Människa attackerad igen.........

Sv: Människa attackerad igen.........

Jag vet faktiskt inte så mycket om boxer mer än att det är en brukshund och det vill jag inte ha.Jag ville ha en hund att ställa ut också utan brukskrav för cert.Det betyder nu inte att jag inte gör något med min hund(jo nu för tillfället gör jag inget men det har sina orsaker) och jo jag kommer att köpa minst en till av samma ras.Och jag är inte orolig att det ska hända något här faktiskt.Och varför i hela världen skulle inte min nästa hund också kunna vara en trevlig och social individ?

Det finns rötägg inom alla raser både ägare och individer men det ska för den sakens skull inte utropas allmän lynchning på oss seriösa och aktiva hundmänniskor.

Jag välkommnar ett hundkörkort för min ras så att jag som seriös amstaffägare slipper se "min" ras bli förstörd eller till och med förbjuden för att några påtända snorvalpar med taskigt självförtroende har huvudet under armen och klämmer på det.

Kram/Citron
 
Sv: Människa attackerad igen.........

Det hände ju förfan i Kristinehamn! Min hemkommun! (Alla känner alla)
Här ska snokas!
 
Sv: Människa attackerad igen.........

EXAKT vad jag sa, man ska inte tro på allt som står i tidningarna..
 
Sv: Människa attackerad igen.........

*kl*

Ojoj här är man borta en dag och då har tråden runnit iväg rejält;)

Vi har haft dessa diskussioner förr och man kan fortfarande inte komma ifrån vad hundarna är avlade till.:cool: Det är stört omöjligt. Man kan förtränga och dölja, men sanningen kommer förr eller senare upp till ytan. Det finns säkert enstaka duktiga dressörer som kan tygla dessa vassa hundar (kamphundar) i de flesta olika lägen, men dessa är med all säkerhet oerhört få.

Som någon nämnt tidigare så måste man ha kunnat förutspå att denna hund som attackerade tjejen i artikel var kapabel till att gå till attack/kampa. Om man inte varit medveten om det så har man antingen blundat för sanningen eller så har man inte kunskapen att läsa hundar.

Nyfiken: Hur gör ni som äger dessa hundar för att förebygga, kontrollera, kunna stoppa era hundar från att skada människor och djur den dag det skulle behövas?
 
Sv: Människa attackerad igen.........

hha, jag var här när tråden skapades.. och jag ids inte ens läsa igenom det ^^
jag har själv ingen pb, men jag tycker (dom jag har träffat) att det är så otroligt sociala och trevliga hundar.. men då kanske det beror på vilken hund jag träffat, alla är ju inte lika.. har själv en hund med pitbull i sig.. och hon är också helt underbar.. och hennes mamma har ganska mycke pitbull i sig och hon är mer tillbakadragande än ilsken om man ska säga det så.. kommer det en ny människa eller någon hon känner så sitter hon en bit ifrån och viftar på svansen så man tror hon ska tappa den eller nått =P så därför gillar jag den här rasen.. för jag har bara träffat fina och snälla hundar som aldrig skulle kunna göra något mot någon.
 
Sv: Människa attackerad igen.........

Men det är ju alltid dessa ........."denna hund skulle inte göra en fluga förnär så jag kan inte förstå hur den..." "h*n är världen snällaste...." "jag har full kontroll på min hund" "den är inte avlad för kamp" "den är enbart sällskapshund" osv..........som dyker upp. Och trots att alla med dessa raser äger änglar till hundar så ställer de till med så grova skador på djur/människor som i detta fall! :confused:

Ägarna kan inte för stå hur denna världens snällaste varels kan göra någon illa. Är det förnekelse eller okunskap???
 
Sv: Människa attackerad igen.........

ja, man kan ju aldrig veta om en hund ska attackera.. men som jag säger, mamman till min valp som har pb i sig är snäll.. det är hon, men jag skulle ändå aldrig kunna tänka mig att hon skulle göra nått.. men man ska ju aldrig vara 100% säker.. hundar är ju hundar.. vi kan ju inte läsa deras takar precis.. sen vad alla andra säger.. ja.. det får stå för dom ^^
 
Sv: Människa attackerad igen.........

ja, man kan ju aldrig veta om en hund ska attackera.. men som jag säger, mamman till min valp som har pb i sig är snäll.. det är hon, men jag skulle ändå aldrig kunna tänka mig att hon skulle göra nått.. men man ska ju aldrig vara 100% säker.. hundar är ju hundar.. vi kan ju inte läsa deras takar precis.. sen vad alla andra säger.. ja.. det får stå för dom ^^

Klart man kan läsa av en hunds tankar!
Dom är ju lika öppna som en bok.

Förrutom PB då för de är smygare :rofl:
 
Sv: Människa attackerad igen.........

De som tex anser att en hund blir vad man gör den till, de som förnekar att i pb/amstaff i sitt hemland står för majoriteten av hundangrepp med dödlig utgång eller de som förnekar att dessa raser i modern tid är avlade för hundkamp od. Sen får var o en ta åt sig bäst dom vill.
PL
 
Sv: Människa attackerad igen.........

jag som hade läst att pb först och främst började avlas fram till dragtävlingar.. kommer inte ihåg va tävlingen hette.. men det har jag läst iaf.. är det fel det då?
och sedan började andra med kamper..
 
Sv: Människa attackerad igen.........

*knapplån till viss del*

Jag vet inte hurvida du anser att raserna "Pitbull" och Amstaff är samma ras. Men faktum kvarstår ju att Amstaffen inte är en Pitbull (med Pitbull avser jag rasen American Pitbull Terrier, inte blandrashundar), utan har sedan 30-talet avlats för ett hela annat syfte (det tar man lätt reda på genoma att läsa lite rashistorik, men jag antar att ingen av er är speciellt intresserade av att göra det).

MEN som ni säger så har dom ju en gemensam bakrund som hetshundar på bla tjurar, grävlingar, björnar samt andra hundar (denna bakgund delar dom med Engelsk Bulldog, Bullterrier, Staffen, Bullmastiffen mfl.). Detta MÅSTE man komma ihåg. Däremot kan jag i ärlighetens namn säga att mina hundar är INTE några kamphundar, däremot är de hundar med kamphundsursprung.

MEN vad jag vill komma till är att Amstaffen sedan 30-talet avlats för sällskap och utställning (vilket är anledningen till att amstaffen kom till som ras), men även för arbete. Jag personligen har svårt för att se Amstaffen som en ren sällskapshund, våra hundar och de amstaffar jag känner till ÄLSKAR att jobba och mår som allra bäst när de får göra det.

Som jag sagt tidigare så ser jag inte NÅGRA hundar överhuvudtaget som några "pulligull" "pussinutt" djur, hur liten och gullig den än må vara- det är hundar och ska ses på därefter! Jag förväntar mig heller inte att alla raser ska falla alla i smaken, jag är inte spec förtjust i ett flertal hundraser men jag kan förstå att andra är det, och jag förväntar mig att folk tar ansvar för sina djur...

*nu blev det långt igen*
 
Sv: Människa attackerad igen.........

du tänker kanske på WeightPulling? American Pitbull Terriern som ras kom till för att hålla och driva boskap (tjurar) som skulle till slakt (konstmörning av kött kallas det nog tror jag). Efterhand kom ngn idiotisk grupp människor på att man kunde hetsa de hundar som var särskilt framgångsrika inom detta på speciellt tränade tjurar- vilket i förlängningen utökades även till andra djur...

Dock är detta det ursprungliga användningsområdet, när de engelska immigranterna kom till Amerika hade de med sig sina hundar av denna typen och korsade in bla en terrier som hette Blue Paul Terrier (en utdöd hundras) vilket resulterade i större hundar som användes till sällskap, familje och gårdshundar & även dogfightning= American Pitbull Terrier
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Människa attackerad igen.........

I grunden samma ras fram till dess man startade rasen Amstaff (som först kallades ngt annat) på 30-talet.
I den amerikanska hundangreppsstatistiken räknas de tillsammans.
PL
 
Sv: Människa attackerad igen.........

Det var aldrig fråga om att driva utan att hetsa tjurar, ansågs som du säger göra köttet mörare. Numera vet man dock att stress är ett utmärkt sätt att få DFD-kött(dark, firm and dry) vilket på sin höjd går att göra köttfärs av.
PL
 
Sv: Människa attackerad igen.........

Vilket jag ju också skrivit i mitt inlägg, så jag har inte påstått ngt annat - att de har ett gemensamt förflutet men att de sedan 30-talet räknas som två separata raser. Närmare bestämt från 1936 då AKC erkände Amstaffen som en egen självständig ras (dock under namnet Staffordshire Terrier). 1974 ändrade man rasnamnet till American Staffordshire Terrier pga godkännandet av den engelska varianten, Staffordshire Bull Terrier.

Enligt den historik som finns att läsa om dessa hundar så från början användes dom (de som kom att grunda "Pitbullen") till att hålla och driva tjurar- nu pratar vi alltså 1700-tal, dvs mkt mkt länge sedan. Detta arbete innefattade även denna konstmöring av köttet då tjurarna avsöndrade detta stresshormonet ( vilket du kan mer om än mig). Detta förbjöds 1835 pga av dess grymmhet mot djuren.
 
Sv: Människa attackerad igen.........

Enligt den historik som jag uppfattar som seriös inte till att driva men ev för att hålla. Antingen blir tjuren helgalen eller så står den still när en hund hugger tag i mulen på den. Det finns inget i dessa hundars beeende som gör dem lämpliga att driva boskap. Men om djuret står still o inte vill gå framåt kan man ju förstås hetsa hunden mot bakbenen.
PL
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 259
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Ja, vad ska man säga om en hund som under pågående skyddsträning attackerar sin egen matte helt oprovocerat och helt utan att ha visat...
Svar
19
· Visningar
1 951
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 728
Senast: Fan of Bill
·
Övr. Hund Förra veckan så hände en hemsk olycka. Mina 2 döttrar 14, 12 år var ute i kaningården (som ligger brevid vår staket o grinden) och hade...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 996
Senast: Lenis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp