Matvägrare

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

ariel79

Jag har en son som är 7 månader som vägrar annan mat än bröstmjölk. Han smakar på det mesta och äter det typ 1 gång men nästa gång han får samma sak så vägrar han. Jag har provat med det mesta grönskakspuré, fruktpuré, gröt, välling mm. Det enda som duger är bröstmjölk...
Jag har mycket mjölk och han ökar i vikt som han ska men jag vill själv trappa ner amningen nu för att slippa vara så bunden.

Nån som har nått tips??
 
Sv: Matvägrare

Hm nja inte så mycket tips att komma med, de "gamla vanliga" är ju att låta barnen sitta med vid bordet, smaka det ni äter, en del barn gillar inte puré konsistensen utan vill ha bitar. Och sen inte ha bråttom, inte pressa, tvinga eller truga. Mat ska vara roligt och på eget iniativ...
 
Sv: Matvägrare

Pröva att blanda maten med bröstmjölk i början, så kan han vänja sig så sakta vid dom nya smakerna :d
 
Sv: Matvägrare

Min dotter var också sen med att börja äta annan mat. Fast jag tyckte inte det gjorde så mkt, iof gillade jag inte att amma precis men en månad mer eller mindre spelade inte så stor roll.

Inte förrens hon var ca 8 mån kunde vi byta ut nåt litet mål till annan mat än amning. Då var favoriterna:
smörgåsrån med leverpastej, eller snarare leverpastej med lite kex till.....
Majskorn eller ärtor

Att bli matad var inte så populärt, utan det var och är äta själv som gäller, så det var bara att komma på mat som hon kunde äta själv, för då gick det mesta ner.
 
Sv: Matvägrare

Vi har haft strul med maten och när jag frågat bvc så har de tyckt att jag skulle fortsätta prova och truga. Det slutade med att allt som kom på en sked var negativt. Barnen vägrade äta.

Då bestämde jag mig för att ta allt från början och i barnens takt. Jag försökte hitta något som de gillade. Det var päronpuré. :) Så sakta men säkert så byggde jag upp barnens förtroende för skeden igen och därefter provade jag nya maträtter.

Samma sak var det med bitar i maten. De spottade och klöktes så fort det var bitar i puréerna, men att äta små bitar själv var inga problem. Men så vips från en dag till en annan så fungerade det också.

Nu är de 10.5 månad och väldigt nyfikna på mat.

Mitt tips är att ta det lugnt, även om det kanske inte är den ultimata lösningen för dig som vill sluta amma.

/Timsetim
 
Sv: Matvägrare

Just det där med att lägga plockbitar framför dem så att de själva kan välja är jättepositivt. Mina barn har ÄLSKAT kokta morötter i bitar sen de varit ganska små. Är de välkokta så mosar de sönder dem med tungan... Smögåsrån är smidigt att börja med också, de smälter i munnen när de väl fått in dem där.
 
Sv: Matvägrare

Tack för alla svar!
Jag har försökt hitta nått han gillar men problemet är att han gillar det en gång och nästa gång är det äckligt...
Vi ska till BVC i morgon så då ska jag prata med dom men annars är det väl bara att lugna sig och amma på.
Albin har inga tänder, började ni med plockmat innan era barn hade det, jag är rädd att han ska sätta i halsen :confused:
 
Sv: Matvägrare

Sånt som är mjukt går bra att ge även om de inte har tänder, smörgåsrån som någon skrev smälter bara, och med leverpastej eller annat mjukt på så är det inga problem.
Lite kan de ju mala sönder maten även utan tänder.
 
Sv: Matvägrare

Albin har inga tänder, började ni med plockmat innan era barn hade det, jag är rädd att han ska sätta i halsen :confused:

Jag blev förvånad över hur mycket och bra de kan tugga, utan tänder. T om russin, som ibland kan vara lite torra/hårda, tuggas hur bra som helst.

Jag brukar köpa pastafjärilar, piccolini, och koka extra mjuka. Mina barn kan sitta och pilla i sig måååånga sådana! :)

/Timsetim
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 458
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 266
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 822
Senast: Mkb
·
Gravid - 1år Gossen är 9 månader. Äter fast mat bra och ammas 5 gånger mellan 6-22 plus 1-3 gånger på natten De senare dagarna har jag märkt att...
Svar
5
· Visningar
1 080
Senast: kakan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp