Min dotter skär sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Min dotter skär sig.

Giganten skrev:
Jag skar mig när jag var yngre. Det jag önskar att mina föräldrar gjort var och försöka prata med mig och sen fixa hjälp även fast jag sa nej.
Tror också detta är viktigt. Vet föräldrar som inte går till BUP/ungdomspsyk etc pga att deras barn säger nej. Har då fått höra av just BUP etc att peppa föräldrar genom att tala om för dem att det knappt finns något barn som går dit "frivilligt" utan alla (så gott som) säger nej (åtminstone i början). Att vara förälder innebär ju ibland att våga "ta strider" för att man vet bättre.
 
Sv: Min dotter skär sig.

Ring till BUP/Ungdomspsyk och fråga dom var du bör göra. Min halvsyster skärde sig väldigt mkt en tid, och hennes mamma (Vi hade gemensam pappa) tog det inte så allvarligt som det borde gjorts. Det slutade med att min syster tog självmord. Så gör något åt det! Tro inte att det löser sig själv..
 
Sv: Min dotter skär sig.

Varje dag ser jag den här tråden, och varje dag så vill jag så gärna komma med något klokt att skriva. Jag har förmodligen inget klokt att säga idag heller, men vill ändå visa att jag läst och vill på något sett uppmuntra dig, peppa dig eller berömma dig för att du upptäckt detta.

Jag blev ganska illa mobbad i grundskolan. När detta upphörde fick jag istället ätstörningar och har i princip hela mitt liv varit "aningen vitt eller svart", inget mitt emellan. Jag tror att ätstörningarna var mitt sätt att skära mig, att visa att "Hallå, jag mår inte bra". Jag kan säga att jag än idag inte riktigt haft någon som tagit mina ätstörningar på allvar, eller på det sätt jag själv önskat att bli hjälpt.

Precis som som så många andra skriver är jag övertygad om att din dotter av någon anledning inte mår bra, och att detta är något slags "rop på hjälp". Moamalla skriver något viktigt, äter hon p-piller? När jag slutade med mina p-piller så försvann väldigt mycket av mina "djupa dalar". I övrigt kan jag inte ge några fler tips än alla andra: prata med henne, ring BUP och be om råd, anonyma föräldrar finns väl också? Sedan tror jag inte att du ska tassa runt för länge, utan försöka - oavsett rätt läge eller inte - ta upp detta så snart du kan.

Stort lycka till!
 
Sv: Min dotter skär sig.

*kl*

Suttit och läst igenom tråden..
håller med alla som skrivit, så jag behöver ju inte skriva samma sak.
Undrar bara hur det gått?

Kramar!
 
Sv: Min dotter skär sig.

Som det redan skrivits, så VAR DÄR, bry dig, prata och förklara hur du mår av att se henne lida. Går hon eller skriker hon, ignorera det och håll i henne, tvinga henne om du behöver, för innerst inne tror jag att hon vill bli omhändertagen och uppmärksammad. Men hon törs inte be om det, därför måste du ge henne uppmärksamheten ändå.

Hon mår jättedåligt, har ont i själen och hjärtat, och behöver någon som bryr sig. Som nån redan skrivit, att skära sig är att känna smärtan fysiskt, istället för psykiskt, och för flera i samma situation så är det för att kunna känna smärta överhuvudtaget. Det är inte lätt när någon talar om för en att "nu sårade du mig" när man själv inte känner det, och inte har förstått att man trampade någon på tårna. Då är den fysiska smärtan som man själv orsakar ett sätt att straffa sig själv, att känna smärtan som andra tydligen tycker att man bör känna.

För mig har matvägran varit ett sätt att straffa mig själv, att inte tillåta mig själv att äta när jag är hungrig, för att jag ansåg att jag skulle straffas för att jag var jag, och jag hade gjort fel. Att skära sig brukar ha samma anledning. "Du ska leva med de här ärren och smärtan de orsakar, för du förtjänar inte bättre!"

Så återigen, din dotter måste förstå att du bryr dig, att hon kommer i första rummet, att du finns där för henne och inte emot henne. Krävs det att du tvingar henne att stanna och lyssna på dig, så tvinga henne! Det kanske inte fungerar, men prova. Fråga henne vad hon vill att du ska göra, fråga henne hur hon skulle vilja ha det hemma. Fråga om hon vill prata med en psykolog eller läkare, och säg att oavsett hur långt det är till den experten som kan hjälpa henne så kommer du att köra henne dit. Du kommer göra allt för att hjälpa henne ur sitt "missbruk". (Hon missbrukar sin kropp och agerar ut sin ilska mot sig själv, vilket för många blir en drog som gör att samma beteende upprepas varje gång hon blir arg och ledsen.)

Hon måste förstå att hon har ett syfte i livet och att hon är bra på saker, inte bara dålig och dum. Hon behöver antagligen akut ett bättre självförtroende, och det får hon inte av att hennes föräldrar anklagar henne för att skada sig själv, utan hellre av att hennes föräldrar visar att de finns där och bryr sig. Att de inte är arga, att de inte ger bannor. Kan hon känna sig trygg hemma så är det ett steg på vägen. Jag kände mig aldrig trygg hemma, och det är inte för att mina föräldrar var dåliga på något sätt, men för att de inte bekräftade mig som individ. Det händer någonting med föräldrar när deras barn blir tonåringar, de slutar ofta säga att de älskar sina barn, barnen får mer ansvar och uppgifter och de får inte längre vara barn, vilket i och för sig är helt rätt, men den omställningen kan vara nog så jobbig. Och att inte längre få höra av sina föräldrar att man är deras mest älskade ägodel, att man är underbar på alla sätt och vis, och att de älskar en mest av allt i världen och lite till, det kan vara ganska jobbigt, om man därtill har det jobbigt i skolan och inte har några kompisar. Då är man plötsligt inte älskad vare sig hemma eller någon annanstans. (Detta är bara exempel, jag vet ingenting om hur ni har det i eran familj!)

Hoppas du förstår vad jag skrivit och vad jag menar. Din dotter skriker efter hjälp, hon gråter antagligen rätt ofta och önskar att någon såg det. Hon lider i ensamhet, vilket tär på själen. Hon behöver en bundsförvant, en vän och någon som älskar henne. Kan du vara den personen för henne så måste du visa det. Hon kommer troligen aldrig att säga "titta mamma, jag skär mig" utan hon kommer fortsätta dölja det och hoppas att någon fattar ändå. Hon bär antagligen på mycket ilska, troligen mest emot sig själv. Den måste hon bli av med, och hon måste lära sig att man inte måste hata sig själv för att göra rätt i samhället. Det kan ta tid, men ju fortare ni börjar kämpa emot det, desto snarare kan det ta slut.

Ett ämne till som ni antagligen bör ta upp tillsammans, är självmord. Steget från att skära sig så man blöder till att tänka "äh, jag gör slut på det, så slipper andra lida för att jag finns" är VÄLDIGT litet för en deprimerad person! Därmed inte sagt att din dotter är självmordsbenägen, men möjligheten finns dessvärre. Och det är inte alls säkert att någon känner till det. Gå varsamt fram, men ha i åtanke att hon antagligen är väldigt ledsen inombords och troligen också väldigt stolt. Inte över det hon gör, utan snarare så att hon inte vill gråta inför mamma, inte vill medge att hon är ledsen, inte vill prata, för "det finns inget att prata om, jag mår bra" om du förstår?

Hoppas verkligen att det blir bättre, för alla inblandade! Stödkramar!!!
 
Sv: Min dotter skär sig.

*KL*

Jag hade en kompis som skar sig väldigt mycket och ofta under gymnasietiden. Jag vet inte vad som gjordes hemifrån förutom att hon gick på BUP ibland men avskydde sina psykologer så det gav nog inte så mycket.
Vi lyckades minska skärandet något bland annat genom att be henne säga till innan så kunde vi åtminstone ha en chans att prata igenom "attacken". Jag hade också "vårdnaden" om hennes rakblad ett tag där.
Det kanske bara sköt upp problemet, men hon skar sig i alla fall inte lika ofta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 479
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: Modest
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
654
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 863
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp