Manen går av ...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 027
M

makejo

min häst har halva manen kvar bara :(
den har gått av på flera ställen dels av täckesskav nere vid ett ställe misstänker jag
men även över och under där det inte ligger något täcke emot är den av och den har blivit kortare och över håret är kortare och så där
det ser hemskt ut kan det vara dom andra hästarna som biter av den ? jag tror inte han står och kliar av den för då skulle den vara trasslig och skavd och det är den inte.
Han är en tinker och `ska ju ha´lång och tjock man. Försöker att borsta så lite som möjligt vad kan man göra för att skydda den jag har försökt fläta mm men dom åker ju upp och jag har inte tid att fläta ihop hela manen varje dag och den håller bara ett tag iallafall.
fler som har samma problem?

Sv: Manen går av ...

jodå, jag har haft samma problem.
när ena vårt sto gick med sitt föl, fick hon halva manen avtuggad. vet inte hur du ska göra om det nu är någon fräckis i hagen som tuggar i sig din hästs man, för så fort vi särat på fölet och stoet så började ju manen växa igen.
finns säkert någon annan som kan hjälpa dig här, men ville bara berätta att du är långt ifrån ensam!

ok tack :) då är det nog så som jag misstänkt.. undra vem boven är ... undra om det finns nåt medel som går ha på så han får ha manen i fred? som inte skadar eller jagar bort dom andra helt?

Våran häst har lång man och nu när det inte finns ngt att äta i hagen så står han med huvudet under "staketet" och försöker hitta ngt på andra sidan , vilket resulterar på avskavd man lite här och där. Ser inte vidare snyggt ut , men men.

Om det är en annan häst som tuggar av manen så prova att spraya/smörja in något som är osmakligt, då brukar dom sluta. Min valack fick hela manen och svansen söndertuggad när han gick som lekfarbror åt en unghingst. Jag smörjde med senap:DDet var inte gott alls tyckte unghingsten.:angel:

nej det är ju inte så snyggt..:smirk:
våra har gräs kvar i hagen att äta och sen har vi elrep ( eller vad det heter) som staket så det kan inte vara orsaken här.

senap?? hehe ja det blir nog riktigt snyggt det oxå i hans vita man..:rofl:

Nä där e de nog inte de ultimata:crazy: Blir nog lite fult gult i manen då. Men sånt man har på täcken typ "No Bite" eller "Crub Nix" bör ju funka med?

På min häst skavs manen bort av täcket som har halvhals om jag inte flätar den. Så har den hela tiden flätad med små flätor som om man skulle knoppa den, men låter bli att rulla ihop den bara. Det har fungerat på henne hittills i alla fall.

/Camilla

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 137
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 023
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 567
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 631
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka