del hundraser fått dåligt ryckte.
Allt jag vill är att folk ska visa samma respekt som jag FÖRSÖKER visa andra.. Men man kan nog beklaga sig i det oändliga för dessa respektlösa personer kommer alltid att finnas. :eek:

Sen kan det ju hända olyckor men förhoppningsvis så lär man sig utav dom. Jag var dum en gång och vände ryggen till min belgare när vi var i trädgården och vips så stack han och flög på en hund som gick på gatan. MEN det var 1 gång det.. 7 år senare så har det inte hänt igen. trots att folk har sprungit i ytterdörrar och fönster varit öppna. Finns ingen annan en sig själv att skylla.. Man får försöka lösa problemen hur svåra de än är. För skulle det hända ngt allvarligt och din hund är skyldig så skulle du må suuuperdåligt!
Alla gör vi misstag men man måste erkänna problemen innan man kan göra ngt t dem..:idea: Oj vilken viktigpetter jag lät som nu då.:p
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 595
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 226
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 542
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp