Min hund är så snäll..

B

BillyBus

åhh jag måste ösa ur mig lite ..Är det någon mer än jag som blir irriterad på dessa hundägare som tar för givet att bara för att deras hund är snäll och söt så ska den få komma fram och hälsa på min hund?.. "Men min hund är snäll kan de inte få hälsa?".. :mad: Jag kanske har en "dum" hund.. :devil: min belgare blev påflugen av en annan hanhund när han var unghund och sedan dess så har han visat irritation mot andra hundar somhan inte känner. Det är inte så kul när det kommer främmande hundar framhoppade direkt. Vem skulle få skulden om slagsmål bryter ut? Jo min stygga vovve..jag skulle få så dåligt samvete om min hund skulle skada någon annan hund. :cry:

Jag har därför aldrig honom lös där jag vet att det kan komma andra hundar.. även fast han är väldigt lydig.

Sen en annan sak.. alla älskar inte hundar så varför kan en del som är hundägare inte förstå det. det kvittar hur liten, söt, lydig eller snäll hunden är. Är man rädd för hundar så är man. Jag har en väninna som får panik när hon ser en lös hund. Hon blir precis likadan som när en person med spindelfobi ser en spindel. Tråkigt för min del eftersom jag har två vovvar som gör att hon inte kan hälsa på mig hemma..Så snälla ni som har era hundar lösa i tid och otid. Tänk på att hålla dem kopplade där det kretsar mkt folk och bara för att din hund inte bits så kan min göra det.;)

P.s min vovve är för övrigt världens snällaste hund..:love: jag framställer han som ett monster häruppe..
 
Sv: Min hund är så snäll..

äh, inte framställer du honom som ett monster, du beskriver en hund som inte gillar att bli påhoppad. Vilken hund gör det?

Här hemma har jag en kastrat som är likadan, han gruffar gärna mot andra hundar, och att låta honom hälsa är inget att tänka på. Inte för att han skulle starta nåt, men jag VILL inte låta honom hälsa på kreti och pleti, han har sin egen flock, det räcker för honom.



När det gäller hundrädda folk förstår jag precis det du skriver. jag är inte hundrädd för 5 öre, men ogillar ändå när det springer hundar åt alla håll och ska sträcka ut nosen mot en så fort de får en chans.... Min egen håller jag alltid på motsatt sida när vi möter folk, med eller utan hund. man kan aldrog veta vem som är hundrädd, ja förutom de som tydligt hoppar bakåt och går åt andra hållet då, men man kan ju faktiskt vara rädd utan att bli hysterisk. Tyvärr får jag alltid påminna min sambo om det här varenda gång vi är på stan tex, då hunden alltid har minst ett halvmeters slack på kopplet, vilket gör att han är överallt.....
 
Sv: Min hund är så snäll..

Lagen tillåter att man har sin hund utan koppel. Jag tycker därför inte att vissa människors rädsla ska vara orsak för alla hundägare att binda sina hundar. Sen är det dock allas ansvar att inte störa omgivningen eller orsaka skada så därför har man bara hunden okopplad om den kan gå så, och man tar också in hunden när man möter folk. Det ingår i allmänt folkvett tycker jag.

Alla människor med fobier och rädslor måste själva ta itu med dessa. Det finns folk som är rädda för spindlar också. Det betyder inte att spindlar måste korrigeras på ngt sätt. man lär sig leva med att det man är rädd för finns överallt och inte gör någon skada även om de är hemskt otäcka. Men som sagt. Respekt och vänlighet är en självklarhet varpå man gör sitt bästa för att underlätta och hjälpa andra. Det ska dock inte behöva gå ut över ens principer, filosofi eller livsstil.

Ang. "Men min hund är snäll kan de inte få hälsa?".. Jag blir bara glatt överaskad när folk frågar på det sättet om hundarna kan få leka lite. Det ska dock ske INNAN hundarna släpps fram till varandra. Man får självklart inte släppa fram en hund utan lov. Inte bara för att hunden kan vara aggressiv, osäker eller rädd, utan också för att det stör i den allmänna vardagslydnaden.


Sunt förnufft säger jag bara.
 
Sv: Min hund är så snäll..

På de flesta håll kompletteras lagen med en kommunal ordningsstadga, som ofta förbjuder lösa hundar.

Du tycker att människors rädsla inte ska minska din hunds rörelsefrihet, men anser att din hunds väl går före rädda människors möjligheter att röra sig fritt. Spindlar är vilda djur och ingen människa utsätter andra för dem. Fast du anser naturligtvis att människor gärna får bära med sig sina tarantlar överallt.
 
Senast ändrad:
Sv: Min hund är så snäll..

men min hund ÄR snäll... är det en hane du har? Nähää vad bra, för min hane är hanilsk så då går det ju bra:smirk:








:devil::devil:
Jag hatar vekligen såna kommentarer.. jag menar vad spelar det för roll om DIN hund är snäll? min kanske är ett monster.. eller har löss.. eller kräksjuka.. eller ja, det kan ju liksom vara precis vad som helst

Sen har jag överseende med hundar som kommer fram för att vi kanske möts överraskande eller om det är en valp/unghund.. så länge ägaren jobbar för att få in sin hund vill säga.. alla kan ju liksom inte vara perfekta eller ha en perfekt lydnad på sina hundar.. sen vetifasen, vissa hundar verkar ha nån sjuhelsikes dragningskraft (löp borträknat:p) mot varandra, då två för varandra okända hundar väljer att trotsa matte/husse fastän dom gjort det i alla tidigare tillfällen
 
Sv: Min hund är så snäll..

Jag tycker det är bra om de frågar innan.Dessvärre tycker jag att en del har ovanan att under frågans gång släppa fram sina hundar eller att hunden kommer lösspringandes och husse/matte står långt borta utan någon kontroll och hojtar"MIN HUND ÄR SNÄLL!".Jag har ibland svarat "MIN HUND ÄR SJUK-DET SMITTAR!"bara för att elakt le åt reaktionerna.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Min voffe får bara vara lös på sena kvällspromenader på ett kvarter där bara halva har hus, så det är en stor lägda han får springa på och där busar vi, men så fort jag ser att en person eller en bil, kanske en katt dyker upp så kallar jag på honom och kopplar. Skulle aldrig ha honom lös bland folk för att vara ärlig. :crazy:
 
Sv: Min hund är så snäll..

Jag kan också tycka att det är trevligt om folk frågar först om de kan få leka lite.. från andra sidan gatan..:rofl: Vissa hundar går ju bra att umgås med men jag väljer att inte låta mina hundar leka med andra hundar om jag inte känner deras matte eller husse utifall att det kan bli våldsamt. jag kanske hade tänkt annorlunda om jag inte hade en aggresiv vovve.. Jag kanske är lite väl försiktig, men min vovve e ganska stark och han skulle ju kunna skada en annan hund allvarligt.. :(

sen kan man ju faktiskt undvika att ha sin hund lös där det rör sig mycket människor, även om hunden går lydigt fot bredvid dig. En hundrädd person ser inte att hunden går fot utan tänker bara på att den är lös. Jag anser att det är att visa respekt om man har sin hund kopplad. Inte lider väl hunden om den får gå kopplad på sin promenad. Man kan ju gå på ställen där man vet att det inte rör sig så mycket folk om hunden ska vara lös. Hunden är ett djur vi som ägare kan kontrollera, en spindel är det inte.. Och allvarligt talat hur många hundägare är det som inte anser att deras hund är JÄTTELYDIG och kan fot och inte gör det? Det är de som retar mig mest.. Vi har ett motionsspår här där jag bor där det är uppsatt skyltar om att man inte får ha sin hund lös på spåret. Men tro inte att det hjälper.. Det är nästan alltid en hund lös som gärna smyger/leker/sniffar precis bakom/framför en. Och dess hundägare står på flera meters avstånd och skriker "HIT!" Snacka om att man får bita sig i tungan både en å två gånger så man inte blir den där otrevliga människan med den farliga hunden. :devil: och det är ju inte alltid det är samma person..
Det är synda att en liten klick hundägare som inte kan ha pli på sin hund förstör för de som har det. Dvs de flesta.


Angående att säga som svar att min hund är sjuk- det smittar säger jag bara :bow: det ska jag använda :idea:
 
Sv: Min hund är så snäll..

Lager säger att hunden inte får springa fritt. Den kan alltså helt lagligt gå fot och detta kallas att hunden är kopplad - det är alltså även tillåtet under jaktsäsong att ha hunden på detta sätt. "Kopplad" innebär att du har hunden i sådan position med sådan kontroll som i ett koppel. Iaf var det så i höstas när jag ringde runt och frågade, samt läste om detta - inför jaktsäsongen.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Lagen tillåter att man har sin hund utan koppel. Jag tycker därför inte att vissa människors rädsla ska vara orsak för alla hundägare att binda sina hundar. Sen är det dock allas ansvar att inte störa omgivningen eller orsaka skada så därför har man bara hunden okopplad om den kan gå så, och man tar också in hunden när man möter folk. Det ingår i allmänt folkvett tycker jag.

Håller med fullständigt! :bow: Det finns människor som har fobi för äggskal, olika maträtter (ska vi alla sluta äta dessa?), fåglar (ska vi skjuta dem alla?), människor (ja vi slår ihjäl alla utom just den människan).. det faller ju på sin egen orimlighet. Sen ska man inte låta sin hund springa fram & hälsa på folk, det tycker jag är givet.
 
Sv: Min hund är så snäll..

men eftersom det finns många rädda, hur svårt är det då att tex ta tag i hundens halsband undertiden de passerar när hunden ändå går bredvid en?

Inlägg nr 8: Håller med.
 
Sv: Min hund är så snäll..

men eftersom det finns många rädda, hur svårt är det då att tex ta tag i hundens halsband undertiden de passerar när hunden ändå går bredvid en?

Men det skrev h*n väl ingenting om? Inlägget var ju ang om hunden skulle vara kopplad hela tiden eller ej. Jag kallar alltid in min hund när det kommer folk, men det är inte samma sak som att han aldrig skulle få vara lös.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Något jag tycker är jobbigt är alla som tror att de har rätt att rusa fram mot min hund för att klappa. Stella är 15 veckor och jättesöt och därför är det tydligen en mänsklig rättighet att bara dyka på henne. Jag säger ifrån att hon/jag inte vill, att hon är rädd och då får jag ofta till svar: men alla hundar älskar mig..
 
Sv: Min hund är så snäll..

Det beror väl på hur stor hund man har iof, och hur lång man är. Men finns det en önskan om att man gör detta så är det sn självklarhet tycker jag, att man gör det. Men man ska inte tvingas göra det hela tiden "i fall att" tycker jag. :smirk:
 
Sv: Min hund är så snäll..

Och allvarligt talat hur många hundägare är det som inte anser att deras hund är JÄTTELYDIG och kan fot och inte gör det?
Men vad har detta med oss övriga att göra, som faktiskt HAR koll på våra hundar? :smirk: Detta som du beskriver anser jag inte är att följa de regler som finns.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Lagen tillåter att man har sin hund utan koppel. Jag tycker därför inte att vissa människors rädsla ska vara orsak för alla hundägare att binda sina hundar. Sen är det dock allas ansvar att inte störa omgivningen eller orsaka skada så därför har man bara hunden okopplad om den kan gå så, och man tar också in hunden när man möter folk. Det ingår i allmänt folkvett tycker jag.

Alla människor med fobier och rädslor måste själva ta itu med dessa. Det finns folk som är rädda för spindlar också. Det betyder inte att spindlar måste korrigeras på ngt sätt. man lär sig leva med att det man är rädd för finns överallt och inte gör någon skada även om de är hemskt otäcka. Men som sagt. Respekt och vänlighet är en självklarhet varpå man gör sitt bästa för att underlätta och hjälpa andra. Det ska dock inte behöva gå ut över ens principer, filosofi eller livsstil.

Ang. "Men min hund är snäll kan de inte få hälsa?".. Jag blir bara glatt överaskad när folk frågar på det sättet om hundarna kan få leka lite. Det ska dock ske INNAN hundarna släpps fram till varandra. Man får självklart inte släppa fram en hund utan lov. Inte bara för att hunden kan vara aggressiv, osäker eller rädd, utan också för att det stör i den allmänna vardagslydnaden.


Sunt förnufft säger jag bara.

Jag kan bara hålla med. Mycket kloka ord.

Idag skall man ha en otroligt kontroll på allting. Det är fult att inte ha 110% kontroll.

Möter man en lös hund så är det sååååå hemskt oavsett om den gör något eller inte.

På ett ställe där jag brukar rida förbi finns det en hund som alltid brukar springa ut från trädgården när jag rider förbi. Den springer med en liten stund för att sedan vända och springa tillbaka hem. Mig gör det ingenting.

Jag kommer ihåg när jag var liten och en och annan granhund kunde slinka in i köket. Det var ingen som brydde sig speciellt mycket om det. Man jagade bara ut den helt enkelt och så var det inget mer med det.

Idag verkar alla ha sådana problem med sina hundar. Hunden klarar inte av att hälsa på hanar, tikar, svarta hundar, prickiga hundar osv.

Eller alla dessa valpar som har blivit påhoppade av andra hundar och sedan är helt förstörda för resten av livet efter det. Ibland undrar jag om det igentligen inte är matte/husse som är märkta för livet och inte valpen.

De valpar som jag har haft och som har råkat få stryk av någon äldre hund har aldrig fått något men utav det. Visst de kan vara dämpade någon dag eller två men sen är det full rulle igen.

Men det är fult idag att inte ha 100% kontroll på allting vare sig det är frågan om en själv, sin hund eller sin omgivning.

Mvh

Tora
 
Sv: Min hund är så snäll..

*kl*

Tja, och så finns det ju dom som tycker att andra ska hålla ordning på deras hundar.

Jag och svärmor gick med våra hundar och fick en aprikos dvärgpudel efter oss.
Svärmor hade sin unghund (JRT) fot och jag hade kopplat min pinscher för länge sen, när jag såg tanterna med aprikosen.

Aprikosen dyker på svärmors hund och skall leka och siktar sen in sig på min hund. Självklart kopplar jag loss min hund eftersom jag inte vill ha en kopplad och två lösa hanhundar som tumlar runt.
Det tar ung. två sekunder innan aprikosen börjar gruffa och hoppa upp på med min hund med en väldigt otrevlig ton. Min hund står stilla och vänder bort huvudet i väntan på att "någon" ska ta bort det"jobbiga lilla äcklet".

Då kommer aprikosens matte flåsandes och undrar om jag inte kan koppla den där. (Dvs min hund som står stilla och väntar på att hennes jävla muck-hund som inte lyder för fem öre, ska lägga av).

Vi ska dessutom vänta med att gå vidare tills hon hunnit iväg, tycker hon, eftersom hennes hund kan springa tillbaka till oss annars.

:eek:

Så nu vet ni, alla med black and tan-hundar, att sådana äter aprikosa pudlar till frukost och bör hållas kopplade under alla omständigheter. Det är nämligen s.k kamphundar.
 
Sv: Min hund är så snäll..

Tycker du har en poäng där. Har sammam minnen från min uppväxt. Känns som att folk ofta förstorar saker & ting. När jag låg & solade i somras kom en liten terrierblandning fram & vände sen när matte ropade, och kom & bad om ursäkt för att hunden inte vänt tidigare, det var ju en valp och lydnaden satt inte hundra än. En liten glad hund som bara var på upptäcktsfärd. Kunde inte stört mig mindre. Men här verkar det som en dödssynd.. Ingen är ju perfekt. Allas hundar kan nån gång bli lite "döva". Däremot om det kommer en aggressiv hund som börjar mucka med min, då j*lar i havet.. :cool: Men nu är ju som tur är inte majoriteten av alla hundar stridsgalna.

Mer peace love & understanding tycker jag ;)
 
Sv: Min hund är så snäll..

Jag menade inte att man aldrig ska ha sin hund lös..:cry: jag har mina lösa så fort jag kan. MEN jag undviker att ha det där det är mkt folk i rörelse. Sen drar jag inte alla hundägare över en kam utan jag menar det att en handfull människor förstör för de som har ordning på sin hund.

Sen det här att alla överdriver sin hunds aggressitivitet är bullshit rent ut sagt. Visst finns det såna som gör det men inte alla..Min hund blev inte knäpp bara för att han blev påhoppad utan han blev det han för att han vann det slaget. Han tror nu att alla hanhundar är undergivna honom bara han morrar lite. Jag är inte rädd för att min hund ska bli skadad utan för att det blir den andra hunden som får stryk.. Min andra hund har oxå råkat ut för att främmande hundar "hoppat" på honom men han lider inte utav det utan han tycker att det alltid är lika roligt att hälsa på andra jyckar. Så det beror helt och hållet å vilken mentalitet hunden har från början. Sen är väl jag lite väl överbeskyddande och rädd, det erkänner jag.;) Men jag har sett vad min hund kan göra..

Jag blir inte alltid sur/irriterad över att det kommer fram hundar för det är klart att ibland så slår hunden dövörat till eller så har den lyckats smita från sin matte/husse.. det förstår jag att det kan hända, det har hänt mig oxå. Det som stör mig är de som MEDVETET släpper sina hundar vind för våg utan att tänka på konsekvenserna.:mad:

Sunt förnuft räcker oftast för de flesta men tyvärr inte för alla.:)
Jag är inte så hemsk som jag låter.. faktiskt..:banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 595
Senast: Juli0a
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 082
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 226
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 542
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp