Metaboliskt syndrom? Vanligt?

Harbor

Trådstartare
Veterinären tyckte att vår ponny kan ha risk att ha detta pga att den är lite tjock och har fettansamlingar längs mankammen.
Hur vanligt är detta? Och ännu, finns det många "tjocka" ponnyer som har dessa symptom men INTE har metaboliskt syndrom?
Ska ta blodprov på tisdag och är skitnervös för svaret. Ponnyn har aldrig haft fång.

Sv: Metaboliskt syndrom? Vanligt?

Jag vet inte hur pass vanligt det är. Men om hästen är tjock och har fettansamlingar så är det nog ganska så troligt att den har EMS. Jag tycker du ska vara tacksam för att detta har uppmärksammats i tid, innan hästen har fått ett otäckt fånganfall.

Jag har en ponny som får fettdepåer i mankammen. Hon fick fång.

Det är tyvärr ganska vanligt. Sen är det inte alla hästar som har en rejäl fångnacke men det finns en hel del EMS-hästar. Tyvärr beror EMS oftast på felaktig foderstat, det är modernt att ge mycket mat till hästarna nu.

Det är tyvärr ganska vanligt. Sen är det inte alla hästar som har en rejäl fångnacke men det finns en hel del EMS-hästar. Tyvärr beror EMS oftast på felaktig foderstat, det är modernt att ge mycket mat till hästarna nu.

Det är nog inte riktigt så enkelt att det beror på en felaktig foderstat. Trist, för om det vore så hade det varit enkelt att göra ngt åt. Men tillståndet förvärras av en felaktig foderstat. Min ponny har inte några depåer just nu men hon kan inte gå på bete på samma sätt som andra hästar.

Har de en gång haft depåer har de lättare att få det igen. Om man tittar på bilder på hästar för 50-100 år sedan så ser man nästan aldrig hästar med depåer.

. Om man tittar på bilder på hästar för 50-100 år sedan så ser man nästan aldrig hästar med depåer.

På den tiden fanns det inte så många ponnyer, inte så som det finns idag. EMS är vanligast bland ponnyraser som från början är anpassade till att leva i ett klimat som ger mindre föda. De är de som överlever i ett sådant klimat. För 50-100 år sedan så hade vi en annan typ av beteshagar och övrigt vallfoder till hästarna. Dagens förädlade vallfoder är anpassade till produktionsdjur och inte till lättfödda ponnyer.

Så russ, fjordingar o nordsvenskar var inte vanliga då?

För övrigt är det exakt det jag vill komma fram till.

men vaddå fel utfodring, om ponnyn får under en liter kraftfoder per dag så kan det väl inte vara för mycket. Anpassad för ponny och förebyggande av fång.

En ponny som ska bantas behöver/ska inte äta kraftfoder.
Nu framgår det ju inte alls vad det är för slags kraftfoder du ger den. Det kan i princip vara vad som helst. Att det är anpassat för ponnyer och eventuella fånghästar behöver inte vara en fördel. Marknaden är full av olämpliga ponny- och fång foder. Det är inte lätt att veta för den som inte är insatt i problematiken med EMS, lättfödda ponnyer och fång.

Vad är det för kraftfoder du ger?

Ett foder “anpassad för ponny och förebyggande av fång” som innehåller 23.5% stärkelse (tärkkelys) och 5% socker (sokeri)?

Detta foder är inte alls lämpligt för din ponny. Det finns stor risk för att din ponny får fång om du fortsätter att ge stärkelserikt foder.

Fång är en mycket allvarlig sjukdom där ponnyn/hästen har mycket ont och det finns risk för att den aldrig blir bra efter ett fånganfall. Därför ska man inte utmana ödet och riskera sin hästs hälsa genom att ge ett foder som är direkt olämpligt.

Kombinationen av ett för stärkelse och sockerrikt grovfoder utvecklat för kor + alla dessa färdigfoder. Det handlar inte om mängd utan innehåll.

Man kan liksom inte resonera så att en liter kraftfoder är okej bara för att det är anpassat för ponnyer. Att det skulle förebygga fång? Vad är det i som skulle kunna förebygga fång?

Det är vad hästen sammanlagt äter som är viktigt. Alla hästar ska få foder så att det uppfyller hästens behov. Varken mer eller mindre.

Hästar är grovfoderomvandlare, dvs de äter gräs, hö och hösilage i första hand.
Det är först om hästen inte kan äta tillräckligt med grovfoder för att uppfylla sina behov som man behöver tillsätta kraftfoder. (Ungefär som att en människa inte kan äta tillräckligt om hen tränar hårt så kan hen behöva tillföra shaker med proteiner och energi vilket inte är särskilt vanligt bland snittbefolkningen. Det är inte vanligt att ponnyer behöver kraftfoder heller.)
En ponny har vanligtvis så lågt behov att den inte behöver kraftfoder utan det är bättre för hästen att den får ett kg hö till istället om energin behövs och vanligtvis så kan den äta ett kg hö extra utan problem.

Enda gången man kan behöva tillsätta någon form av kraftfoder är om grovfodret man har inte uppfyller hästens behov. Ibland kan det innehålla för lite protein och då ska man givetvis tillföra det. Då får man välja något koncentrat som potatisprotein eller soja för att inte tillföra mer energi än vad som är absolut nödvändigt. Det är istället så att problemet brukar vara att få tillräcklig tuggtid utan att ge för mycket energi.

De flesta foder som rekomenderas till ponnyer innehåller ungefär samma energi och protein/kg som ett vanlig hö. Det innehåller vanligtvis mer stärkelse, vilket man ska vara mycket försiktig med att ge till ponnyer och fånghästar. Det innehåller också ofta mer socker än vad ett hö gör vilket man också ska vara mycket försiktig med att ge.
Hästen mår alltså bättre om den kan få slippa kraftfoder och den har vanligtvis inga problem med att äta tillräckligt mycket hö för att fylla sina behov utan kraftfodertillskott. Det är vi människor som har ett behov av att ge något gott i krubban och då gärna med något tjusigt namn som utlovar allt möjligt konstigt och helt orimligt. Hästen mår bäst om den slipper få det.

Senast ändrad:

fick idagprovsvaret.pust, vilken tur, han har inte förhöjda insulinvärden och alltså inte detta metaboliska syndrom. Vad kallar ni det , IR? Borde fundera på fodret än en gång. Höet har också ganska högt sockervärde, men det är ett tag sedan det kollades.

vad finns det för kraftfoder som har mindre stärkelse i då?

Kan du inte lägga en del av höet (eller mer allt) i blöt så får du ner sockerhalten? Sen angående kraftfoder, som alla andra säger. Vad saknas då du ger hö? protein? då är melassfritt lucern, soja eller potatisprotein bra alternativ.

fick idagprovsvaret.pust, vilken tur, han har inte förhöjda insulinvärden och alltså inte detta metaboliska syndrom. Vad kallar ni det , IR? Borde fundera på fodret än en gång. Höet har också ganska högt sockervärde, men det är ett tag sedan det kollades.

Pusta inte ut riktigt än. Tyvärr får man många falska negativa om man går på labbens s.k. normalvärden. Dessa “normalvärden” är ofta alltför höga. En anledning till detta är förmodligen att även IR-hästar ingår i underlaget till dessa s.k. normalvärden. Insulinvärden är dessutom kopplade till det aktuella glukosvärdet så man bör alltid analysera både glukos och insulin när man endast tar ett enkelt blodprov. Oftast föreskrivs det att hästen ska fasta ett antal timmar före provtagning och detta kan också snedvrida resultatet. Oftast får man då för låga insulinvärden i förhållanden till hästens basalvärde men man kan även få för höga värden.

Om du redovisar dina värden (glukos och insulin) här så kan du få ett utlåtande baserat på kriterier utarbetade av Treiber KH, Kronfeld at al, se “Use of proxies and reference quintiles obtained from minimal model analysis for determination of insulin sensitivity and pancreatic beta-cell responsiveness in horses.”

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16379656

Klarar du inte av att beräkna ett RISQI-värde själv så kan jag hjälpa dig. Jag behöver i så fall veta både glukos- och insulinvärden.

Så russ, fjordingar o nordsvenskar var inte vanliga då?

För övrigt är det exakt det jag vill komma fram till.

Ingen aning om det övriga men jag har faktiskt för mig att både russ och nordsvensk har varit nära utrotningshotade ganska nyligen. Tror russet tog fart igen under 70-talet och fanns i runt 50 exemplar 1930. Men jag kan ha fel.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 342
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 654
Senast: Freazer
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 799
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 366
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka