• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ladypre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 4 712
Sv: Madame

Hmmmm...
har vi nu åkt dit allihop och resonerar med ett troll???????? :confused::confused:

AM

Om inte annat så är det en rätt så intressant tråd för flera nybörjaravlare som ska till att avvänja snart resp få sina ston i hull inför vårens fölningar :idea:

Själv har jag börjat sen en månad tillbaka att försöka göda fullblodstoet inför vårens fölning.

Någon frågade hur mycke hon får av MAJSFLINGOR! det är bara en liten del av den mat fon får hon får 5liter betfor Morgon 2liter Lunch 2liter Mellan 5liter middag och 8liter kväll plus MASSOR med mineraler och vitaminer plus torskleverolja och massaor av hö av fint kvalite.

jag tycker nog att du ska av vänja fölet från mamman

Men hallå... det spelar ju ingen roll hur mycket mineraler och vitaminer hon får. I så fall skulle jag kunna leva på en näve multivitaminer om dagen menar du? Det är ju energi hon behöver... och det får hon inget av i din foderstat. Hon behöver kraftfoder!

Jag ska börja avvänja henne snart mamman har fått problem med benen så hon ska tas bort i november/december.
(Mamman är en gammal galopptör)
Mamman är inte min hon tillhör mammas kompis som åkte bort över sommaren. Men jag ska få behålla fölet.

Om jag ger henne havre eller korn svullnar det upp i halsen på henne och hon kvävs.
Hon blev tjuvbetäckt.

Vet inte riktigt om du menar allvar med denna tråden, men jag svarar ändå! Vad har ditt hö för värden?
Dessa dl majsflingor (Kellogs ?), är det "kraftfodret"?
Vi har ett xx sto i aveln och hon får analyserat hö (med bra värden) och lusern, musli mm mm. Hon har varit svår att hålla i bra hull men vi har hittat en balans och nu är hon i mycket bra hull!

Lägg ut värdena på ditt grovfoder så är vi säkert många här som kan hjälpa dig och ditt sto!

M

Näää..ingen idé.

Antingen är TS ett troll eller annars....:crazy:

För det hoppas jag att övriga här fattar att en fölmärr överlever inte på majs och 8 liter betfor

AM (mörkrädd)

Troll eller inte bör du göra drastiska förändringar av foderstaten. Det är klart att hon går ner i vikt på vad du ger henne. "Superfin kvalité" säger egentligen ingenting om höets värden.....
Jag antar att du inte tänkt låta märren svälta tills hon tas bort?

det här är va våra ston och föl får för mat

Morgon: 5kg hö. 1 liter groov 125. 4dl havre. ett mått mineraler

Lunch: 5kg hö.

Em: 5 kg hö.

Kvällsmat 8kg hö. en liter groov 125. 4dl havre. ett mått mineraler och betfor.

Ändå är ett av stona i smalaste laget (dock inte smal, men med tanke inför vintern) men vi vågar inte öka fodret för mycket då hon var väldigt sjuk i början av sommaren.

Om hon ändå ska tas bort är de väl bara å öka fodret så hon får leva tjock och lycklig. Öka höet mer då om hon nu kvavs hon måste ju ha mat!

Sen med avvänjiningen kan du ju börja sakta men säkert du kan ju ha dom ifrån varandra 10 minuter per dag sen öka tiden, dock inte för snabbt.

Jag har ju sagt att hon inte är min häst och jag kan inte bara ändra utan att fråga!
Hon har blivit mycket bättre nu veterinären var ute och kollade henne och hon hade en infektion, så jag ger henne antibiotika och lucern.

Hon har blivit mycket bättre nu veterinären var ute och kollade henne och hon hade en infektion, så jag ger henne antibiotika och lucern.

Nu är vi uppe i 6,5 dl majs, 8 liter betfor, lucern och antibiotika...
Snygg foderstat. :crazy:

Säg att du skämtar med mig??? :o

För är du allvarlig så är jag definitivt för att varje blivande hästmänniska ska gå igenom diverse tester innan dom får skaffa häst.

Så efter ni slaktat den stackars märren:
Sälj din fölunge och skaffa kunskap.
Eller ställ ungen där du kan få hjälp.
För du har för dålig häst-kunskap att kunna ta hand om den själv.

AM

Liknande trådar

Hundhälsa Hej på er, Min tik börjar tröttna på att dia så jag tänkte avvänja mina valpar. Förväntad vuxen vikt är ca 23 kg. Jag har gett dem...
2
Svar
24
· Visningar
3 882
Senast: LaMagia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 001
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka