Min ena häst som tävlar med bra resultat får bara

T

tokig

Mitt varmblod som tränar dagligen och startar varannan v får bara 10 kg hö 0.50 kg havre 0.25 korn 0.25 kli 0.50 betfor + mineraler en matsked vanlig mineraler som man ger till kor! han har ståt på det i 3 år med bra tränings resultat och vinnster.Kan tala om att det är väldigt olika från häst till häst man kan inte säga att en häst som är så stor och tränar så mycke måste ha den foderstaten för det står de i den boken. MAN KAN BARA REKOMMENDERA vad andra ska ge sina hästar. Inget är för lite så länge hästen mår bra.ELLER? :o
 
Och?! Vad vill du men den här frågan eller kommentaren?
Det är klart som korvspad att man måste ha någon riktlinje att gå efter eller rekomendera som du skriver. Ingen har sagt något annat heller. :smirk:
Men vem vet, din häst kanske skulle gå ännu bättre med en riktig foderstat. :D
 
Eller så skulle det kanske visa sig att den foderstaten var bra om man tog och analyserade höet och räknade?
Jag kan mycket väl tänka mig att om det är ett riktigt bra hö, så är den foderstaten alldeles utmärkt.
 
PÅ mitt hö så skulle det bli:

10kg hö 70MJ och 560g SmbPr
1,5 kg havre/betfor/korn/kli gissningsvis 14MJ och 100g SmbPr
Totalt 84MJ och 660g SmbPr

Det räcker enligt boken inte till en travare, men väl en vanlig ridhäst i träning. Den kanske är lättfödd?
 
Det jag menade med mitt inlägg är att alla hästar är olika.Som min tex som presterar ett mycket gott resultat på "fel" foderstat. Jag har provat "rätt" foderstat fått den ut räknad av en väldigt duktig "foderkännare" vad av att jag fick en fullkommligt livs farlig häst. Men som hon sa till mej att det finns hästar som klarar sig enbart på lite hö och sin mineral sten i boxen.Har sutit och läst på massor av trådar här på forumet ang foder då vissa verkligen attackerar personen i fråga för dom skrivit vad dom ger sin häst,det finns rekommedationer på allt vad man ska ge hästen. Vissa har till och med räknat in vattnet morötter m.m.Jag ger mina hästar morötter knäckebröd och äpplen varje dag för att dom tycker det är gott,någon dag kanske dom bara får ett äpple nästa dag både morötter, äpplen och knäcke.Tycker det är synd att den som frågar om råd här på forumet i vissa fall blir mer eller mindre idiot förklarad. :angel: Det är som med människor alla är olika. Hur gör ni när ni hämtar hö oftas är höt slaget på olika åkrar. Hur funkar en analys då? och i slutet på våren när det sissta höt ska annvändas då har det inte samma värden i sig längre :confused: :o
 
Jag har aldrig gjort en analys på höt. ;) Jag respekterar att andrar gör det , han jag köper höt utav har jätte mycke mark han slår hö på olika åkra= inte samma analys svar. :oSkulle bli ett jäkla anyleserande efter som jag hämtar hö varannan månad.
 
Ja visst kan det vara så. Men så kan det bli väldigt dåligt en sommar. Och då märks det inte förrens hästen presterar dåligt i tävlingssammanhang. :D
Att analysera är bra tycker jag. För då behöver man inte chansa med hästens hälsa. Sedan behöver man inte följa det ordagrant som man kom fram till. Bara man har något att följa så det inte blir alldeles åt pipan. :)
 
Jag tror att dom som håller på med hästar vet att en dålig sommar är= sämre kvalite på höt. ;) Och sen så efter som han går på bana så genom vet tas det ofta prover senast tog jag även så vi kolla om han hade någon brist av något men allt va helt perfekt .Och detta tog jag endast för att han nu även blivit godkännd som avels hingst. :bump:
 
Nu varierar ju höets värden otroligt från vall till vall. Så du kan nog inte vara så säker att just ditt hö är lika bra som grannens hö. Vare sig det är fint väder eller inte.

Men du kanske bara har haft tur. Inte vet jag. :D
 
*GRATTIS* :p!!!!!

Men varför så hemlig då?????
Inte ett ord om vad hästen heter och/eller prestationerna (resultatlistan), det skulle jag *MYCKET STOLT* ha skrivit ut om det varit min häst som åstadkommit det på 10 kg hö + lite symboliskt foder i krubban :D!!!!!
 
Alla gör precis som dom vill. ;)

Lite förvånadsvärt är ändå att många hästägare fortfarande gissar sig till vad hästen behöver äta. Men ofta så äter dom lika dårligt (rent näringsmäsigt) själva.
Många kan heller inte koppla brist på näring/energi/protein till vissa beteenden.

Vi styr hästens livsenergi via låga, höga eller normala energi/protein mängder och kan då enkelt manipulera hästen för att få den tex lugn = apatisk = hanterbar.
:crazy:
Ett enkelt sätt att slippa ha en livsglad och vaken häst och stå till ansvar för dom bristande kunskaperna man själv besitter -där människans slarv med mat/miljö/träning/skötsel draperas.

Tragiskt att många omedvetet stryper hästens naturliga beteenden för att det inte passar i tidschemat eller interesse. Många vill ha sina hästar onaturliga, nästan mänskliga.

:angel:
 
Värdena ändras inte i höt under lagring, så det är ju inga problem. Det enda är vitaminer, och det gör det ju på alla hö, även ditt fast det inte är analyserat.
 
Vad jag vet så har jag inte ens nämt något om att jag skulle jämföra mitt hö med grannens? :confused:såvida man inte köper hö i tex stockholm och man bor som jag i skåne. ja då kan det vara svårt att veta om det regnat o.s.v Men nu köpte jag höt av bonden brevid och jag tror att jag ser när det regnar 100m bort. Och självklart så blir det mer hö till hästarna om det har varit dålig sommar.och om man är så hemskt nyfiken på vem jag skulle kunna vara så är det bara gå in och kolla på registrerade hingstar och sen kolla vem som äger den och sen se om ägaren bor i skåne :idea: lite dektevtiv arbete. :cool:
 
och om man är så hemskt nyfiken på vem jag skulle kunna vara så är det bara gå in och kolla på registrerade hingstar och sen kolla vem som äger den och sen se om ägaren bor i skåne :idea: lite dektevtiv arbete. :cool:
Jag är inte nyfiken på vem DU eller HÄSTEN är, men vill veta hästens resultat och nåt detektivarbete offrar jag inte min dyrbara tid på :mad:!!!!!

Skriver man A så får man skriva B också, resultat :d TACK!!

Citerar mig själv: "det skulle jag *MYCKET STOLT* ha skrivit ut om det varit min häst" /Citat.
 
Jag måste bara säga; ditt användarnamn passar bra på dig. :bump: När man ska ge en förklaring så biter du på en gång.
 
Håller med om det.. :rofl:

Jag förstår inte varför tråden skrevs överhuvudtaget och har nu hästen gjort bra resultat.. då vill man ju få veta *resultaten* :).. annars tror man ju att 'signaturen tokig' ÄR tokig och bara vill tjafsa:cry: isf!!!
 
Naturligtvis är alla hästar individer.
Det vet alla vettiga människor - när man räknar på värdet i sin foderstat är det en fingervisning för vad hästen behöver. Fungerar det inte i praktiken korrigerar man därefter.
 
Är detta ett skämt eller? Tycker att det låter så. Eftersom det är svårt att få en travare godkänd för avel så borde du väl vara stolt att berätta vem han är och göra lite reklam för honom :confused:?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 438
Senast: Irival
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 260
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 066
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp