Mentaltest och tidspress

Amha

Trådstartare
Jag har en hund som jag skulle vilja använda i mitt arbete på ett bevakningsföretag. Dock är hon ännu inte mentaltestad än vilket gör mig lite orolig. Hunden fyller 4 år den 19 januari så det börjar bli lite tight om tid.

Problemet är egentligen bara att hon måste kunna uppföra sig hyfsat bland andra hundar. Hon ska ju ligga på plats med ca 5 meters mellanrum till nästa hund vilket måste tränas på. Hon är nämligen inte sådär jätteglad i andra hundar men jag börjar kunna hantera det bättre. Dock kan jag ännu inte släppa henne bland andra än så vi har en del ledarskap att jobba på. Hur bär jag mig åt för att ens ha en möjlighet att hinna med detta innan jag måste mentaltesta henne? Kan man boka in en tid och avboka om det går åt skogen?

Naturligtvis ska jag kontakta en tränare som får hjälpa mig med detta men just nu känns det lite stressat.

Sv: Mentaltest och tidspress

Enligt SBK's tävlingkalender finns det inga korningar i december -10 eller januari -11 så det är nog för sent att börja tänka på mentaltest nu.

Jag är ledsen,men jag förstår verkligen inte.. Är det en korning du pratar om? Mig veterligen behöver du inte ens ha gjort MH för att få använda hund i tjänst (med tanke på att det är tillåtet med blandraser som tjh). Det är ju ett L-test som behövs och där går man ju igenom hundens lämplighet -inte lydnad. Lydnaden kontrolleras ju först vid uppkörning och det finns det inga bestämmelser kring att det måste göras direkt efter L-test. För äldre hundar kan ett något kortare L-test utföras, men jag vet inte var åldersgränserna går.

Jag är nyfiken, på vilket sätt kommer du att ha nytta av hunden i arbetet med sådana brister i lydnad och som du säger ledarskap?

Om du skall använda din hund som väktahund - vilket jag utgår ifrån då du nämner bevaningsföretag! - så gissar jag att du pratar om huruvida din hund skulle klara BÅDE en L-test och själva uppkörningen?
Eftersom det inte finns någon lydnadsdel i L-testen.

Den du bör göra är att vända dej till är din hundansvarige på företaget och ta hjälp på era gemensamma träningar för att få ordning på de moment som brister.

/Swat

I korningens mentaldel. Mentaltestet, finns ingen platsliggning. Jag antar att du pratar om ett annat test?

Du behöver göra ett L-test Samt RPS uppkörningen för ens få ha hunden i bevakningsföretagets lokaler.
Om hunden har fyllt 4år så är det ett förkortat L-test som görs alltså sociala delen samt miljöprov och på miljödelen gör man ett överfall för att se lite hur hunden löser det. Man behöver inte ha gjort MH för att ha hunden som TJH utan L-test och RPS uppkörningen räcker.

Sen ska du göra uppkörningen enligt RPS där har du en platsliggning med samt linförighet, hopp, framförgående, inkallning

Samt en skyddsdel ett överfall med släppande plus visitation och därefter en ryggtransport.

Sen efter det är klart då får du ha hunden i företagets lokaler.

Senast ändrad:

Precis sådär tänkte jag också för ett halvår sedan ca men efter att ha pratat med hundförare som säger "Nä men det spelar ingen roll! Så länge du kan få hunden att klara platsliggning är det ingen fara." och tycker att jag ska köra på den jag har då denna gör allt för att vara mig till lags. Jag kan ha henne liggande på plats i ett rum med en annan hund MEN jag vill då ha full kontroll över det hon gör. Ger hon några signaler alls som kan reta hunden harklar jag mig och hon lägger av men enligt vad jag har läst får jag inte påverka henne i platsliggningen om nu detta var tvunget att göras.

Om hon anses olämplig av de som bestämmer detta lär hon knappast bli godkänd i slutliga testerna, eller hur?

Jag lånar min egen knapp till övriga svar.

Jag frågade om detta på utbildningen varpå jag fick svaret att jag ska göra ett mentaltest samt en hundförarutbildning. I mentaltestet skulle det bland annat ingå platsliggning men jag ska ta och kolla upp detta med min chef och se om kan kan kika lite på detta och dessutom se om det är kört eller inte för min nuvarande hund.

På vilken utbildning?
Som det redan nämnts flertalet gånger är platsen nåt som ingår i uppkörningen (årlig) som kan göras först efter avklarat Lämplighetstest (görs av polisen) och att du gått hundförarutbildning.
Hade jag varit i din sits hade jag tagit kontakt med den hundansvarige/instruktören på ditt företag och deltagit i tjh-träningstillfällena för att få lite mer insyn.

Om det är väktarutbildningen du åsyftar som informationskälla så är det Goddag yxskaft att diskutera hundförarbiten med dem.

Prata med den som har ansvar för hundförarna på företaget. Var med på hundträningarna. Låt träningsansvarig titta på hunden och ge ett utlåtande först. De vet i regel vem hos polisen du ska ringa också.

I övrigt är det som PIRU och flera andra sagt L-test och uppkörning hos polisen samt att du ska ha gått hundförarutbildningen och vara godkänd på den. De flesta företag har också krav på att man ska ha jobbat ett tag innan man får gå den utbildningen.

Svar i huvudsak till 2 sistnämnda.

Jag pratade med ägaren av företaget om detta igår som gav mig tips på en bra tränare som kan hjälpa mig med detta. Företaget är väldigt litet och i dagsläget är jag den enda som är intresserad av hundförarutbildningen. Dock låter han positiv till detta så jag hör av mig till honom när jag känner mig redo att dra igång så ligger väl bollen hos honom.

Tack för svaren, kan hända att jag dyker upp här sen och plockar fram nya funderingar kring ämnet ;)

Svar i huvudsak till 2 sistnämnda.

Jag pratade med ägaren av företaget om detta igår som gav mig tips på en bra tränare som kan hjälpa mig med detta. Företaget är väldigt litet och i dagsläget är jag den enda som är intresserad av hundförarutbildningen. Dock låter han positiv till detta så jag hör av mig till honom när jag känner mig redo att dra igång så ligger väl bollen hos honom.

Verkar som din chef inte fattar riktigt vilka omkostander det är att ha ett bevakningsföretag med inriktning hund. det ska vara betalda träningar , hundvårdsbidrag, hundförarersättning , reseersättning till träningar o.s.v. Sen bilen lär utrustas efter de lagar och krav länstyrelsen har. Så det gäkller o ragga många kunder så hunderiet går runt.

Sen bara ha en hundförare hur tänker han då? Ska ni ronda objekten endast 15ggr i månaden då?

Plus att det är extremt svårt att få företag att betala för rondering med hund från första början samt att väktaren som hundförare också går upp ett par steg i lönetrappan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 067
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
581
Senast: Masse
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
924
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈