• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ladypre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 4 712
L

Ladypre

Jag har ett stoföl på ca:5månader hon är rättså kraftig och hennes mamma mager bör jag avvänja henne eller inte?:confused:

Sv: Madame

Om fölet är tjock och mamman mager så är det inte så smart att vänja av.
Det betyder nämligen att stoet mjölkat bra, och att fölet druckit mycket mjölk.

Sen är ju min personliga åsikt att man ska ha väldigt bra skäl om man inte ska kunna hålla ett mjölkande sto med så mycket foder att hon kan behålla ett fint hull, även om hon mjölkar bra.:smirk:

Vi har en gång fått börja avvänjning när fölet bara var 4,5 månad.Vi började med att de fick vara isär på nätterna och tillsammans på dagen.

Detta gjordes på veterinärens rekommendation då vi faktiskt inte lyckades hålla hull på stoet trots mycket bra foder.(Hon var dessutom dräktig igen)

Det har aldrig hänt vare sig tidigare eller senare..........men ibland kan det vara nödvändigt.

Jag rekommenderar dock att du ser över foderstaten både på föl och sto innan du tar beslut.(Och rådgör med rutinerad uppfödare eller veterinär först)

Lycka till!

En del ston är helt enkelt sådana mjölkkossor att hur mkt mat de än får så tar de sig inte själva, allt går till fölet....

Håller inte med.
Förvisso bra mjölk-kossor och bautaföl men tappar stoet vikt så har man inte varit uppmärksam.

Sådana märrar får man ge massor med krafftfoder under betesperioden och även se till att dom har massor med späck vid fölning.

Angående ts märr så är det ju försent att fodra för att få upp hullet nu.
Däremot kan hon se till att hon inte rasar ännu mer.

Efter avskiljning och sinperiod så är det väldigt stora mängder mat som gäller.
En märr som rasat tar som sagt ca ett år att få tillbaka i godtagbart "avels-hull" igen.

AM

Stoet får bra mat och massor med vitaminer men hon är 20år och har alltid varit svårt att hålla henne i bra hull.
Hon äter betfo (hon är allergisk mot havre och korn)
Hö av fint kvalité och gräs
melass
Vitaminpulver
Torskleverolja
Majsflingor.:eek:

Fölet har börjat äta krossad havre och morötter hon älskar det.;)

Har ni analyserat höet så du vet vilka värden det har?
Vad ger ni för mängder av majsflingorna?

Höet är av superba kvalite hon får 2dl majsflingor morgon 1dl Lunch ½dl Mellanmål 1½dl middag och 2½dl kväll.
Men jag tror som Nafayette

Faktiskt låter det som otroligt lite mat till ett digivande sto! Kanske är maten det är fel på ändå att hon är mager.

Min lättfödda ponny åter 3 kg kraftfoder, hö och bra bete när hon gav di. Stora hästen som tyvärr var i ridhästhull vid fölningen åt 8 kg kraftfoder, fritt hö och superbete och var ändå tunn.

Fölet har börjat äta krossad havre och morötter hon älskar det.;)

Fölet kommer behöva mer proteiner, så vänj in även ett foder med högre proteinvärde, t.ex. Krafft Pluss Grön. Vitaminer och mineraler behöver fölet också mycket mer än det kan få från mjölken nu.

Du kan börja dela dom på natten om ingen av dom blir stressade av det. MEN du ger ditt sto på tok för lite mat. Hur tror du hon ska klara sig på det lilla? Hon är 20 år, svår att hålla i hullet. Ge henne lucern nu. De henne olja med. Kan hon inte alls äta havre och korn? Vad händer då? Varför avlar ni på henne om hon är så svår att hålla i hullet när ni inte har mer kunskap? Hur mycket hö får hon?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej på er, Min tik börjar tröttna på att dia så jag tänkte avvänja mina valpar. Förväntad vuxen vikt är ca 23 kg. Jag har gett dem...
2
Svar
24
· Visningar
3 882
Senast: LaMagia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 001
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka