Min hund är så snäll..

Sv: Min hund är så snäll..

Håller med fullständigt! :bow: Det finns människor som har fobi för äggskal, olika maträtter (ska vi alla sluta äta dessa?), fåglar (ska vi skjuta dem alla?), människor (ja vi slår ihjäl alla utom just den människan).. det faller ju på sin egen orimlighet. Sen ska man inte låta sin hund springa fram & hälsa på folk, det tycker jag är givet.

:bow::bow: helt rätt:bow::bow:

jag har själv en otrolig fobi och den har jag fått jobba med. det är bättre nu, men man måste ta tag i saker själv och inte fly.
min hund är åxå jätte snäll men jag låter inte honom gå fram till andra för det, han lyder mig minsta vink.
 
Sv: Min hund är så snäll..

*KL*

Ahhh vad skönt att någon annan än jag irriterar sig på dessa MUPPAR till hundägare!
Hade tidigare en Briardtik som avskydde andra hundar. Kom det fram lösa hundar så small det. Hade själv "kadaver"lydnad på min. Hon var jättelydig. Men hon var ju söt..så därför släppte dessa flexikoppel-människor (inget ont om dem i allmänhet, har det själv på mina) fram sina hundar till min..! Många gånger räddade jag deras hundar från en otrevlig upplevelse.

Minns speciellt en tant med en papillon..det lilla kräket var lös & kom farande som en furie mot min tik... Min tik blev förbannad & fräste ifrån, det lilla kräket skrek & tanten vrålade, kontentan blev att kräket var oskadd, JAG fick en utskällning för att jag inte hade munkorg på min KOPPLADE hund... :crazy:

Min belgarhane gillar inte heller andra hundar.. han har inte blivit påflugen men är ingen översocial hund helt enkelt.
Så han får jämt vara kopplad. Men inte ens på BK verkar folk fatta att det inte är en allmän lekplats för hundar..:crazy:

Ang. att folk är så upprörda när hundar är lösa..(tror det var Tora som skrev om det)
Håller helt med! Här på buke skriks i det i högan sky om lösa hundar.. vilket är larvigt. Okej om man satt i system att släppa sin hund vind för våg utan lydnad... Men olyckor händer faktist.

Ovan nämnda briardtik smet ett femtal ggr ut från tomten & startade slagsmål med förbipasserande hundar.. vilket är jättetrist.. men tyvärr händer det..

Min belgare har rymt 3-4 ggr..men inte slagits..

Det är levande djur...sånt händer.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Möter man en lös hund så är det sååååå hemskt oavsett om den gör något eller inte.
Instämmer där. Själv kom jag ock min sambo gående med vår hund i höstas. Han var lös som vanligt och plötsligt kommer det fram en Rottweiler i koppel med sin stora husse. Min hund stannar in, rottisen hotar och attakerar. Rottisen får ett fast grepp om halsen på vår hund som inte ens försöker bita tillbaka utan blir blixt stilla. Sambon sliter i vår hund och den andra hundägaren sliter i sin medan han vrålar.

När hundarna är loss får vi en rejäl utskällning som inte hållt vår hund kopplad, och vi ber om ursäkt - vilket idag är för mig helt ofattbart, men allt för hemfriden.

Vår hund hade alltså varken hotat eller gjort utfall. Hans kopplade hund, som helt oprovocerat gav sig på våran, var dock ursäktad efter som att han ju var kopplad enligt alla konstens regler. Sen att han inte hade någon som helst kontroll på den var oviktigt. :smirk: Jag har alltid sagt att MUNKORG är lika stort krav som koppel om det är en förutsättning för att kunna garantera sin omgivnings säkerhet. Kan man inte kontrollera hunden i koppel så är den inte kopplad.

Det handlar om att HA KONTROLL, inte att man ska använda sig av fenomenet "koppel".
 
Sv: Min hund är så snäll..

Jag får också den känslan att koppel = kontroll vare sig det är så eller inte och att lös hund = okontrollerat.

Jag tycker faktiskt att det har blivit lite tråkigt. Minns när jag var ung (pust vad gammal jag känner mig nu) då var det inte ovanligt att man slog följe med någon hundägare när man träffades, vare sig man kände varandra innan eller inte. Men det var länge sedan det hände nu. Lite synd faktiskt.

Mvh

Tora
 
Sv: Min hund är så snäll..

Minns speciellt en tant med en papillon..det lilla kräket var lös & kom farande som en furie mot min tik... Min tik blev förbannad & fräste ifrån, det lilla kräket skrek & tanten vrålade, kontentan blev att kräket var oskadd, JAG fick en utskällning för att jag inte hade munkorg på min KOPPLADE hund...
Det är ju så att det är bara du som kan stå till svars för vad din hund gör. Du ska ha så pass bra pli på din hund att den inte skadar någon annan. Det finns förrymda hundar, det finns barn som springer fram till kopplade hundar och ditt enda jobb är att se till att din hund inte skadar dessa om det skulle hända när ni är i närheten. Det är ditt enda jobb - punkt slut.

MEN. Att en hund markerar vid hot anser jag inte är en anledning till munkorg. Som då var fallet för er del. Munkorg är att tillgå när man har en hund som i mer eller mindre vardagliga situationer kan göra utfall med syfte att skada. Där är det ditt ansvar att avgöra vad du har för kapacitet att med egna händer beskydda din omgivning eller om du väljer att använda munkorg.

Alla vet hur man dömmer i rätten. Så din uppgift är bara att se till att skydda din hund från ett olyckligt slut. Antingen kan du leda din hund till ett bra beteende, eller så minskar du risken för skador genom att ha munkorg.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Härute i skogen har jag turen med bra grannar så här kan vi faktiskt göra så. Men såklart efter att man givit sin hund tillstånd (båda parter). :) Här kan ju också min hund besöka andras tomter (och hundar) på egen hand untan att det är några problem. Men det finns nog få såna platser.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Instämmer där. Själv kom jag ock min sambo gående med vår hund i höstas. Han var lös som vanligt och plötsligt kommer det fram en Rottweiler i koppel med sin stora husse. Min hund stannar in, rottisen hotar och attakerar. Rottisen får ett fast grepp om halsen på vår hund som inte ens försöker bita tillbaka utan blir blixt stilla. Sambon sliter i vår hund och den andra hundägaren sliter i sin medan han vrålar.

När hundarna är loss får vi en rejäl utskällning som inte hållt vår hund kopplad, och vi ber om ursäkt - vilket idag är för mig helt ofattbart, men allt för hemfriden.

Vår hund hade alltså varken hotat eller gjort utfall. Hans kopplade hund, som helt oprovocerat gav sig på våran, var dock ursäktad efter som att han ju var kopplad enligt alla konstens regler. Sen att han inte hade någon som helst kontroll på den var oviktigt. :smirk: Jag har alltid sagt att MUNKORG är lika stort krav som koppel om det är en förutsättning för att kunna garantera sin omgivnings säkerhet. Kan man inte kontrollera hunden i koppel så är den inte kopplad.

Det handlar om att HA KONTROLL, inte att man ska använda sig av fenomenet "koppel".

Jag anser att om man inte kan hindra sin lösa hund att gå fram till andra kopplade hundar ska man inte ha den lös vid hundmöten. Min hund är världens snällaste och mer än grundlydig. Dessvärre avskyr han hundar han inte känner och då speciellt hanar. Han skulle aldrig drömma om att dra i kopplet och göra några utfall, men om någon olovandes kommer fram kan jag inte svara för vad som händer.
Mycket jobbig och handikappande situation! Som tur är bor vi på landet så jag kan välja vart jag promenerar med våra hundar för att slippa oönskade hundmöten. Annars skulle han behöva ha munkorg jämt bara för att andra inte kan ha pli på sina...
 
Sv: Min hund är så snäll..

KL

Då jag bor inne i en by har jag märkt att mång ahar sina hundar lösa på kvällen nr det är mörkt. Vannsinnigt tycker jag då man inte ser andra hundar lika lätt. Plus att inte bilarna gör det. Men det som jag tycker är jäkligast är att det är i princip ingen av de som har dem lösa som har pli på sin hund.

Jag hade kunnat haft min lös, men vill inte ha det inne i ett samhälle där så mycket kan inträffa som man inte räknat med. Plus att skulle en annan lös hund hoppa på min då skulle han springa iväg då han är osäker på andra hundar, inte aggressiv utan vill fly. Det kanske folk som har lösa hundar borde tänka på att även om den andra hunden inte är aggressiv kanske folk kan springa och hämta sin ursäkta mig jä**iga hund så min hund slipper vara rädd. Är så trött på att folk inte respekterar att mitt är mitt och ditt är ditt. Jag vill inte ha en annan hund vid min utan att jag fått träffa hunden i lugn och ro innan så jag vet att det är en snäll hund så min hund kan lära sig slappna av vid möte med andra hundar.

Viss kan folk ha sina hundar lösa, men se då till att jag slipper ha den vid min hund. Är du minsta osäker ha den då kopplad inne i en by, där faktiskt det är en massa hundar. Som sagt min hund är väldigt lydig lös, men bland en massa folk och andra lukter med mera kan du inte garantera att din hund lyder så därför väljer jag att ha min kopplad och sedan på ställen där det inte finns så mycket männsikor och djur ute ha den lös där. En hund skadas inte av att ha koppel...
 
Sv: Min hund är så snäll..

Jag anser att om man inte kan hindra sin lösa hund att gå fram till andra kopplade hundar ska man inte ha den lös vid hundmöten. Min hund är världens snällaste och mer än grundlydig. Dessvärre avskyr han hundar han inte känner och då speciellt hanar. Han skulle aldrig drömma om att dra i kopplet och göra några utfall, men om någon olovandes kommer fram kan jag inte svara för vad som händer.
Mycket jobbig och handikappande situation! Som tur är bor vi på landet så jag kan välja vart jag promenerar med våra hundar för att slippa oönskade hundmöten. Annars skulle han behöva ha munkorg jämt bara för att andra inte kan ha pli på sina...

:bow::bow:

TYcker med det är självklart att man inte har hundar lösa om man inte kan hindra dem för att springa fram till andra hundar. Då har man int etillräckligt bra lydnad på hunden. Har man dessutom hunden lös får man väl h koll på hunden, så nej jag tycker inte det finns några ursäkter heller.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Jag måste säga att det är min mening också.

Jag har faktiskt inget emot lösa hundar OM ägaren kallar in sin hund och har den fot vid möten med människor och andra hundar. Det ror jag att de flesta fobiker kan hantera. Tyvärr anser många människor att både hundar och människor (och bilar) ska kunna hantera att deras hund springer fram... Ofta tillåts hundar t.o.m springa ur förarens synhåll. Att sedan komma och påstå att situationer uppstår pga att andra inte kan träna sina hundar... :crazy:

PS om man inte kan kalla in sin hund vid hundmöte - hur hanterar man vilt?
 
Sv: Min hund är så snäll..

Jag måste säga att det är min mening också.

Jag har faktiskt inget emot lösa hundar OM ägaren kallar in sin hund och har den fot vid möten med människor och andra hundar. Det ror jag att de flesta fobiker kan hantera. Tyvärr anser många människor att både hundar och människor (och bilar) ska kunna hantera att deras hund springer fram... Ofta tillåts hundar t.o.m springa ur förarens synhåll. Att sedan komma och påstå att situationer uppstår pga att andra inte kan träna sina hundar... :crazy:

PS om man inte kan kalla in sin hund vid hundmöte - hur hanterar man vilt?


Jag låter aldrig hunden springa ur synhåll. Och kallar alltid in vid möten med eller utan hund. Det har med respekt att göra. Som sagt man får ju hålla koll på sin hund, kan man inte det är man nog inte tillräckligt mogen för att ha hunden lös. Jag har som sagt alltid koppel på zorro i byn då han är rädd för andra hundar och skulle en hund springa fram till honom även om han var vid min sida så skulle han kunna hoppa ut på vägen och potentiellt bli överkörd. Jag äslkar min hund för mycket för att riskera det. Han är som sagt rädd för andra hundar och det arbetar jag med, men det blir inte bättre av att folk inte har koll på sina hundar.
 
Sv: Min hund är så snäll..

*KL*

Ovan nämnda briardtik smet ett femtal ggr ut från tomten & startade slagsmål med förbipasserande hundar.. vilket är jättetrist.. men tyvärr händer det..
.

Vet inte om jag direkt skulle vara överförtjust om en hundaggressiv hund rymde från tomten FEM ggr och startade slagsmål....
 
Sv: Min hund är så snäll..

Ang. att folk är så upprörda när hundar är lösa..(tror det var Tora som skrev om det)
Håller helt med! Här på buke skriks i det i högan sky om lösa hundar.. vilket är larvigt. Okej om man satt i system att släppa sin hund vind för våg utan lydnad... Men olyckor händer faktist.

Ovan nämnda briardtik smet ett femtal ggr ut från tomten & startade slagsmål med förbipasserande hundar.. vilket är jättetrist.. men tyvärr händer det..

Men din briardrik smet ju inte ut och startade slagsmål av ren olycka. Visst hade det hänt en gång så hade det kunnat vara en olycka men inte fem gånger... Hade min hund blivit utsatt av din så hade jag anmält det direkt. En sån hund ska inte vara lös. Skulle faktiskt vilja säga att det var ytterst oansvarligt av dig att ha den hunden lös på tomten. Det var ju absolut inget som bara hände då du visst att hon smitit innan och startat slagsmål.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Det är ju så att det är bara du som kan stå till svars för vad din hund gör. Du ska ha så pass bra pli på din hund att den inte skadar någon annan. Det finns förrymda hundar, det finns barn som springer fram till kopplade hundar och ditt enda jobb är att se till att din hund inte skadar dessa om det skulle hända när ni är i närheten. Det är ditt enda jobb - punkt slut.

MEN. Att en hund markerar vid hot anser jag inte är en anledning till munkorg. Som då var fallet för er del. Munkorg är att tillgå när man har en hund som i mer eller mindre vardagliga situationer kan göra utfall med syfte att skada. Där är det ditt ansvar att avgöra vad du har för kapacitet att med egna händer beskydda din omgivning eller om du väljer att använda munkorg.

Alla vet hur man dömmer i rätten. Så din uppgift är bara att se till att skydda din hund från ett olyckligt slut. Antingen kan du leda din hund till ett bra beteende, eller så minskar du risken för skador genom att ha munkorg.

Under sina år skadade inte min hund NÅGON annan hund. Slagsmål var hon inblandad i..men utan skador.

Jag TAR ansvar för min hund genom att ha henne under kontroll. Förväntar mig att de jag möter har någon sorts kontroll över sina hundar..har man inte det så är koppel den enda utvägen. Bara för att man har en snäll hund behöver man inte ha den lös..
Dessutom slutade min hund oftast slåss på mitt kommand & jag kunde ha henne under en sådan kontroll att hon INTE gjorde utfall.

Tycker de med lösa hundar är ansvariga för SINA hundars väl och ve.. om du vill ha din hund levande så ha kontroll över den.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Men din briardrik smet ju inte ut och startade slagsmål av ren olycka. Visst hade det hänt en gång så hade det kunnat vara en olycka men inte fem gånger... Hade min hund blivit utsatt av din så hade jag anmält det direkt. En sån hund ska inte vara lös. Skulle faktiskt vilja säga att det var ytterst oansvarligt av dig att ha den hunden lös på tomten. Det var ju absolut inget som bara hände då du visst att hon smitit innan och startat slagsmål.


GIVETVIS var hon inte lös på tomten.. Hon var i en inhägnad. 2 gånger var det fosterbarnen som släppte ut hunden. 1 gång smet hon ut när någon gick in genom dörren. 2 gånger var rent slarv.
Denna hund blev 11år. Så det är 5gånger under 11 år.

Tur att du är en sådan supermänniska som aldrig slarvar då...

Har inte sagt att det direkt var ursäktligt heller.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Men om du hade henne under kontroll hur kunde hon starta slagsmål fem gånger?

Läs lite noggrannare så ser du att de gånger hon smet & startade slagsmål var gånger då jag inte var närvarande När jag var närvarande så var hon ALLTID under kontroll. Hon gick fot lös eller var kopplad.
Dessutom hände det 5 ggr under 11år..
Hade jag varit med hade hon aldrig ens börjat slåss.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Men om nu andra läppte henne lös varför inte ha ett lås på inhägnaden? Om min hund blivit anfallen hade jag struntat fullkomligt hur det gick till. Min hund är det viktigaste för mig inte andras. Och om hunden smiter ut brukar inte folk kalla tillbaka den då? Om den bara lydde dig så är det ju ännu viktigare att se till så att hunden inte kan smita ut.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Men om nu andra läppte henne lös varför inte ha ett lås på inhägnaden? Om min hund blivit anfallen hade jag struntat fullkomligt hur det gick till. Min hund är det viktigaste för mig inte andras. Och om hunden smiter ut brukar inte folk kalla tillbaka den då? Om den bara lydde dig så är det ju ännu viktigare att se till så att hunden inte kan smita ut.

Den lydde inte BARA mig.. men den lydde definitivt inte två 10-åringar. Jo givetvis hade vi kunnat ha ett lås på inhägnaden.. men eftersom det hände två gånger så var det inte direkt ett vanligt förekommande problem (återigen under en 11årsperiod)

Ja det är viktigt att se till att hunden inte kan smita ut..men shit happens..så är det bara. Min hund blev en gång påflugen av en hund som skulle hoppa ur en baklucka.. trist. Men jag blev inte vansinnig & anmälde, jag antog helt enkelt att ägaren inte kunnat förutsätta att hennes hund som inte gillar andra hundar skulle råka hoppa ut precis i samma läge som en hund passerade...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 595
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 080
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 226
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 542
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp