Magnussons foder

Druvan

Trådstartare
Någon som har åsikter om Magnussons foder? Har funderat på detta tidigare, och nu såg att jag Ica Maxi numera säljer fodret. Låter ju lockande att det är
*svensktillverkat
* KRAV-märkt
*ugnsbakat
*innehåller inget köttmjöl utan bara färskt kött, ägg och grönsaker.
*är billigare än t ex Royal Canin

Någon som testat?

Sv: Magnussons foder

Jag har ingen egen erfarenhet av det, men min bästa vän har det till sin ena hund och är jättenöjd.
Jag har själv funderat på att ge det till min hund, så jag ska följa tråden.

Mina äter magnusson och har gjort i ca 1 1/2 år. Jag är jätte nöjd! De har varit bra i magen hela tiden. Fina i pälsen är det också. Dessutom har de ätit det med god aptit.
Dessutom är det i stort sett den enda hundmat jag träffat på som inte luktar illa!

Min kräsna voff älskade maten. Men han blev tyvärr alldeles för hård i magen för att jag skulle kunna fortsätta med den

Stina äter det med god aptit och att det är kravmärkt och övrigt som du räknat upp är ett stort + för oss.
Har inget att klaga på faktiskt.:banana:

Någon som har åsikter om Magnussons foder? Har funderat på detta tidigare, och nu såg att jag Ica Maxi numera säljer fodret. Låter ju lockande att det är
*svensktillverkat
* KRAV-märkt
*ugnsbakat
*innehåller inget köttmjöl utan bara färskt kött, ägg och grönsaker.
*är billigare än t ex Royal Canin

Någon som testat?
Men finns det verkligen en sort som både är KRAV-märkt och har färskt kött? Jag använder magnusson och är nöjd. Har deras meat&bisquit till min ena tik och det enda jag har tänkt på som något negativt är att (jag tycker) det luktar mest typ mjöl, därför får jag för mig att det kanske inte innehåller lika mycket kött som man vill tro ;)

Det är sant, när jag kollar i prislistan är det bara sorten "Original Krav" som är KRAV-märkt. Snacka om vilseledande reklam :p

Mina föräldrar gav det till sina (päls)hundar under en period för flera år sedan. Vad jag vill minnas så fungerade det jättebra och alla hundar mådde bra och var fina i pälsen. Detta var dock innan det fanns att köpa i affär så man var tvungen att beställa hem pallar med det, vilket gjorde att mina föräldrar tröttnade på att det var så meckigt med beställning + att förvara den stora mängden foder man fick vid varje leverans.

Jag ger ena hunden Magnussons Meat & Bisquit och tycker det är ett kanonfoder. Det må vara hur det vill med att många säger att det är så lite kött i för att det bara är färskt kött...men kanske det är just att köttet bara proccessats en gång som det fungerar på bra !

Min hund har tidigare fått royal canin och mådde inget vidare av det fodret. Hon var lös i magen och hade svårt att hålla vikten (pendlade mellan under/överviktig) - dessutom var inte det fodret särskilt fräscht. Det luktar illa och man blir alldeles kladdig av fettet de ytbehandlat med.

Bytte i alla fall till Magnussons i höstas och våra hundar (3 dalmatiner) fungerar jättebra på det. De skiter ca 2 ggr om dagen, små och fasta högar.
Våra får meat & biscuit som vi beställer hem 75 kg åt gången (5 säckar) för att få leveransen ända fram till dörren och billigare säckpris. Det ekologiska fodret valde jag bort av någon anledning, men jag minns inte riktigt varför. Var det inte väldigt mycket spannmål i det?
I alla fall, hundarna gillar fodret och jag tycker att det luktar gott (som kex :d).

Det negativa jag har hört är att en del hundar inte fungerat på det pga att det varit för energirikt. Iom att fodret bakas långsamt i ugn förlorar det inte råvarorna sitt energivärde. En uppfödare jag stöter på ibland menade att fodret bara gick rätt igenom hennes tik, så hon hade bytt bort det mot ett annat.

Alla foder fungerar inte på alla hundar.
Vill du veta mer så kan du gå in på magnussons hemsida och ta reda på innehållet i säckarna.

Eller hur :D Vet du om det ska börja säljas på enstaka eller på alla Ica Maxi?

Vår valp har "strulat" med maten länge, en lördagkväll fick jag panik då hade hon matvädrat i fyra dagar så jag satte mig i bilen och åkte till ICA tanken var att köpa en liten påse foder av vilken sort som helst bara hon åt.. Fick se Magnussons i hyllan och köpte en säck, kan ju säga att vi numera har en matglad hund, hon äter till o med morgonmålet utan protester förr åt hon aldrig förren vid 14-tiden nu är skålen tom kl07.00. Magen är bra o pälsen är fin och hon har blivit lugnare (vet inte om det beror på maten)

Jag & föräldrarna använder sedan cirka fem år oss av Magnusson's till våra hundar (retriever & beagle). Retrievern åt under sin högaktiva period "Magnusson's Aktiv" och gamla beageln åt "Light". Båda fina i hull, päls och mage. Numera äter retivern (och ny yngre beagle) "Kennel". Båda är fortfarande fina i päls och hull, men jag tycker inte att retrivern är riktigt ok i magen.

Vi bor ganska nära fabriken, så vi åker dit och köper 75-100 kg foder åt gången, blir billigt!

Även jag fodrar med Magnussons och är jättenöjd. T o m vår anorektiska münster äter tillräckligt av Meat&Bisquit. Vi är några stycken som beställer samtidigt, så vi tar oftast hem 150 kg åt gången. Mycket prisvärt!

Och innehåller precis som allt annat foder som Ica säljer; vete... Man börjar ju undra hur dom tänker...

Tycker man hittar vete i alla foder, även Royal Canin har numera vete :crazy:. Men vete i fodret är väl bara dåligt om hunden är glutenintollerant? Vete är ju inte bara "bulk" utan har flera mkt positiva egenskaper som råvara.. Finns en gammal myt om att vete skulle vara skadligt, ungefär som den att valpfoder skulle få en hund att växa för fort...

Senast ändrad:

Jag gav det under en period till min förra golden, Billie. Hon fick rejäla hudproblem, klåda och mjäll. Det var helt enkelt för torrt för henne och jag fick höra om andra som upplevt samma sak. Men hon gillade det och åt glatt.

Det foder som funkat bäst för mina hundar är standardt.

Kolhydratskällan är baserad på ris, inte spannmål.

Beskriver standardt normal:
KOLHYDRATER 40,20 %, Enbart ifrån ris.
RÅPROTEIN 23,00 %, 89,00 % animaliskt protein, 11,00 % vegetabiliskt protein (ris)
RÅFETT 16,00 %, därav Omega 3 0,7%, Omega 6 3,3%
VÄXTTRÅD (fibrer) 1,80 %, Fodret innehåller enbart de fibrer från det ris som finns i fodret, inga extra fibrer är tillsatta utöver dessa.
ASKA (Mineraler) 11,00 %, därav Kalcium 1,9% och Fosfor 1,3%
VATTEN 8,00

www.standardt.se
Hemsidan verkar krångla lite för tillfället, hoppas den är igång snart igen.

Kanske bäst att fortsätta köra på Royal Canin som vi gjort i alla år, speciellt med valpkullar i antågande. Varför ändra på ett vinnande koncept :D.

Jo, det är klart att det bara är skadligt om hunden är allergisk, men eftersom det är den vanligaste orsaken till foderallergi hos hund så känns det lite knäppt...

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 219
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Min mammas gamla bordercollie var hos veterinären idag för att undersöka en hälta. Inget allvarligt hittades, men nu är vovve ordinerad...
Svar
5
· Visningar
913
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Nu blir jag snart tokig. Min hund har fått Royal Canin i princip hela sitt liv. Jag har bytt mellan sorterna, men alltid RC. Han får...
Svar
3
· Visningar
1 130
Senast: dpmatte
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 512
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka