• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ladypre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 4 712
Sv: Madame

Jag SÄljer Henne Inte!!!
Det Är Min HÄst Och Desutom Är Det Den Andra HÄsten Jag FÖder Upp!

Nu förstår jag inte. Är märren Din häst plötsligt? Du som inte kunde ändra foderstaten för att hon inte var din.
:confused:

Fölet är mitt men inte stot. Stot var magert för hon hade någon infektion men hon mår mycket bättre nu har gått upp i vikt men mammas kompis som äger henne säger att hon är så när hon ger di blir hon mager och när man skiljer henne från fölet så blir hon tjock igen. Men hon ska tas bort i vinter pga hennes ben.

Jag tycker att hon får väldigt mycket betfor....är inte världsbäst på det här med foder, men att nästan bara ge betfor till ett fölsto verkar konstigt. Som någon annan frågade varför får hon inte lucern? Du måste väl kunna fråga ägaren? Om hon inte är hemma, så kan du ju ge hästen ändå för ägaren vill väl också att hon ska må bra, sina sista dagar??

Jag ger henne lucern och betfor men om jag grer henne havre eller korn så svullnar det upp i halsen på henne och hon kvävs.:crazy:

de beror ju på hur mycket du ger, sen finns de ju massor med andra foder att välja på

Jag ska fråga ägaren som är hemma nu om jag kan ge henne kraft. :rofl:

:rofl:Vilket kraft ska jag ge henne?
Jag frågade ägaren om detta och hon tycker det är okej!

:rofl:Vilket kraft ska jag ge henne?
Jag frågade ägaren om detta och hon tycker det är okej!

Använd analysen av grovfodret för att veta vilket foder och mängd du bör ge. Här kan du läsa om Kraffts avelssortiment (där finns alla värden också).

http://www.krafft.nu/pro_swe/breeding_stock.asp

På länken nedan kan du beställa (visserligen vinklat för Kraffts produkter) lite informationsmaterial angående utfodring.

http://www.krafft.nu/order_kat.asp

Inget ila ment men du verkar inte kunna mycket om foder. Om du ska fodra ditt föl under uppväxten så skulle jag varmt rekommendera dig att sätta dig in detta med foder och uppfödning. Det finns mycket litteratur i ämnet och desutom kunniga människor att rådfråga (tyvärr mindre kunniga också :angel: ).

M

Använd analysen av grovfodret för att veta vilket foder och mängd du bör ge. Här kan du läsa om Kraffts avelssortiment (där finns alla värden också).

http://www.krafft.nu/pro_swe/breeding_stock.asp

På länken nedan kan du beställa (visserligen vinklat för Kraffts produkter) lite informationsmaterial angående utfodring.

http://www.krafft.nu/order_kat.asp

Inget ila ment men du verkar inte kunna mycket om foder. Om du ska fodra ditt föl under uppväxten så skulle jag varmt rekommendera dig att sätta dig in detta med foder och uppfödning. Det finns mycket litteratur i ämnet och desutom kunniga människor att rådfråga (tyvärr mindre kunniga också :angel: ).

M

I stalletr där hon står finns kraft pluss grön jag ska nog prova det.

groov 125 tycker jag du ska ge, 4kg på dag ska en häst ha dvs 2 liter

groov 125 tycker jag du ska ge, 4kg på dag ska en häst ha dvs 2 liter

Stämmer det verkligen.... är inte Kraffts kg mått på 1,5 liter. Dvs 1,5 liter = 1 kg.

Någon annan som vet? Det var mycket länge sedan vi fodrade med Krafft men de siffrorna sitter liksom inpräntade.

M

Hur vet ni att hästen dör av havre. Jag menar att OM ni har provat så är ju märra redan död lixom. Skaffa mera kunnskap innan du ger dig på att föda upp ett föl,

Hur vet ni att hästen dör av havre. Jag menar att OM ni har provat så är ju märra redan död lixom. Skaffa mera kunnskap innan du ger dig på att föda upp ett föl,

Ägaren gjorde något allergitest.

Du ger ditt sto alldeles för lite mat! Mina fölston av rasen Ridponny och welsh får nu trots dom går ute på bete, 0,5- 1kg Luzern
och massor av hösilage samt 1 kg groov eller Salsa extra Mix. Fölen ger jag inget alls, dom äter från stona. I min flock har jag två ston som är dräktiga igen föl vid sidan och är 20 år gamla, de andra stona är yngre.

Ett sto som ger di äter massor och ska äta massor. Betfor är inget kraftfoder och gör varken till eller ifrån. Ge ditt sto minst 1 kg luzern om dagen och ett vitaminrikt/mineral kraftfoder skippa alla duttar hit och dit!
Endast sjukdom är giltligt fall för ett magert sto!

Jag SÄljer Henne Inte!!!
Det Är Min HÄst Och Desutom Är Det Den Andra HÄsten Jag FÖder Upp!

Du behöver i alla fall folk med kunskap om foderstater/unhästar och avel i allmänhet när du senare ska ta hand om fölungen.

JAg grundar mitt påstående genom samtliga inlägg du skrivt i denna tråd.

Och så hör nog inte denna --> :rofl:<-- hemma i den här tragiska tråden :o

AM

Jag Har Ju Sagt Att Hon Hade En Infektion!
Jag Ger Henne Luzern Och Kraft!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej på er, Min tik börjar tröttna på att dia så jag tänkte avvänja mina valpar. Förväntad vuxen vikt är ca 23 kg. Jag har gett dem...
2
Svar
24
· Visningar
3 882
Senast: LaMagia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 001
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka