Hej,
Imorgon ska jag ta hem en mager/undernärd åring och undrar om ni har någon erfarenhet av vilka långvariga konsekvenser(eller kroniska besvär) som detta kan ge hästen?
Jag har försökt googla på detta, o det enda jag hittar är "hämmad tillväxt"..
Jag har blivit rekommenderad gräs (sommarbete) samt eventuell komplement av proteinrik föda av veterinär. Det känns rimligt.
Som gammal uppfödare och dessutom ID-kontrollant har jag sett en del och studerat utfodring på SLU åren.
Det ögat ser är den uteblivna muskelmassan. Men en häst som varit undrutfodrad under sitt första år kan ha fått permanenta skador på senor, ligament och skelett.
Förr när foderanalyser inte var så vanligt, talade en del travfolk om "dåliga årgångar" De som fötts det året blev det få stjärnor av. Enligt foderexperter sammanföll det skrämmande väl med dåliga hö-år.
Själv har jag haft en häst jag köpte som sjuåring. Meningen var att tävla henne. Hon köptes billigt och röntgades inte. Hon var en dröm, men protesterade kraftigt under transport och när mer samling krävdes bråkade hon.
Röntgen visade att hon hade förändringar i bakbenen som enligt veterinär tydde på att hon inte fått vettigt foder som ung. En "uppfödningsskada" sa den gamla erfarna veterinären. Hon fick gå i avel och gav fina avkommor.
En halvårsgammal unge kom till oss från en uppstallning där den och stoet svultit. Fick avlivas som tvååring pga skelettförändringar som orsakade slinger. Det är bara två av ett gäng exempel.
Jag skulle aldrig köpt en sådan häst - man kan köpa sig en häst med livslånga bekymmer.
Kort sagt så har jag sett ett gäng genom åren och skulle backa snabbt!
Men står man där med en mager häst framför sig så gör man allt för att få den att må bra. Vilka skador den hunnit få vet man dock inte.