Min häst ligger i sin egen skit HJÄLP!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Moonlight
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 680
M

Moonlight

Min häst ligger i sin egen skit jag vet inte vad jag ska göra jag har försökt med täcken men det hjälper inte det blir ju massa täcken att tvätta.Hon är ju skäck också så hon ser ganska äcklig ut.Det är ju inget som går att borsta bort och nu på vintern går det ju inte att tvätta henne.Torrschampon hjälper ju inte.SNÄLLA HJÄLP MIG ATT KOMMA PÅ EN LÖSNING!!! :confused: :cry:

Gnid in fläckarna med TRÄKOL och borsta sedan bort fläcken! Enkelt, billigt och fungerande!!

Sen:
HÄSTEN lider inte av att ha lite tjusiga gula fläckar på kroppen... ;)
Försök att "inte se" fläckarna helt enkelt!

(har själv haft en skimmel som envisades med att använda sina egna högar som huvudkudde :eek: - gissa hur kul han såg ut... :crazy:)

Det gör alla 14 hästar i vårt stall också. Det beror på att vi bara hinner mocka en gång/dag. :)

Lider hästen av detta på något sätt? I annat fall är det väl bara att blunda de dagar det inte handlar om tävling. I de fallen får du väl ta en hink med varmvatten och tvätta bort fläckarna! ;)

/C

Ta det lilla lugna! :cool: Välkommen till min värld! Jag har skimmel och ja, det blir fläckar helt enkelt!

Något som kan hjälpa är att försöka se till att du spånar fräscht spån på hästens liggställen. Det kan även hjälpa om du har glansmedel på hästen, så blir det lättare att bortsta bort. :)

Bruna hästar får också såna här fläckar, bara det att dem inte syns. :mad: :smirk:

potatismjöl är jättebra att använda på de skimmelfärgade områdena på hästen, blöt lite grann och gnid sedan in mjölet..fungerade kanonbra på lillasysters lilla ponny..

/a

En ordentligt stor box gör det lättare för hästen att skilja på sit- o liggplats. För en del skitgrisar spelar det ingen roll.
PL

Min pålla har också skitfläckar, fast hon har täcke så det blir bara på låren...skithögarna är alltid tillplattade i boxen där hon hon har legat, varmt och skönt antagligen! :D men det finns ju inte så mkt att göra åt det. Skiten har ju alltid torkat när jag kommer och ska borsta så det är ju inga problem att få bort det och i och med att hon är brun så syns det inte, vore värre om hon var kritvit... :crazy:

"sit- och liggplats" :rofl: Sitter dina hästar i boxen? :p Hade iof en sköthäst som brukade göra det ibland.. ;)

(ja, jag förstår att det skulle vara skit :smirk:)

hi hi, mitt lilla sto (1.60) har trots sin storlek fått en
av de större boxarna i stallet, så hon behöver inte ligga i sin skit (inte för att en dam som hon någonsin skulle göra det :angel:)
Anledningen till den stora boxen är att hon ogillar andra hästar och vill stå i en hörnbox :D

Skimmel här också :love: :love:. Jag har permanentbädd för kisset att rinna ner i. Kissfläckarna tycker jag är värre! Att mocka och lägga in rejält med ny halm funkar litet. Se´n får man bara gilla läget och vg se ovan... :( :)

de flesta hästar gör nog så.har en raggig vinterpälsad fjording som gör det samma,gissa hur han ser ut på mornarna.
men det är bara att borsta och gno.prova med en ryktsten. :angel:

Eller så gör mans om jag och skaffar en skimmel som skiter i ena hörnet, och hellre skulle avlida än ligga i bajset.

fast det hjälper inte mot den smutsgula ton han får vintertid iofs och som blir väldigt..synlig, när man klipper delar av hästen.

Men kiss eller bajsfläckar - nänä =)

(Lilla damen ligger dock i bajset nu och då, rätt bra på att undvika det men trots att hon är föl och har en 16 kvm box så lyckas hon ibland. Hon är dock rätt röd än så det syns inte - än..)

Det finns en spray som tar bort pissfläckar. Det är en tysk tillverkare som gör den tror jag och jag vet att den har funnits på Grodden. Det är en grön sprayflaska. Samma tillverkare har en glansspray i orange flaska (ej Fox Fire). Denna eminenta spray är bara att spraya på och sedan borsta fläcken. Funkar så bra!!! Det var min räddning när jag hade skimmel.

Finns andra sorters torrshampoo med. Fast frågan är om man vill ha en ljusgul/ljusbrun fläck eller en KRITVIT fläck? =)

Om man nu har det problemet, vilket jag inte har =)

hehe känner igen mig...fast ja har en skimmel istället... :smirk:
vi kör me skimmelshampoo för att få bort det värsta :crazy: :smirk:

en jag känner sa att man kan använda sig av lite såpa och vatten, för att få det riktigt vitt..
jag har inte provat detta..

Sv: Min häst ligger i sin egen skit HJÄLP!!!

hej ja har en skäk eller hur de stavas å ja tar alltid grönsåpa på en lite fuktad svamp o gnider inn på piss eller bajs fläkarna sen är de bara att ta lite me en annan svamp o torka bort de funkar ja lovar :banana:

Sv: Min häst ligger i sin egen skit HJÄLP!!!

Usch ja!

Jag håller med peter_lundin som menar att boxen skulle vara större.

Vår pålle skiter alltid i samma hörna men eftersom han får väldigt mycket grovfoder så blir det också väldigt mycket "avfall" :angel:
Så den där skithörnan blir rätt så stor med resultatet att det alltid finns bajsfläckar på täckena. :(

Om jag hade haft eget stall och hästen skulle stått på box så hade jag helt klart fixat någon sorts storbox med så rejäla mått att han helt kunde undvika att ligga i skiten. Tror också det är mycket bättre för hästen att kunna röra sig mer under natten.

Såg på tv där en hästägare hade en box på ca 8X5 meter. Det skulle jag vilja ha! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
553
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18