Matgalen häst

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag har en häst som är fullständigt tokig då det gäller mat.
Jag har varit med om hungriga hästar förr men den här slår allt.
Har haft hästen i fråga i lite över ett år. Han är världens mildaste lugnaste häst i alla lägen uton då det gäller mat, då blir han som förbytt. Galen, är nog det rätta ordet. Nästan omöjlig att motionera då han tror att han ska få mat när han kommer hem. Bråkar med sina hagkompisar som han aldrig annars gör. mm mm
Jag tror nästan att han kan ha varit med om något traumatiskt i sitt liv som han beter sig.
När han då äter så pressar han in maten i munnen, så mycket hö så han knappt kan tugga. På så vis tar ju även maten slut väldigt fort.

Han är dessutom redan väldigt fet och har problem i sina ben så han borde gå ner i vikt...
Han får 10 kilo hö om dan, är en ganska stor kille, inte bara fet, och nu har jag även fått tag på halm som jag hoppas hoppas ska hålla sig ( i fjol möglade den så jag vart tvungen slänga :()
Men vad kan man mer göra? Tips?
Fri tillgång tror jag kan bli väldigt svårt då både han och shettisen han går med egentligen borde banta..

Sv: Matgalen häst

Hmm... det är inte ett alternativ att försöka hitta hö med riktigt dåliga värden så han får äta sig mätt, men inte lägger på sig? Och hur är det med motionen? Går det att öka den så han slipper få mindre mat?

Inte det heller då det även går en unghäst i hagen som behöver bra hö.
Nja, han går så mycket som han klarar av tror jag. Har är som sagt lite racklig, är i princip bara en promenadhäst. Det är lugna turer i skritt och trav som gäller.
Jag vill inte dra ner på maten han får nu, tio kilo är ganska okej. Men jag skulle vilja få honom lugnare och lite mer harmonisk. Inte bara tänka på mat, och hur man ska komma åt mat, hela tiden.

Enklast borde vara som bubbel skriver att försöka få tag på grovfoder med lägre näringsvärde, alternativt att blanda med halm så att hästen kan få äta tills han själv känner att det är nog.

/M

Har du dom på lösdrift då eller? För om du har det så kan det ju vara ett alternativ att ge dem skithö båda två och sedan komplettera med lucern till unghästen!

Nej. Dom har gått ute i beteshagen tills för en vecka sen, inget bete men stor hage med mycket att göra. Nu går dom i en mindre hage och kommer in på nätterna. Det är just under vinter säsongen som det är jobbigt, var samma sak förra året..
Det skulle väl i och för sig vara ett alternativ men då ska jag ju få tag på ett "skithö" av bra kvalité, är nog inte det lättaste med tanke på hur förra vintern var, allt möglade pga regn och fukt. :crazy:
Samma problem med halm, jättesvårt att få tag på halm av god hygienisk kvalité :( Svårt få tag på halm öht här uppe.
Nu har jag dock fått tag på några bra balar men dom räcker nog inte så länge.

Jag vet inte om det kan vara en orsak, men kand et vara så att han har någon brist på ngt spårämne eller liknande som gör att han känner att det är något som fattas?

Jaha, då blev detta alltså en fodertråd (flyttad till foder) Men det är egentligen inte fodret som är problemet utan hästens beteende..

Inne i boxen skulle du ju kunna ha tex halm som du själv var inne på.
Står han nu på spån eller liknande altså?

Du skulle kunna ha normalbra hö ute och ge större giva av sämmre hö inne till han på natten.

Kanske du kunde ge han allt hö inne i hönät så han inte kan trycka i sig allt på en gång. Det gör ju att det räcker lite längre i alla fall.

Vet inte hur det är med "munkorg" sån där man har till bete på sommaren, det borde väll fungera ute på vintern med eller?
Det hindrar i alla fall han att trycka munnen full på det viset du nämnde.

Ja, jisses, vad jag känner igen mig. Har en matglad haflinger som äter allt som kommer i hennes väg. Har också VÄLDIGT lätt för att lägga på sig. Hon får just nu ca 7-7,5 kg hö, men skulle kunna äta MYCKET mer. En hel del av ridturerna går åt till att försöka äta (gräs, löv, etc.) :crazy:. Något av det värsta är att man känner sig så elak, tycker jag. Som om man konstant svälter sin häst...

Jag känner igen mig en del i din situation om jag jämför med min egen häst. Jag har ett halvblodssto hon är 6 år och jag har haft henne i drygt 3 år (blir det i januari). När jag köpte henne hade hon varit med om traumatisk bakgrund hon kommer från Lettland och hade där stått uppbunden i ett träd hela tiden och dessutom fått dåligt med mat. När hon väl kom till Sverige hade hon dessutom magrat av en hel del eftersom hon också fått dåligt med foder på vägen hit.

Väl här så fick hon fritt med grovfoder både inne och ute dessutom en del kraftfoder, hon åt Kraffts rehab foder. Hon återhämtade sig fortast av alla hästar och var den som gick upp mest trots att hon var i sämst skick av de fyra hästar som anlände.

Men efter en tid så började hon i stället bli För tjock. Det dröjde visserligen ganska länge, (typ ett halvår senare). Först var hon i normal hull men dåligt musklad men till slut så mådde hon nästan dåligt av att gå på fri tillgång för att hon i stället blev Fet. Hon åt allt, och hon åt konstant. Dock så fick de alltid fritt med grovfoder i den hagen hon gick i men fick jag till slut börja dra ner lite på hösilaget lite och sedan komplettera med halm i stället för sysselsättningens skull.

Idag så är hon fortfarande värsta matvraket, går man ut på promenad och låter henne äta så föredrar hon visserligen gräs men hon äter även gärna löv och lite av varje..

Hon får idag 10-11 kg hö (bra värden!) sedan ger jag i princip fritt med halm inne och ute men jag uppskattar det som hon äter ca 1-1½ kg halm per dag ungefär eftersom hon inte tycker det är fullt så aptitlig som hö. Är rätt övertygad om att hon inte skulle må bra av att äta med fri tillgång på det här höet för jag tror hon skulle lägga på sig för mycket vilket jag anser inte är bra, det ska ju finnas lite att ta av men lagom är ju bäst! Nu anser jag att hon är i väldigt bra hull för dagen.

Men jag gör så här att jag ger inte så stora portioner med hö ute, på morgonen (som hon får inne) får hon 1,5 kg hö, övrig giva som är 1,5 kg hö till lunch (+något kg halm) och 1 kg hö som är till eftermiddag fodras ute. På så vis får hon ca 4 kg hö av givan under dagen. Men eftersom det går så många timmar under natten så ger jag 6 kg hö på kvällen, detta ger jag i ett sk hösilagenät med små maskor i så min häst får stå och pilla i sig höet, det är superbra tycker jag för det tar klart längre tid för henne att äta då annars skulle hon ha ätit upp sitt kvällshö på nolltid. Dessutom ger jag så hon har fritt med halm under natten men hon äter väll max något kg. Detta tycker jag är det bästa sättet som funkar för mig och min häst. Halm och småmaskigt hösilagenät.

Vill man ge mer grovfoder är det nästan bra annars om det är sämre värden i det, samtidigt så känns det ju inte så kostnadseffektivt att betala en massa för hö som inte är bra. Blir i lägden billigare (och för mig bättre) att dryga ut det med halm i stället. Om man dock har en häst som äter mycket halm får man ta med i beräkningen att halmen bara innehåller energi och därför om hästen äter upp mycket av halmen, så får man se till att kanske komplettera med extra proteinrikt foder.

Min häst är en sån som äter mycket halm..
Igår fick dom 15 kilo ute att dela på och jag trodde det skulle räcka länge men det var helt slut på eftermiddagen. Dvs att herr matvrak måste ha ätit minst 5 kilo, säkert mer. Plus sin vanliga giva hö, plus att han äter ca 3 kilo halm inne under natten också...
:crazy:
Hoppas att det lugnar ner sig lite.

Känner igen det där.. Bara äta äta äta hela tiden! Och bli tjock.. Huu!
Det är svårt att göra något åt, precis som det finns matglada människor finns det matglada hästar. Nu funderar jag bara, men visst borde hästars matsäck töjas ut om de äter mycket? Tänker, det kan ju göra det på människor som äter hela tiden det är ju sånt man opererar på de som är för feta. OM hästars magsäck funkar likadant, borde man kunna förbättra det, på lång sikt, genom att minska maten lite så magsäcken krymper igen? Var på sjukhus med hästen för en vecka sen, och där tipsade vetrinären om att minska grovfodret till under minimigivan (1-1,5kg ts/100 kg häst), inget ensilage och mest halm. Man känner sig hemsk, men det fungerar på hullet i alla fall. Och ju mer det minskar ju mer tillfreds med livet verkar han bli. Hungrig, javisst, men jag tror (hoppas) att det där med magsäcken gäller hästar med :crazy:
Äppelcidervinäger ska ju funka som bantningsmedel för människor, ge mättnadskänsla eller hur det var. Stämmer för hästar med? Vet inte, men jag testar. Det tycks vara bar för hud och hårrem i alla fall :p

Är det verkligen bra för dem att äta så mycket halm? Jag har för mig att jag har läst att det kan ställa till med problem för dem om de äter för mycket, 8 kg låter som en hel del.

Tror inte det är något problem om de äter så mycket halm, givetvis är det ju inte bra om de som i det här fallet äter så mycket hö + halm så de blir feta.

Men det man ska tänka på om hästen äter mycket halm är att komplettera med protein så att den inte får i sig alldeles för mycket MJ vilket är det som halm innehåller. Men man kan i princip fodra med bara halm och t.ex. lucern om man vill... men det gäller ju att kvalitén på halmen är bra.

Men man kan i princip fodra med bara halm och t.ex. lucern om man vill... men det gäller ju att kvalitén på halmen är bra.

Ja, jag vet att det är så. Men en som i det här fallet redan tjock häst som äter så mycket halm förutom höet....Enligt ts bör den gå ner i vikt. Jag är ändå lite tveksam.

Ja han borde definitivt gå ner i vikt.
Alla hästarna i hagen är som tokiga i halmen.. Konstigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 298
Senast: Djurvän
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 539
Senast: BIMM
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 619
Senast: akleja
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 946
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka