Måste bli lättare att sko?

Sofiaoredlabel

Trådstartare
Hej ja skulle behöva lite tips ang min häst!
Han har under de senaste gångerna börjat krångla
Med sin höger framhov vid skoning! Han tar i allt
Han kan o slänger fram hoven, vilket gör det svårt för
Våran hovslagare! Vi har testat med bomull i öronen,
Ge honom lugnande (pasta) men trots att han stod
Och vinglade av trötthet så drog han så hårt han orkade!
De va ju betydligt mindre men fortfarande för mycket!
Kan han ha ont? Haltar aldrig o har inget problem med
Hoppning heller, så är det bara ett dumt beteende? Kan
Dom ha de på bara en hov? Det är varje gång han slår som
Han sliter fram hoven ! Tack på förhand :)

Sv: Måste bli lättare att sko?

Min erfarenhet är ju den att när en häst börjar krångla, och som inte tidigare haft problem vid skoning sök upp problemet. I en av våra hästars fall handlade det om ett bakben.

hej!

Jag har precis fått lära mig vad personkemi innebär i skoningssammanhang.

Min pålla har varit svår och ibland rent hemsk att sko, framförallt på höger fram. Hon har naturligtvis tappat den skon oftast och blivit öm varje gång. Hon och hovslagaren har kämpat emot varandra och senaste halvåret har pållan skotts drogad på klinik, för att slippa problemet och kunna skos ordentligt.

Så bytte vi stall och fick äntligen ok på att sko hemma. Testade en ny hovis och döm om min förvåning när fröken prinsessa stog och sov hela skoningen. Några enstaka gånger vände hon sig om och tittade vad hovis gjorde, men annars var det en lugn och sovande prinsessa.

Så, om det var min häst hade jag
1.Kollat hästen på klinik, min har haft en mycket liten hälta i höger fram (halv grad på böjt spår, ingen av mina tränare såg den).
2.Testat en annan hovslagare, ibland trivs dom inte ihop och då blir det löttare att bara byta rakt över.

/Lavinia

Hade samma problem som du med min unghäst (vilket berodde på misshandel av en tidigare hovis som jag hade:mad:). Det som hjälpte på henne var godis. Så fort hovis höll på gav jag henne godis. Sen när hon lugnade ner sig fick hon enbart godis när han skodde och nu får hon inget. Det har tagit ungefär ett år och (med pga flytt) 3 hovisar. Alla väl medvetna om vad som har hänt med henne innan dom kom ut. Alla lugna individer som har låtit henne ta den tiden som hon behöver.

Så du kan testa att distrahera honom nästa gång hovis e ute, så att han inte tänker på att bråka.

Min erfarenhet är ju den att när en häst börjar krångla, och som inte tidigare haft problem vid skoning sök upp problemet. I en av våra hästars fall handlade det om ett bakben.

Samma här - för länge sedan började vår pålle också "krångla" helt plötsligt.
Ville inte lyfta ena framhoven - problemet satt dock bak.

Om de har ont bak någonstans vill de ju förstås inte lyfta ett av frambenen för då blir det ju mer belastning på det onda :)

Har den tidigare inte krånglat utan plötsligen börjat och bara på en hov så är mitt råd; in på klinik och kolla igenom hästen.

I övrigt tycker jag att en bra hovslagare borde kunna lösa detta själv och kanske komma med förslag till dig också hur du ska göra för att komma tillrätta med problemet. Vad har hovis för teori? Är du med när hästen skos och ser hur hovis jobbar?

Vi hade ett sto som var krånglig men då med båda fram och vår hovslagare löste problemet (som bara gällde vid skoning, inte vid hovkratsning eller liknande) med att hänga en höpåse till henne under skoning. Detta löste problemet. Inga bestraffningar eller rytande utan en lugn och sansad hovslagare som hittade vägen genom mat:)

Tack så mycket för alla era bra tips! Känns bra att det är ett hyffsat vanligt beteende med bara en hov! Ska testa med att få honom att tänka på annat nästa gång den vanliga hovis kommer sen ska jag leta upp någon ny hovis då hans knä tyvärr inte klarar av att ha tålamod till bråket! Funkar de inte med att distrahera honom så åker ja om med honom o kollar upp honom! Tack igen, uppskattade verkligen era svar :)

hej!

Jag har precis fått lära mig vad personkemi innebär i skoningssammanhang.

/Lavinia

När det gäller just personkemi så är det i vissa fall så att problem mellan skokund och hovis endast uppstår i hästägarens närvaro..:crazy:

min häst var hemsk att sko innan, delvis pga låsningar i överlinjen vid sadelgjord och rumpa men hovslagaren gjorde inget för att hjälpa(typ slår du mig slår jag tillbaka). skoning var då stress och bråk för alla inblandade. skorna flög efter bara ngn vecka och vi fick svetsa på extra tjock sidokappa för att hästen inte skulle sparka av sig skon.

nuvarande hovis slängde på ett par nb skor och rekommenderade en hästmassör, 3 månader senare så var hästen en helt annan häst. både att rida och sko ^_^. hovslagaren nu vet mycket väl att hästen inte vill lyfta bakhovarna så högt (gjorde ont innan pga låsningar), så i början höll han hoven ca 5cm över marken för att pollen skulle vara nöjd, nu 1(?) år senare kan vi nästan ha hovarna i normal höjd och förutom att polle tycker det är roligt att rycka undan framhovarna ibland, vara extra tung och att hon måste små kicka lite med ena bakbenet för att värma upp så är det inga problem att sko henne :D. så en bra hovslagare som är tålmodig och lyssnar på hästen är guld värd!

Om det är samma hovslagare som innan problemet så skulle jag kolla upp hästen. Den kan ha ont.
Va säger hovslagaren om problemet?

Förvånar mig inte det minsta.

Hade inte häst skött sig nu hade jag helt klart försökt övertyga någon om att vara med istället för mig, men nu stog ju Prinsessan tack och lov och sov så det behövdes inte :love:

I vårt fall var det nog 1. personkemi häst och hovis (som inte direkt blev bättre när hovis började slå på häst) och 2. smärta i hoven.

Nu har jag inga planer på att byta hovis igen, den pållan godkänner tar vi:-)

/Lavinia

När det gäller just personkemi så är det i vissa fall så att problem mellan skokund och hovis endast uppstår i hästägarens närvaro..:crazy:

Höger framben är alltid det som utsätts för mest "förflyttning" eller i 99% av fallen dvs om hovslagaren är högerhänt vilket ju är vanligast för att komma åt att jobba ordentligt på höger fram så tar 99% av hovslagarna ut höger framben längre åt sidan varpå det blir tydligare om det finns några låsningar el smärta någonstans i kroppen. Därför är det nästan alltid höger fram de börjar klydda med oavsett var i kroppen smärtan sitter.

Jag hade kollat höger bog/ryggen efter muskelspänningar och de övriga tre benen till varförhan kämpar stenhårt för att slippa belasta övriga ben, alternativt har ont när ni böjer höger?

Har haft en häst som gjort likadant. Hästen visade sig vid koll på klinik, ha en benpålagring i armbågsleden och klarade således inte brytningen utåt som faktiskt blir när hovslagaren sätter hoven mellan sina ben. Jag sökte råd hos en annan hovslagare som tipsade om att sko lågt och med enhandsfattning. Krångligt, men man lär sig sa han. Sagt och gjort började min hovis praktisera detta, och det hjälpte verkligen. Sedan dess kunde man sko denna häst utan problem.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 411
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 247
Senast: Marvin
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 656
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 998
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka