Min häst ligger i sin egen skit HJÄLP!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Moonlight
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 680
Sv: Min häst ligger i sin egen skit HJÄLP!!!

Antagligen för att det är mycket varmare där. Har du växelströbädd nu så kanske det är värt att prova lägga permanentbädd. Den blir riktigt varm att ligga på.
(har också en skäck som gjorde så ibland förut, men inte sedan jag började med permanentbädd)

Som lycklig ägare till två skimmlar (helvita) kan jag dela med mig av mina erfarenheter:

Häst 1: Sprider skit över hela boxen, gräver gärna ner den också... Lyckas undvika att ligga i skiten när han sover= har väldigt sällan fläckar i pälsen. Normalstor box.

Häst 2: Bajsar prydligt i ett hörn i boxen, ovanpå sitt kisställe. Ligger ofta i skiten, har ofta fläckar i pälsen. Står i stor box.

Tror att det beror mycket på individen, om de smutsar ner sig eller inte. För det mesta brukar jag blunda för fläckarna, men ibland går det ju bara inte :smirk: . Då tvättar jag med tvål och vatten, eller torrschampo. (I min värld hör det liksom till med fläckar, jag skulle bli vansinnig om jag kände kravet att hålla mina vitingar totalt fläckfria!)

Jag har skimmel och samma bekymmer. Han är perfektionist i boxen, EN hög, tar två minuter att mocka den! Men ändå är han brunfläckig var eviga dag. Själv tar jag varmt vatten och en svamp och svampar bort alla fläckar varje dag så är de enkla att få bort. Ju längre de får vara kvar desto besvärligare blir det ju. :crazy: Visst, lite drygt kanske att svampa bort varje dag men fin är han!

// Lycklig matte till världens-bästa-smutsgris!:D

Sv: Re: Min häst ligger i sin egen skit HJÄLP!!!

En ordentligt stor box gör det lättare för hästen att skilja på sit- o liggplats. För en del skitgrisar spelar det ingen roll.
PL

Större boxar är verkligen att rekommendera - Min lilla islandshäst bor nu i en 4 meter bred & 7 meter lång box! Det är väldigt lättmockat annars har han alltid varit en lortgris.

Fast det är inte bara att ställa sig och bygga om stallet. //Linda

Antagligen för att det är mycket varmare där. Har du växelströbädd nu så kanske det är värt att prova lägga permanentbädd. Den blir riktigt varm att ligga på.
(har också en skäck som gjorde så ibland förut, men inte sedan jag började med permanentbädd)

Är väldigt glad att det är en fux som jag har för oavsett om jag har permanent bädd eller inte, så ska hon alltid ligga i sin skithörna.

Till och med när hon stod i en enorm box, så låg hon i sin skithörna.

Misstänker att hon kommit fram till att det är det allra varmaste stället i box. Och hon borde egentligen vara född katt för värme kan hon aldrig få nog av, verkar det som.

/Camilla

Min häst ligger i sin egen skit jag vet inte vad jag ska göra jag har försökt med täcken men det hjälper inte det blir ju massa täcken att tvätta.Hon är ju skäck också så hon ser ganska äcklig ut.Det är ju inget som går att borsta bort och nu på vintern går det ju inte att tvätta henne.Torrschampon hjälper ju inte.SNÄLLA HJÄLP MIG ATT KOMMA PÅ EN LÖSNING!!! :confused: :cry:
Välj ut ett gammalt täcke och döp det till, ligga i skit täcket:crazy: som hästen får ha till sin pyjamas;)
Vår häst vill gjärna sova med sitt huvud i en bajshög, värmer kanske gott, funderar starkt på att sy henne en natt mössa..

*delvis knapplån*

Det var ju en väldans gammal tråd ni rotat fram... Den startades 2003-12-10...

eller, som min häst med enorm päls - som tycker att halmen e FÖR varm, så han pissar i mitten av boxen (självklart) skrapar undan halmen och lägger sig i den blöta torven ;)

luktar jättegott! jag är bara glad att han e brun:angel:

men om en permanentbädd bränner som den ska så blir den varmare än själva skithögarna. (värmer ju hela tiden)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
553
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka