Min häst men någon annan har försäkrat hästen

Hasttjejen15

Trådstartare
Hej!
Jag undrar nu så här.
Försäkring på min häst har min pappa just nu. Han vägrar att avbryta försäkring vilket jag vill för jag vill byta försäkringsbolag. Samt så ska kontakten mellan oss brytas för det funkar inte. Hur kan jag gå till väga? Jag kan ju inte ha en häst som någon annan jag inte kommer ha kontakt med står för frivilligt. Jag ska ha annat försäkringsbolag som sagt. Det är bara 1 av problemen vi har just nu..

Jag står på ägarpappren.
 
Hej!
Jag undrar nu så här.
Försäkring på min häst har min pappa just nu. Han vägrar att avbryta försäkring vilket jag vill för jag vill byta försäkringsbolag. Samt så ska kontakten mellan oss brytas för det funkar inte. Hur kan jag gå till väga? Jag kan ju inte ha en häst som någon annan jag inte kommer ha kontakt med står för frivilligt. Jag ska ha annat försäkringsbolag som sagt. Det är bara 1 av problemen vi har just nu..

Jag står på ägarpappren.
Ska du betala veterinärräkningarna själv? Anledningen till att jag undrar är för att det kan bli dyrt och nya försäkringsbolaget kan hänvisa till "gammal skada". Bara så att du är medveten om det när du byter försäkringsbolag.
 
Ja jag betalar dom.
Jag vet om all denna info men undrar hur jag ska göra..

Om hästen avlivas så får ju han alla pengar också..
Vet ej om av ens ska försäkra om men avförsäkra för vill inte att han får ut pengar om jag blir tvungen att avliva (en skada)

Ska du betala veterinärräkningarna själv? Anledningen till att jag undrar är för att det kan bli dyrt och nya försäkringsbolaget kan hänvisa till "gammal skada". Bara så att du är medveten om det när du byter försäkringsbolag.
 
För att få ut pengarna på livförsäkringen krävs ju först att försäkringsbolaget godkänner att hästen avlivas och sedan måste man ju skicka in intyg på att hästen är avlivad, påskrivet av veterinär eller Lantbrukstjänst. Intyget skickar ju du till ditt nya försäkringsbolag, så din pappa har ju inget att skicka in till "sitt" försäkringsbolag och då kommer han ju inte få ut några pengar.
 
Ring bolaget du vill försäkra i och ta en försäkring, din pappa kan inte få några pengar om ingen skickar in papper på att hästen har avlivats och papper på vilken skada som hästen avlivas för och dom har ju du eftersom du betalar.

Så låt din pappa betala en försäkring om han vill.
 
Hej!
Jag undrar nu så här.
Försäkring på min häst har min pappa just nu. Han vägrar att avbryta försäkring vilket jag vill för jag vill byta försäkringsbolag. Samt så ska kontakten mellan oss brytas för det funkar inte. Hur kan jag gå till väga? Jag kan ju inte ha en häst som någon annan jag inte kommer ha kontakt med står för frivilligt. Jag ska ha annat försäkringsbolag som sagt. Det är bara 1 av problemen vi har just nu..

Jag står på ägarpappren.
Försäkra hästen i bolaget du vill ha. Var medveten om det dåliga skyddet du får.

Meddela din pappa att han betalar för något helt i onödan.

Lev lycklig.
 
Det enda som kan ställa till det är om ts inte är myndig. Annars är det som skrivet innan bara att teckna försäkring i det andra bolaget och använda den om något händer.
 
Eftersom du står som ägare är det du som väljer försäkring .
Däremot undrar jag utifrån det om du hela tiden stått som ägare, hur försäkringen står hos din pappa ?
 
Eftersom du står som ägare är det du som väljer försäkring .
Däremot undrar jag utifrån det om du hela tiden stått som ägare, hur försäkringen står hos din pappa ?

Fast det är inget konstigt. Min (då omyndiga) dotter stod som ägare på sin häst och jag stod på och betalade för försäkringen. Det är helt okej eller var det iallafall mellan 2004--2012.
 
Fast det är inget konstigt. Min (då omyndiga) dotter stod som ägare på sin häst och jag stod på och betalade för försäkringen. Det är helt okej eller var det iallafall mellan 2004--2012.

Det stämmer säkert ! :)
Om ägaren är omyndig osvt såklart .

Frågan är om TS som myndig vill komma ur läget där pappan står på försäkringen utifrån redovisad konflikt ?

Då har ägaren som myndig bollen .
 
Senast ändrad:
Om TS är myndig har jag en känsla av att det i normalfallet bara är hon som kan/får försäkra hästen, eftersom det är hon som har det ekonomiska intresset i den. Det är ju grundregeln för alla sakförsäkringar. Om jag varit TS skulle jag prata med försäkringsbolaget och förklara läget, och vara beredd att styrka att hästen faktiskt ägs av TS.
Om TS däremot är omyndig så har förmyndaren ju ganska långtgående rätt att fatta beslut (eller avstå från att göra det) för TS. Hårddrar man det så innefattas ju alla beslut kring hästen, inklusive var den skall vara försäkrad och även om TS skall äga eller inte äga (läs: istället sälja) hästen...
 
Det stämmer säkert ! :)
Om ägaren är omyndig osvt såklart .

Frågan är om TS som myndig vill komma ur läget där pappan står på försäkringen utifrån redovisad konflikt ?

Då har ägaren som myndig bollen .

Jag tror att det räcker med att ägaren är omyndig när försäkringen tas. Min dotter var 21 när hästen fick somna in och jag stod då fortfarande på försäkringen och det var inget som försäkringsbolaget ifrågasatte utan de betalade ut som förväntat.

Ja i Ts fall är det annorlunda (i vårt fall var vi ju överens och jag hade fullmakt från min dotter att ta ut veterinär osv. vid behov och även för avlivningen när den dagen kom) men Ts bör kunna ta över befintlig försäkring (och då slippa få urholkat försäkringsskydd) men det kräver ju kontakt med pappan för att få försäkringsnumret om Ts inte redan har det. Har Ts numret så borde det väl inte vara några problem att få den överskriven?
 
Är du säker på det? Är hästen det omyndiga barnets så är det ju barnets ägodel. Det är inget någon kan komma och ta ifrån någon även om hen är omyndig.
Säker är jag inte men jag tror det. "Den som är under arton år (underårig) är omyndig och får inte själv råda över sin egendom eller åta sig förbindelser..."
 
Säker är jag inte men jag tror det. "Den som är under arton år (underårig) är omyndig och får inte själv råda över sin egendom eller åta sig förbindelser..."

Nej det är sant men du får som vårdnadshavare inte heller sälja, ge bort eller på annat sätt göra av med en omyndig persons egendom. Om vi leker med tanken att ett barn har ärvt hästen så får ju inte vårdnadshavaren sälja hästen och ta pengarna. Är personen över sexton år får hen själv ingå vissa avtal.
 
Hej!
Jag undrar nu så här.
Försäkring på min häst har min pappa just nu. Han vägrar att avbryta försäkring vilket jag vill för jag vill byta försäkringsbolag. Samt så ska kontakten mellan oss brytas för det funkar inte. Hur kan jag gå till väga? Jag kan ju inte ha en häst som någon annan jag inte kommer ha kontakt med står för frivilligt. Jag ska ha annat försäkringsbolag som sagt. Det är bara 1 av problemen vi har just nu..

Jag står på ägarpappren.

Hur gammal är du?
Om du är omyndig, måste du ha någon myndig person som "står bakom" det hela. Som omyndig får man säkerligen inte teckna avtal med försäkringsbolag.
 
Ja jag betalar dom.
Jag vet om all denna info men undrar hur jag ska göra..

Om hästen avlivas så får ju han alla pengar också..
Vet ej om av ens ska försäkra om men avförsäkra för vill inte att han får ut pengar om jag blir tvungen att avliva (en skada)

Jag kan ha missförstått.
Men menar du att det finns en aktuell skada, och du vill byta försäkringsbolag? För att du har en konflikt med din pappa?

Tänk i så fall på att ett nytt försäkringsbolag helt säkert inte täcker den aktuella skadan. Varken veterinärkostnader eller eventuell livvärdesersättning om hästen avlivas.
 
Om det är den hästen som du har skrivit om som har en cysta i ett bakknä så ska du absolut inte byta bolag om nuvarande bolag ersätter! Du får vid ett eventuellt byte i så fall reservationer som omfattar allt som har hänt med denna tidigare skada. Så byt inte!
 
Om det är den hästen som du har skrivit om som har en cysta i ett bakknä så ska du absolut inte byta bolag om nuvarande bolag ersätter! Du får vid ett eventuellt byte i så fall reservationer som omfattar allt som har hänt med denna tidigare skada. Så byt inte!
Snarare reservation mot alla tänkbara fel som kan uppstå i samtliga ben.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 656
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 727
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 551
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp