Magsårsmedicin i senaste ridsport?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 576
I

Iglatjarn

är det bara jag som reagerat över en mening där?
s.32
"...Preparatet finns i likadan pastaform som avmaskningsmedel. det har visat sig ah mycket god effekt på hästar med magsår vid den kur på 28 dygn som för närvarande rekomenderas. genom att preparatet nu finns för hästar blir det billigare än att använda Losec, men det är fortfarande en förhållandevis dyr kur. närmare 300kr/dag kostar det att behandla en normalstor häst "

Förhållandevis dyrt??!! :eek:
300kr per dag i minst 28 dagar blir enligt min räknemaskin 8400kr. det låter hutlöst dyrt för en månads behandling.
har inte behandlat häst för magsår, men har behandlat hästar på jobbet och inte 17 har dom pastatuberna kostat 300kr....

är det en nolla fel i texten eller är det så dyrt? :confused:

Sv: Magsårsmedicin i senaste ridsport?

Ja du, losec för människor kostar ju ca 12-24 kr per dag (beroende på hur man äter) så jag vet inte, det kan nog stämma!

Det är nog tyvärr så dyrt - i alla fall ingen nolla fel. En förp. till ca 575 kg häst i en vecka går på strax under 2000. Behandlingstid är enl. rek. 28 dagar.

Senast ändrad:

Kan man inte ge Aloe Vera till hästar med magsår?....eller vart har jag fått det ifrån?...hm

Vad heter preparatet? Min häst fick andapsin mot sitt magsår men jag kan inte minnas att det var så dyrt.

Det heter GastroGard och har samma aktiva substans som Losec. Andapsin kan lindra i vissa fall, men är inte alls lika effektivt.

Han fick Losec oxå, direkt i blodet och bara en gång, efter det fick han Andapsin. Tror i och för sig att hans magsår var lindrigt. Men det är ju bra att det finns bättre mediciner att ta till även om de är lite dyra. Det är inte kul att se sina älskade djur lida.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka